Θα γίνουν πιο φθηνά τα ΙΧ με το νέο καθεστώς φόρου στα τελωνεία;

Θα γίνουν πιο φθηνά τα ΙΧ με το νέο καθεστώς φόρου στα τελωνεία;
Αυτοκίνητο shutterstock

Η νομοθετική πρωτοβουλία που ετοιμάζει η κυβέρνηση, αναμένεται να φέρει ισορροπία στην αγορά. Τι αλλάζει

Το 2020 είναι μια χρονιά αλλαγών, σε πολλά επίπεδα και ως προς την αγορά του αυτοκινήτου.

Η κυβέρνηση, με τα μέτρα που ψήφισε στο φορολογικό, ως προς τη μακροχρόνια μίσθωση ενός αυτοκινήτου, έδωσε τη δυνατότητα αφενός να μην φορολογούνται οι εργαζόμενοι – πωλητές σε μια εταιρεία, όταν έχουν στην κατοχή τους εταιρικό αυτοκίνητο (έως 17.000 ευρώ, λιανική τιμή προ φόρων) και τα στελέχη να φορολογούνται κλιμακωτά και δικαιότερα και αφετέρου κάνει ακόμα πιο ελκυστική τη χρήση ενός ηλεκτρικού ή plugin υβριδικού οχήματος που εκπέμπει μέχρι 50 γρ. χλμ. διοξείδιο του άνθρακα, με τιμή έως 40.000 (λιανική τιμή προ φόρων), διότι δεν θα υπολογίζεται στο εισόδημα.

Επιπροσθέτως, η κυβέρνηση στο νομοσχέδιο που θα πάει στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα, θα επιχειρήσει να εξορθολογήσει τα τέλη ταξινόμησης, δηλαδή το φόρο που επιβάλλεται κατά τον εκτελωνισμό του αυτοκινήτου. Κι αυτό, διότι η μέχρι τώρα πολιτική είναι παράλογη, καθώς η κλίμακα μεταβάλλεται απότομα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εισαχθούν αυτοκίνητα με πολύ πλούσιο εξοπλισμό, διότι υπερ-φορολογούνται και γίνονται ασύμφορα ως προς την αγορά.

Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο αξίας, προ φόρων, 14.000 ευρώ και κάτω, θα έχει ίδια τέλη ταξινόμησης. Όμως, για αξία 15.000 ευρώ, τώρα έχει τέλη ταξινόμησης 1.200 ευρώ και με το νομοσχέδιο που επίκειται αναμένεται να έχει 860 ευρώ. Χαμηλότερα, θα είναι τα τέλη ταξινόμησης και για όλα τα ΙΧ κάτω των 15.000 κάτι που ενδεχομένως να μειώσει ελαφρώς τις τιμές. Το επισημαίνουμε αυτό, διότι λόγω της υψηλότερης φορολόγησης στην Ελλάδα, έναντι άλλων κρατών, οι Έλληνες εισαγωγείς έπαιρναν καλύτερες τιμές από τα εργοστάσια, προκειμένου να είναι ανταγωνιστικά τα αυτοκίνητα στη χώρα μας.

Τώρα, οι μεγάλες αλλαγές στα τέλη ταξινόμησης θα προκύψουν από την αξία των 17.000 ευρώ και άνω. Σε αυτή τη τιμή, ο φόρος αναμένεται να αυξηθεί από τα 1.360 στα 1.760 ευρώ, αλλά από εκεί και πάνω ο φόρος θα υπολογίζεται όχι βάσει της τιμής του αυτοκινήτου, αλλά βάσει του πόσο κοστίζει ο επιπλέον εξοπλισμός. Κατά συνέπεια, θα μειωθεί πάρα πολύ ο φόρος. Για παράδειγμα, στην τιμή των 18.000 ευρώ, ο φόρος τώρα είναι 2.880 (1.529 ευρώ παραπάνω από τα 17.000 ευρώ, αξία), ενώ υπολογίζονται να μειωθεί στα 2.360 ευρώ. Μείωση στο φόρο θα έχουμε και σε αξίες έως 19.000 ευρώ (από 3.040 σε 2.960 ευρώ), ενώ από τις 20.000 ευρώ αξία προ φόρων, πάντα, θα υπάρξει αύξηση στο τέλος της ταξινόμησης.

Η εκτίμηση είναι ότι με τους νέους συντελεστές, τα μεσαία αξίας αυτοκίνητα θα ευνοηθούν κάπως, ενώ θα εισαχθούν και καλύτερα εξοπλισμένα αυτοκίνητα.

Μια ακόμα αλλαγή που προωθείται, είναι να μην αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των ρύπων στα μέσα της χρονιάς, σύμφωνα με το νέο, διεθνές πρότυπο μετρήσεων (WLTP), το οποίο θα αυξήσει τις τιμές των ρύπων καθώς οι μετρήσεις θα γίνονται σε καθημερινές συνθήκες οδήγησης και όχι εργοστασιακές. Έτσι, έως το τέλος της χρονιάς θα ισχύει η μέτρηση NEDC και τα τέλη κυκλοφορίας παραμένουν ως έχουν.

Ωστόσο, το 2021, αναμένεται να αλλάξουν τα τέλη κυκλοφορίας και να αναθεωρηθούν, βάσει WLTP. Θα περιμένουμε να δούμε τις προτάσεις του οικονομικού επιτελείου, επί του θέματος, για να διαπιστώσουμε αν με τις αυξημένες τιμές ρύπων θα έχουμε και αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας. Το βέβαιο είναι ότι θα ευνοηθούν πολύ τα υβριδικά, ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα κάθε λογής και βέβαια τα αμιγώς ηλεκτρικά, που δεν θα πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας.

Επίσης, αναμένουμε μέχρι και τον Ιούνιο τα μέτρα – κίνητρα που επεξεργάζονται συναρμόδια Υπουργεία, αναφορικά με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα