Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων χωρίς τον υπουργό

Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων χωρίς τον υπουργό
Φοιτητές σηκώνουν πανό στα Προπύλαια εναντίον του Πρύτανη του ΕΚΠΑ κατα την διάρκεια διαμαρτυρίας τους την Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014. (EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ) Eurokinissi

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και η ένταξη των πρωτοβάθμιων καθηγητών στο ΑΕΙ, στο επίκεντρο της έκτακτης Πρυτανικής Συνόδου. Δεν προσεκλήθη ο Κ. Γαβρόγλου. Ανοίγει ο δρόμος για σύμπραξη στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου. Γιατί ζητήθηκε παρέμβαση εισαγγελέα στο ΤΕΙ Αθήνας

Της Μίκας Κοντορούση

Στις 11.00 σήμερα το πρωί της Πέμπτης ξεκίνησε η έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων σε ξενοδοχείο της Αττικής, με μοναδικό θέμα τη δημιουργία του νέου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής που θα προκύψει από τη συγχώνευση του ΤΕΙ Αθήνας με το ΤΕΙ Πειραιά, χωρίς ωστόσο να έχει αποσταλεί πρόσκληση στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Πρυτάνεις αναμένεται να διαμορφώσουν σκληρή στάση όχι μόνο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, αλλά και για τα υπόλοιπα ΤΕΙ, τα οποία έχουν μπει στο «κάδρο» των συγχωνεύσεων και την αλλαγή του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Άλλωστε, όπως όλα δείχνουν σήμερα ανοίγει και πρακτικά ο δρόμος για τη σύμπραξη ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, οι διοικήσεις των δύο Ανώτατων Ιδρυμάτων συνέταξαν κοινό πόρισμα, καταλήγοντας σε συμφωνία για την κοινή συνεργεία τους.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να ανακοινώσει τις επόμενες ώρες και τον τρόπο, κατά τον οποίο θα περάσουν στο νέο Ίδρυμα οι πρωτοβάθμιοι καθηγητές ΤΕΙ, με την επικρατέστερη άποψη που υπερισχύει να υπαγορεύει ότι οι πρωτοβάθμιοι καθηγητές των δύο Ιδρυμάτων θα μείνουν τελικά σε προσωποπαγείς θέσεις και θα κριθούν μετά την ψήφιση του νέου νόμου από τη νέα Διοικούσα Επιτροπή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και όχι από τριμελή επιτροπή πανεπιστημιακών, όπως αρχικά είχε ανακοινωθεί.

Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι σήμερα το πρωί στις 09.00 ολοκληρώθηκε και η δημόσια διαβούλευση επί του Σχεδίου Νόμου για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, μόνο με 1426 σχόλια, δεδομένου ότι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι δηλαδή φοιτητές και προσωπικό ανέρχονται περίπου στις 38.000.

Ωστόσο, φαίνεται πως η συζήτηση των Πρυτανικών Αρχών για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής ξεκινά με παρέμβαση… εισαγγελέα, καθώς η Σύγκλητος του ΤΕΙ Αθήνας μετά την κατάληψη επί 15 συνεχείς ημέρες των χώρων της κεντρικής διοίκησης και του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας, την κλοπή σφραγίδων και δημοσίων εγγράφων συμβάσεων έκτακτου προσωπικού, καθώς και τη βιαιοπραγία εις βάρος φοιτητή, εξουσιοδότησε την Πρύτανη να υποβάλει μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα.

Τα κριτήρια «πανεπιστημιοποίησης» από τους Πρυτάνεις:

Τη θέσπιση επτά Ακαδημαϊκών Κριτηρίων για την πανεπιστημιοποίηση Τμημάτων ΤΕΙ, ζήτησαν οι Πρυτάνεις από τον υπουργό Παιδείας άλλωστε, κατά την τελευταία συνεδρίασή τους στο Ζάππειο Μέγαρο.

Ειδικότερα, για να είναι σε θέση ένα Τμήμα ΤΕΙ να κριθεί – ώστε να ενταχθεί σε ένα υπάρχον Πανεπιστήμιο – θα πρέπει να πληροί τα ακόλουθα ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια:

1. Να προβλέπεται ότι το γνωστικό αντικείμενο του υπό ένταξη Τμήματος ΤΕΙ εμπίπτει στην στρατηγική ανάπτυξης του Πανεπιστημίου υποδοχής.

2. Το γνωστικό του αντικείμενο και το Πρόγραμμα Σπουδών του να αντιστοιχεί με διεθνώς καθιερωμένα πεδία πανεπιστημιακού επιπέδου και να μην είναι υποσύνολο αυτών.

3. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη μετάβαση του Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΤΕΙ σε αντίστοιχες βαθμίδες ΔΕΠ Πανεπιστημίων, αποτελεί η αξιολόγηση τους με τις αντίστοιχες διαδικασίες εκλογής και εξέλιξης που ισχύουν σε αυτά. Μέχρι να λάβει χώρα η ως άνω αξιολόγηση εντάσσονται σε προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης βαθμίδας στα Πανεπιστήμια υποδοχής, χωρίς δικαίωμα συμμετοχής ως εκλέκτορες σε εκλεκτορικά και εκλέγειν και εκλέγεσθαι σε θέσεις διοικητικής ευθύνης.

4. Τα μέλη του Τμήματος ΤΕΙ να έχουν αποδεδειγμένη ερευνητική δραστηριότητα, όπως αυτή θα αποδεικνύεται από το δημοσιευμένο έργο και τις ετεροαναναφορές.

5. Να ενταχθεί και να ολοκληρώσει τη διαδικασία πιστοποίησης Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών.

6. Να έχει ερευνητικές υποδομές και εξοπλισμό για την εκπόνηση και βασικής έρευνας στο γνωστικό αντικείμενο που θεραπεύει.

7. Να έχει αποκτήσει την δυνατότητα οργάνωσης διδακτορικών σπουδών, όπως αυτή προβλέπεται από το άρθρο 30, παρ. 4 του Ν. 4485/2017.

Η αντίδραση της ΠΟΣΔΕΠ:

1. Καμία σχετική συζήτηση δεν έγινε στα πλαίσια του «Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία» που διεξήχθη μόλις πριν ένα χρόνο. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα το οποίο θα έπρεπε να είχε αναλυθεί συντεταγμένα. Και αφού δεν έγινε στο πλαίσιο του «Εθνικού Διαλόγου» θα έπρεπε να είχε γίνει αργότερα και πάντως να είχε προηγηθεί κάθε σχετικής δράσης.

2. Το κείμενο που ανακοινώθηκε στηρίζεται σε σκέψεις και προτάσεις αποσπασματικές, χωρίς σχέδιο, όραμα και διάλογο και κυρίως χωρίς ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια, ενισχύοντας μα την πεποίθηση που είχαμε από την έναρξη αυτής της διαδικασίας, ότι ο Υπουργός Παιδείας, ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση συνολικά ενδιαφέρονται μάλλον για μια λαϊκίστικη, ψηφοθηρική και όχι ουσιαστική διαδικασία.

3. Ο μετασχηματισμός των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια, θα μπορούσε να εξεταστεί στις περιπτώσεις τμημάτων τα οποία τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού όσο και σε επίπεδο υποδομών, εξελίχθηκαν τα τελευταία χρόνια σε πολύ ψηλά επίπεδα ποιότητας και για τα οποία έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να αναβαθμιστούν. Εδώ και χρόνια όμως (που βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αναβάθμισης των ΤΕΙ) τείνει να δημιουργηθεί ένα σημαντικό κενό στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία, το οποίο δεν αντιμετωπίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, ωσάν να μην υπάρχει ως πρόβλημα.

4. Δημιουργεί ένα διεθνώς πρωτόγνωρο καθεστώς με τα γνωστικά αντικείμενα πανεπιστημιακών τμημάτων. Ιδρύονται πανεπιστημιακά τμήματα σε γνωστικά αντικείμενα τα οποία δεν αντιστοιχούν σε διεθνώς αναγνωρισμένα γνωστικά αντικείμενα πανεπιστημιακού επιπέδου (π.χ. Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας) ή δεν έχουν διακριτό και αυτόνομο χαρακτήρα και αποτελούν απλά εφαρμογή μιας επιστήμης σε κάποιο επαγγελματικό πεδίο (π.χ. Τμήμα Μαιευτικής, Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας). Δημιουργούνται επίσης πολλά τμήματα τετραετούς φοίτησης με γνωστικά αντικείμενα τα οποία υπάρχουν σε πολλά άλλα τμήματα υφιστάμενων ιδρυμάτων (ΕΜΠ ή Πολυτεχνικές Σχολές των Πανεπιστημίων) πενταετούς φοίτησης. Τέλος, κάποια τμήματα εντάσσονται σε σχολές που καλύπτουν εντελώς διαφορετικά ευρύτερα γνωστικά αντικείμενα (π.χ. Τμήμα Προσχολικής αγωγής με μια Σχολή Επιστημών Υγείας).

5. Επίσης δημιουργεί ένα πρωτόγνωρο και απίστευτα ασαφές πεδίο με τα επαγγελματικά δικαιώματα. Συστήνονται τετραετή τμήματα στη Σχολή Μηχανικών γνωστικά αντικείμενα ομοειδή με αυτά αντίστοιχων τμημάτων πενταετούς φοίτησης των Πολυτεχνικών Σχολών των Πανεπιστημίων και των Σχολών του ΕΜΠ, οι απόφοιτοι των οποίων δεν έχουν διακριτά επαγγελματικά δικαιώματα.

6. Το εκπαιδευτικό προσωπικό (Ε.Π.) των Τ.Ε.Ι. εντάσσεται σε βαθμίδες καθηγητών Πανεπιστημίου χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση των προσόντων τους. Η ένταξη σε θέσεις καθηγητών Παν/μίου θα πρέπει να γίνει για όλες τις βαθμίδες μετά από διαδικασία αξιολόγησης από επιτροπές κρίσης με τη διαδικασία αλλά και με τα κριτήρια που κρίνονται οι Καθηγητές Παν/μίου.

«Συμπερασματικά, η πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ είναι ένα σοβαρό θέμα που αφορά στην ανώτατη εκπαίδευση. Φοβόμαστε ότι εξελίσσεται μια ψηφοθηρική προσπάθεια της κυβέρνησης χωρίς βάθος και όραμα, χωρίς διάλογο, με αποσπασματικές διαδικασίες που δεν εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό και με αμφιλεγόμενα μη ακαδημαϊκά κριτήρια. Θεωρούμε ότι για οποιαδήποτε συζήτηση και προσπάθεια από εδώ και πέρα για συγχώνευση ΤΕΙ με Πανεπιστήμια ή απ’ ευθείας μετεξέλιξης ΤΕΙ σε Πανεπιστήμιο, θα πρέπει να εντάσσεται σε ένα ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με διακριτούς και αλληλοσυμπληρούμενους ρόλους για τα Πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα, και σύνδεσης τους με την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, με βάση συγκεκριμένες προϋποθέσεις στις οποίες έχουμε αναφερθεί και σε παλαιότερες αποφάσεις μας , ώστε η όλη διαδικασία να καταλήξει πραγματικά σε θετικό αποτέλεσμα», καταλήγει η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα