Μία AI “καταβύθιση” στο σύμπαν του Σαλβαδόρ Νταλί έρχεται στη Θεσσαλονίκη

Διαβάζεται σε 4'
Μία AI “καταβύθιση” στο σύμπαν του Σαλβαδόρ Νταλί έρχεται στη Θεσσαλονίκη
Ο Νταλί σε έκθεση σύγχρονης ελληνικής τέχνης τον Ιανουάριο του 1956 στη Νέα Υόρκη. ⓒ 1956 Robert Kradin/Associated Press

“Το πραγματικό μου ενδιαφέρον είναι οι Κυβερνοεπιστήμες (Cybernetics), η Κβαντική Φυσική και η Βιολογία” έλεγε ο θρυλικός καλλιτέχνης Σαλβαδόρ Νταλί.

Ένα διαδραστικό ταξίδι στο μυαλό της ιδιοφυίας που λέγεται Σαλβαδόρ Νταλί ξεκινά στο τέλος Μαρτίου από την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για μία «καταβύθιση» στο σύμπαν του Σαλβαδόρ Νταλί μέσα από την έκθεση Dali Cybernetics – The Immersive Experience, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

«Επειδή εγώ γίνομαι καμιά φορά ζωγράφος, οι άνθρωποι πιστεύουν ότι είμαι καλλιτέχνης. Το πραγματικό μου ενδιαφέρον είναι οι Κυβερνοεπιστήμες (Cybernetics), η Κβαντική Φυσική και η Βιολογία», είχε πει ο ίδιος ο Νταλί, φράση στην οποία βασίζεται η προσέγγιση της έκθεσης.

«Η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα να μπαίνουμε σε έναν κόσμο που να χτισμένος σε 360 μοίρες, σε όλο το φάσμα του οπτικού μας πεδίου και δίνει αυτήν την εμπειρία της καταβύθισης», δήλωσε στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου ο παραγωγός της έκθεσης Παύλος Μητσόπουλος, ενώ εξήγησε ότι πρόκειται για μία ισπανική παραγωγή, που έχει την έγκριση του Ινστιτούτου Νταλί.

Ο Νταλί μέσα από γυαλιά εικονικής πραγματικότητας

Ο επισκέπτης με την είσοδό του στην έκθεση, περιηγείται στα πιο διάσημα έργα του καλλιτέχνη, μέσα από μία εντελώς νέα οπτική, ενώ παρακολουθεί την πορεία των επιρροών του από τον υπερρεαλισμό και τον Φρόιντ, προς τις θετικές επιστήμες, τα μαθηματικά, την πληροφορική. Όλα αυτά ζωντανεύουν μπροστά, πίσω, πάνω, κάτω και γύρω του, σε ένα ειδικό δωμάτιο, ενώ μία αντίστοιχη εμπειρία βιώνει σε άλλο χώρο, φορώντας γυαλιά εικονικής πραγματικότητας.

«Ξεκινήσαμε από το καλοκαίρι του ‘23 την έρευνα για το χώρο που θα γίνει η έκθεση, αποφασίσαμε ως πρώτο σημείο τη Θεσσαλονίκη κι αυτό γιατί μας αρέσει πάρα πολύ η Αποθήκη Γ’ του Λιμανιού, ένα σημείο το οποίο όλοι οι Θεσσαλονικείς ξέρουν και μας αρέσει πολύ όλη η περιοχή εδώ με το παραλιακό μέτωπο», επισήμανε ο κ. Μητσόπουλος.

Αφού η ισπανική εταιρεία έδωσε την έγκριση για το χώρο -παρά τις αρχικές επιφυλάξεις της καθώς είναι πολύ διαφορετικός από αντίστοιχους που έχει φιλοξενηθεί στο παρελθόν σε Λονδίνο, Βαρκελώνη, Κοπεγχάγη, Βερολίνο κ.α., ανέλαβε ο αρχιτέκτονας Στράτος Χατζηιωαννίδης να προσαρμόσει την έκθεση σ’ αυτόν.

Τα χείλη- καναπές του Νταλί

Έτσι λοιπόν ο επισκέπτης μπαίνοντας θα συναντήσει τον γνωστό καναπέ-χείλη του Νταλί, λίγο πιο κάτω θα δει σε έναν χώρο που θυμίζει σινεμά μια προβολή ενός εισαγωγικού ντοκιμαντέρ για τη ζωή του καλλιτέχνη, θα περπατήσει σε έναν διάδρομο όπου θα εναλλάσσονται εικόνες, μέχρι να μπει στην αίθουσα Immersive.

«Κύριο μέλημα της έκθεσης είναι το Immersive Box, το οποίο έχει διαστάσεις 17 μ. x 6 μ. και φτάνει σχεδόν μέχρι την οροφή», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηιωαννίδης και εξήγησε ότι στήθηκε στο κέντρο του ισόγειου χώρου, γύρω από το μπαλκόνι του πάνω ορόφου. «Περιμετρικά του κεντρικού κουτιού δημιουργήσαμε μία οργανική ροή, όπου ο επισκέπτης με αυθόρμητο τρόπο προχωρά από τη μία ενότητα στην άλλη, μέσα από διαδρόμους περιήγησης που αφορούν τη ζωή και το έργο του καλλιτέχνη και σταθμούς της καριέρας του. Καταλήγει μέσα στο Immersive Room και έπειτα από μισή ώρα που διαρκεί αυτή η ενότητα, ανεβαίνει από την έξοδο του κουτιού στον πάνω όροφο», λέει.

Εκεί φιλοξενείται η ενότητα Sketch and Post, όπου μπορεί να σχεδιάσει κάτι μόνος του και να το προβάλει πάνω σε οθόνες, ενώ στον ίδιο χώρο είναι στημένες 30 ειδικές καρέκλες, όπου κάθεται και φορά τα ειδικά VR γυαλιά που θα τον βάλουν στο «πλοίο των ονείρων του Σαλβαντόρ Νταλί».

Ψηφιακές εκτυπώσεις έργων του καλλιτέχνη, καθώς και πολλά αποφθέγματά του θα τον …συστήσουν και θα αποκαλύψουν τις απόψεις του σχετικά με την τέχνη, την επιστήμη και την πίστη.

Η έκθεση θα λειτουργήσει υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης από τις 29 Μαρτίου έως τις 29 Ιουνίου, στην Αποθήκη Γ, στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα