Εκπαιδευτικοί: Πρωταγωνιστές στο σχολείο, κομπάρσοι στους μισθούς

Διαβάζεται σε 4'
Σχολική τάξη
Σχολική τάξη (φωτογραφία αρχείου) iStock

Ο Άγγελος Αλεξόπουλος με αφορμή τη λειτουργία του Ψηφιακού Φροντιστηρίου γράφει στο NEWS24/7 για την υπαμοιβή των Ελλήνων εκπαιδευτικών αλλά και πόσο επιβεβλημένη είναι μία δέσμη μισθολογικών κινήτρων.

Η χρηματοδοτούμενη από το Ταμείο Ανάκαμψης και Σταθερότητας πρωτοβουλία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της σχολικής εκπαίδευσης “μπορεί να αποτελέσει εργαλείο διευκόλυνσης και μοχλό προόδου για όλη την κοινωνία – και ιδίως για τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας“, δήλωσε ο υπουργός Παιδείας κ. Πιερρακάκης σε ανάρτησή του στο Facebook, με αφορμή την πρόσφατη συμμετοχή του στο Govtech 4 Impact World Congress στη Μαδρίτη.

Δεν χωράει αμφιβολία πως το Ψηφιακό Σχολείο, σύμφωνα με το πρόσφατο ενημερωτικό σημείωμα και τη σχετική παρουσίαση του Υπουργείου Παιδείας [1], αποτελεί μια αναγκαία και ευπρόσδεκτη εξέλιξη, αφού επιχειρεί να αξιοποιήσει τις συνδυαστικές δυνατότητες σύγχρονων και ασύγχρονων τεχνολογιών προς όφελος μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων. Προς αυτή την κατεύθυνση, προβλέπεται συνολικά η δημιουργία 15.000 ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων και 4.000 ψηφιακών εκπαιδευτικών σεναρίων, τα οποία θα αποτελέσουν το υλικό των 36.264 διαδραστικών πινάκων για τον εμπλουτισμό των μαθημάτων.

Ανάμεσα στις προσφερόμενες υπηρεσίες του Ψηφιακού Σχολείου, αυτή που ξεχωρίζει, για ευνόητους λόγους, αφορά το Ψηφιακό Φροντιστήριο, μια ψηφιακή πλατφόρμα που θα περιλαμβάνει το πλήρες περιεχόμενο των μαθημάτων για όλες τις τάξεις και ειδικότερα για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ Λυκείου τόσο των ΓΕΛ όσο και των ΕΠΑΛ. Όπως αναφέρει το σχετικό σημείωμα του Υπουργείου Παιδείας, “κατά την ψηφιακή διδασκαλία, η οποία θα γίνεται κατά τις απογευματινές ώρες, θα υπάρχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης των μαθητών με τον διδάσκοντα σε πραγματικό χρόνο, ενώ τα μαθήματα θα περιλαμβάνουν διαγωνίσματα και αξιολόγηση“.

Σε μια χώρα όπου η μέση συνολική ετήσια ιδιωτική δαπάνη για την προετοιμασία των μαθητών για τις εισαγωγικές εξετάσεις ξεπερνάει τα 10.000 ευρώ [2], το Ψηφιακό Φροντιστήριο υπόσχεται να καλύψει τις υπάρχουσες ελλείψεις του σχολικού εκπαιδευτικού συστήματος, ελαφρύνοντας ταυτόχρονα τα οικονομικά ασθενή νοικοκυριά από το βάρος των ιδιωτικών φροντιστηρίων και ιδιαιτέρων μαθημάτων.

Ποιοι είναι όμως αυτοί που κάνουν ιδιαίτερα; Σύμφωνα με έρευνα [2], οι περισσότεροι είναι εν ενεργεία καθηγητές σε δημόσια σχολεία, έχοντας τη δυνατότητα να αντλούν “πελάτες” από τους μαθητές των σχολείων τους. Το καίριο ερώτημα, όμως, είναι γιατί κάνουν ιδιαίτερα; Η απάντηση, προφανώς, είναι γνωστή: οι εκπαιδευτικοί στη χώρα μας υποαμείβονται, αφού βρίσκονται στις πιο χαμηλές θέσεις στην Ευρώπη. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του ΟΟΣΑ [3], οι μεγαλύτερες πραγματικές μειώσεις στους μισθούς μεταξύ 2010 και 2022 σημειώθηκαν στην Ελλάδα, όπου οι μισθοί μειώθηκαν κατά περισσότερο από 30% στην προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Πηγή: OECD (2023)

Αν συμφωνήσουμε ότι το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα διευκολύνει τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας, καθιστώντας ταυτόχρονα τους δάσκαλους και καθηγητές πρωταγωνιστές στην παιδαγωγική διαδικασία, τότε απαιτείται μια γενναία και πλήρως επιβεβλημένη δέσμη μισθολογικών κινήτρων για τους εκπαιδευτικούς, ώστε να υποστηρίξουν έμπρακτα τις κατά τα άλλα θετικές πρωτοβουλίες του ψηφιακού μετασχηματισμού της σχολικής εκπαίδευσης.

[1] https://www.minedu.gov.gr/rss/58372-17-05-24-parousiastike-to-psifiako-sxoleio-2

[2] Παπακωνσταντίνου (2016). Οι Γενικές Εξετάσεις και οι Κοινωνικοοικονομικές τους Ορίζουσες. Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και Οικονομία, 1, 138-151.

[3] OECD (2023). Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris.

*Ο Άγγελος Aλεξόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου σπούδασε Διεθνή και Ευρωπαϊκά Οικονομικά στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 2008 ολοκλήρωσε τις διδακτορικές του σπουδές στην Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στο Dublin City University της Ιρλανδίας.

Το 2012 ξεκίνησε να εργάζεται στο CERN, το μεγαλύτερο εργαστήριο σωματιδιακής φυσικής στον κόσμο, όπου εντάχθηκε στην Ομάδα Εκπαίδευσης και Επικοινωνίας.

Το 2020 ορίστηκε Πρόεδρος του Τομεακού Επιστημονικού Συμβουλίου Ανθρώπινου Δυναμικού και Αναβάθμισης στο Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας, το ανώτατο συμβουλευτικό όργανο της πολιτείας, υπεύθυνο για τη διαμόρφωση και εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής για την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα