Αστρονόμοι κατέγραψαν σεληνιακό δίσκο σε εξωηλιακό πλανήτη

AP/M. Kornmesser

Σεληνιακό δίσκο γύρω από πλανήτη, εντόπισαν για πρώτη φορά αστρονόμοι, έξω από το δικό μας ηλιακό σύστημα.

Σε μια σημαντική ανακάλυψη προχώρησαν επιστήμονες, καθώς εντόπισαν σεληνιακό δίσκο γύρω από έναν εξωπλανήτη. Η εικόνα τραβήχτηκε με το τηλεσκόπιο ALMA (Atacama Large Millimeter / submillimeter Array) και ήταν αρκετά ευκρινής για να ανιχνεύσει τον περιφερειακό δίσκο γύρω από τον πλανήτη PDS 70c.

Η εικόνα ήταν τόσο ξεκάθαρη στην πραγματικότητα, που οι αστρονόμοι κατάφεραν να προσδιορίσουν τη διάμετρο και τη μάζα του. Το σύστημα διαθέτει ένα φεγγάρι στο κέντρο και τουλάχιστον δύο πλανήτες σε τροχιά γύρω από αυτό.

“Η ανακάλυψή μας παρουσιάζει τη σαφή ανίχνευση ενός σεληνιακού δίσκου, στον οποίο θα μπορούσαν να σχηματιστούν επιπλέον φεγγάρια”, δήλωσε η Myriam Benisty, ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Γκρενόμπλ, της Γαλλίας και στο Πανεπιστήμιο της Χιλής, η οποία ηγήθηκε της έρευνας που δημοσιεύθηκε αυτήν την εβδομάδα, στο The Astrophysical Journal Letters.

Οι λεπτομερείς εικόνες επέτρεψαν στην ομάδα να μετρήσει το μέγεθος του δίσκου και τη μάζα του, διαπιστώνοντας ότι είναι περίπου τόσο μεγάλος όσο η απόσταση μεταξύ του Ηλίου και της Γης, και διαθέτει ακατέργαστο υλικό για να σχηματίσει έως και τρεις πλανήτες στο μέγεθος της Σελήνης.

“Η παρατήρηση μέσω του ALMA, έγινε με τόσο εξαιρετική ανάλυση που θα μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε με σαφήνεια ότι ο δίσκος συνδέεται με τον πλανήτη και μας επιτρέπει να υπολογίσουμε το μέγεθός του για πρώτη φορά”, είπε η ερευνήτρια.

Το πρόσφατα ανακαλυφθέν σύστημα γύρω από τον εξωπλανήτη PDS 70c, διαθέτει ένα φεγγάρι στο κέντρο και τουλάχιστον δύο πλανήτες σε τροχιά γύρω από αυτό. Ο πλανήτης PDS 70c φαίνεται από την εικόνα, πως περιβάλλεται από έναν περιφερειακό δίσκο. Ο δίσκος έχει τη δυνατότητα να σχηματίσει πολλά φεγγάρια και αποτελείται από αέριο και σκόνη.

“Αυτές οι νέες παρατηρήσεις είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικές για να αποδείξουν τις θεωρίες του σχηματισμού πλανητών που δεν μπορούσαν να επιβεβαιωθούν μέχρι τώρα”, λέει ο Jaehan Bae, ερευνητής από το εργαστήριο Γης και Πλανητών του Carnegie Institution for Science, ΗΠΑ και συγγραφέας της μελέτης.

Τα νέα ευρήματα θα μπορούσαν να δώσουν απαντήσεις στο μυστήριο του πώς μπορούν να σχηματιστούν φεγγάρια και πλανήτες στα ηλιακά συστήματα. Αυτή η διαδικασία παραμένει σε μεγάλο βαθμό μυστηριώδης για τους επιστήμονες. “Δεν είναι ακόμη σαφές πότε, πού, και πώς σχηματίζονται πλανήτες και φεγγάρια”, δήλωσε ο ερευνητής Stefano Facchini, ερευνητής του Ευρωπαϊκού Νότιου Παρατηρητηρίου.

Οι αστρονόμοι θα μπορούν τώρα να παρακολουθούν τον δίσκο καθ ‘όλη τη διάρκεια ζωής του και θα παρατηρούν τα φεγγάρια καθώς σχηματίζονται. Οι επιστήμονες είχαν προηγουμένως υποψιαστεί ότι ο πλανήτης είχε τον δικό του δίσκο γύρω του, αλλά ήταν πολύ δύσκολο να ξεχωρίσει από το περιβάλλον. Η νέα ανακάλυψη σηματοδοτεί την πρώτη φορά που οι επιστήμονες μπορούν να είναι σίγουροι.

Σύμφωνα με τον Independent, ελπίζουν ότι θα μπορούν να δουν τέτοια συστήματα με ακόμη περισσότερες λεπτομέρειες σύντομα, με το ένα εξαιρετικά μεγάλο τηλεσκόπιο (ELT), που κατασκευάζεται επί του παρόντος στην έρημο της Χιλής.

“Το ELT θα είναι το κλειδί για αυτήν την έρευνα, καθώς, με την υψηλότερη ανάλυσή του, θα είμαστε σε θέση να χαρτογραφήσουμε το σύστημα με μεγάλη λεπτομέρεια”, λέει o Richard Teague, συνεργάτης του Submillimeter Array (SMA).

Οι αστρονόμοι έχουν βρει περισσότερους από 4.000 εξωπλανήτες, αλλά είναι σχεδόν πάντα σε ώριμα συστήματα – το σύστημα της νέας μελέτης είναι μοναδικό καθώς εξακολουθεί ακόμα να διαμορφώνεται.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις