Λιγνάδης – Φιλιππίδης: Οι δυο υποθέσεις που συντάραξαν το πανελλήνιο

Λιγνάδης – Φιλιππίδης: Οι δυο υποθέσεις που συντάραξαν το πανελλήνιο

Το 2021 ήταν η χρονιά της αποκαθήλωσης για τον Δημήτρη Λιγνάδη και τον Πέτρο Φιλιππίδη. Οι καταγγελίες, τα κακουργήματα η σύλληψη και οι δίκες που έρχονται.

Γραφείο, καμαρίνι, αυτοκίνητο, ξενοδοχείο, αποδυτήρια… Η φετινή χρονιά έληξε με μία βεβαιότητα: πουθενά δεν υπάρχει ασφάλεια. Ούτε όταν βρισκόμαστε σε έναν προστατευτικό, οικείο χώρο, ούτε όταν είμαστε μπροστά σε ανθρώπους που έχουν ξεχωρίσει στον τομέα τους, που τους έρανε με δάφνες ο κόσμος του πνεύματος και της πολιτικής. Το κίνημα του #MeToo ήρθε σαν τσουνάμι από τις ΗΠΑ και έφερε στο φως όλη την ανείπωτη -επί δεκαετίες- μαυρίλα που τόσο καλά κάποιοι έκρυψαν στο χώρο του θεάτρου αλλά και του αθλητισμού.

Η αρχή έγινε από ένα πρόσωπο «υπεράνω υποψίας», και ίσως για αυτό να συγκλόνισε συθέμελα την ελληνική κοινωνία. Η Σοφία Μπεκατώρου δεν έχει το προφίλ της «τηλεπερσόνας», ούτε απασχόλησε ποτέ με άλλα ζητήματα, παρά μόνο με τις εξαιρετικές επιδόσεις της, που την οδήγησαν δύο φορές στο βάραθρο του νικητή στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και 2008.

Κανείς δεν μπόρεσε να αντιταχθεί στα όσα η αθλήτρια κατήγγειλε -όχι on camera- αλλά στο πλαίσιο μίας εκδήλωσης για τις κακοποιημένες γυναίκες, κάνοντας ακόμα και τους όποιους αντιρρησίες να σωπάσουν για να ακουστεί η φωνή της: «Το τραύμα που αφήνει μια κακοποιητική εμπειρία δεν μπορεί να λυθεί μόνο του. Ένα μοίρασμα μέσα στην οικογένεια ή με έναν φίλο δεν μας βοηθά να το ξεπεράσουμε. Είναι κάτι που δεν ξεχνιέται ή σβήνεται. Είναι σαν πένθος που πάντα κουβαλάς και πρέπει να βρεις τον τρόπο να το διαχειριστείς».

Όταν η Ολυμπιονίκης πέρασε το εισαγγελικό κατώφλι, στα τέλη του περασμένου Γενάρη, κανείς δεν περίμενε ότι θα έδινε τόση δύναμη σε δεκάδες θύματα να βγουν μπροστά και να φωνάξουν με τη σειρά τους, τη δική τους προσωπική αλήθεια. Αν και τα όσα η ίδια έζησε είχαν πλέον παραγραφεί, έδωσε στην ελληνική Δικαιοσύνη το έναυσμα για να ερευνήσει την υπόθεση του προπονητή 11χρονης αθλήτριας και κυρίως, για να πάρουν μια θαρραλέα απόφαση κι άλλα θύματα.

Στον καλλιτεχνικό χώρο, οι δεκάδες καταγγελίες που έφτασαν σε καταιγιστικούς για τα δεδομένα ρυθμούς -ιδίως στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών- κλόνισαν ακόμη πιο βαθιά την ελληνική κοινωνία. Κάθε εβδομάδα η Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας είχε να αντιμετωπίσει να πρόσθετα στοιχεία, ξεκινώντας προκαταρκτικές έρευνες προκειμένου να ερευνηθούν αδικήματα που σχετίζονταν με σεξουαλική κακοποίηση.

Παρά τα όποια λάθη ή καθυστερήσεις, η ελληνική Δικαιοσύνη ερεύνησε και ερευνά ακόμη υποθέσεις που δεν έχουν παραγραφεί, όπως και υποχρεούταν, δίνοντας βαρύτητα σε αυτές, όπου οι καταγγελίες ήταν περισσότερες από μία. Ανάμεσα στις καταγγελίες για παραβατική συμπεριφορά ηθοποιών του θεάτρου, σκηνοθετών και άλλων προσώπων, ξεχώρισαν οι δικογραφίες που σχηματίστηκαν σε βάρος του Δημήτρης Λιγνάδη και του Πέτρου Φιλιππίδη.

Δημήτρης Λιγνάδης: “Ένα άτομο επικίνδυνο, με πάθη και εμμονές”

Ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου κι όχι μόνο. Με πλούσιες επαφές και διασυνδέσεις, κατά τη θητεία του, είχε καταφέρει να απασχολήσει και τα διεθνή μίντια με επαγγελματικές του πρωτοβουλίες και ενέργειες.

Ωστόσο, η προβολή των όλο και περισσότερων καταγγελιών κατάφερε να κάμψει ακόμη και την στάση του υπουργείου Πολιτισμού, με τη Λίνα Μενδώνη, στις 19 Φεβρουαρίου του 2021, αυθημερόν της σύλληψης Λιγνάδη, να αναφέρει σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε αποκλειστικά για το θέμα: «Ο Δημήτρης Λιγνάδης είναι ένας επικίνδυνος άνθρωπος, αλλά αυτό προκύπτει τώρα (…) Από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι φήμες, τον πιέσαμε πολύ να μας πει την αλήθεια. Εδώ αισθάνομαι ότι μας εξαπάτησε, με εξαπάτησε, με βαθιά υποκριτική τέχνη. Προσπαθούσε να μας πείσει ότι δεν έχει σχέση με αυτά. Ήταν η σταθερή στάση του ότι δεν έχει σχέση με τις φήμες, ότι οι φήμες δεν αφορούν αυτόν. Και ενώ οι φήμες πολλαπλασιάζονταν για την ανάρμοστη δράση του, αυτός εξακολουθούσε να επιμένει».

Από τις αρχές του έτους είχε αρχίσει να διαφαίνεται πως οι «φήμες», όπως προτίμησε να τις χαρακτηρίσει η υπουργός, ήταν επαρκή στοιχεία για την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του σκηνοθέτη, όπως και έγινε. Εν μία νυκτί βρέθηκε από σημαίνουσα προσωπικότητα των τεχνών και των γραμμάτων σε κατηγορούμενος για βαρύτατα κακουργήματα σεξουαλικού χαρακτήρα και συγκεκριμένα για αυτό του βιασμού. Και οι καταγγελίες συνέχισαν να αυξάνονται, όμως αρκετές τοποθετήθηκαν τουλάχιστον 15 χρόνια πριν, με αποτέλεσμα να έχουν παραγραφεί και η Δικαιοσύνη να μην μπορεί να τα ερευνήσει ποινικά.

Ο Δημήτρης Λιγνάδης AP Photo/Yorgos Karahalis

Ο Δημ. Λιγνάδης αν και μέχρι σήμερα αρνείται όσα του αποδίδονται, βρίσκεται αντιμέτωπος με τις καταγγελίες τεσσάρων ανδρών, οι οποίοι -όπως προκύπτει από την κατηγορία- σε μία δύσκολη στιγμή της ζωής τους, λόγω της οικονομικής τους κατάστασης ή του νεαρού της ηλικίας τους, βασίστηκαν πάνω του για να τους βοηθήσει ή να τους μυήσει στο χώρο του θεάτρου. Ωστόσο, εξαιτίας της χρήσης ναρκωτικών ουσιών που τους παρείχε ο κατηγορούμενος, σύμφωνα με την κατηγορία, βρέθηκαν κακοποιημένοι, έχοντας στις περισσότερες περιπτώσεις χάσει εν τω μεταξύ τις αισθήσεις τους ή αδυνατώντας να αντιδράσουν. Τα όσα αναφέρονται στις μηνυτήριες αναφορές τους αλλά και στο παραπεμπτικό βούλευμα που εκδόθηκε πριν λίγο καιρό, είναι σκληρά και καταδεικνύουν μία μεθοδική προσέγγιση των θυμάτων, προκειμένου να επιτευχθεί η αποσιώπηση της σεξουαλικής κακοποίησης.

Η πολύωρη απολογία του Δημ. Λιγνάδη στις 25 Φεβρουαρίου, οδήγησε στην απόφαση για την προσωρινή του κράτηση. “Ουδέποτε στη ζωή μου εκδήλωσα ερωτικό ενδιαφέρον για ανήλικα πρόσωπα, ουδέποτε ήρθα σε σεξουαλική επαφή, με ή χωρίς τη συναίνεση τους, ουδέποτε έχω κάνει χρήση ναρκωτικών και ουδέποτε είχα ούτε διέθετα σε οποιονδήποτε τρίτο οποιαδήποτε ναρκωτική ουσία” υποστήριξε στην απολογία του. «Αναξιόπιστες πηγές» τα θύματα, «κατασκευασμένες μηνύσεις» τα λεγόμενά τους και αιτία η «ευθεία αντιπαράθεση με το Σώμα Ελλήνων Ηθοποιών».

Ο Αλέξης Κούγιας από τη θέση του συνηγόρου υπεράσπισης, δεν σταμάτησε να προχωρά σε δηλώσεις που εξέθεταν τους καταγγέλλοντες, ενώ προχώρησε ανεπιτυχώς σε αιτήσεις εξαίρεσης κατά της ανακρίτριας που χειρίστηκε τη δικογραφία. Ο συνεχής θόρυβος του υπερασπιστή πάντως, δεν είχε τα επιθυμητά -για τον ίδιο- αποτελέσματα, αφού καμία δικονομική ή άλλη ενέργειά του δεν κατόρθωσε να αναστρέψει την πορεία της έρευνας.

Λίγο πριν ολοκληρωθεί το έτος, ο Δημ. Λιγνάδης παραμένει έγκλειστος στις φυλακές Τρικάλων, αντιμέτωπος για τέσσερις βιασμούς και αναμένοντας να προσδιοριστεί η δίκη του ενώπιον του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου της Αθήνας. Το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών που έστειλε σε δίκη τον πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, υιοθέτησε πλήρως την θέση της εισαγγελέα Συμέλας Σαπίδου.

“Ο κατηγορούμενος Δημήτρης Λιγνάδης είναι γνωστός ηθοποιός, σκηνοθέτης και διδάσκαλος υποκριτικής, ενώ το Σεπτέμβριο του 2019 οριστική και καλλιτεχνικός διευθυντής του εθνικού θεάτρου. Γεννήθηκε στην Αθήνα, είναι άγαμος. Δηλώνει αμφιφυλόφιλος, με πολλές σχέσεις στη ζωή του και με τα δύο φύλα, αλλά και με πολλές περιστασιακές επαφές, ακόμα και επ’ αμοιβή. Κατηγορηματικά ωστόσο, δηλώνει πως δεν είχε ποτέ σχέση ή επαφή με ανήλικους. Η δήλωση του αυτή ωστόσο, ανατρέπεται από τα στοιχεία της δικογραφίας” είναι η ξεκάθαρη τοποθέτηση της εισαγγελικής λειτουργού, η οποία μάλιστα ζήτησε την παραμονή του Δημ. Λιγνάδη στη φυλακή μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου 2022, καθώς: «σε βάρος του προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις ενοχής οι οποίες δεν έχουν εξασθενήσει, Ενώ από την άλλη επανειλημμένη τέλεση της πράξης, η μακρόχρονη δράση του, η μέθοδος που έχει αναπτύξει, για να προσεγγίσει τα θύματα του, χτίζοντας μαζί τους σχέση εμπιστοσύνης αλλά και εξάρτησης, εκμεταλλευόμενος την κοινωνική, επαγγελματική και οικονομική του θέση για να τα δελεάσει, αλλά και τη δική τους ευάλωτη οικονομικά και κοινωνικά θέση, το γεγονός ότι κυκλοφορούσε δημόσια με τα ανήλικα θύματα του, δίχως καμία αναστολή, αλλά και η αμετανόητη στάση του μέχρι σήμερα, καταδεικνύουν ότι πρόκειται για άτομο επικίνδυνο, με πάθη και εμμονές, εμφορούμενο από έντονα αντικοινωνικά αισθήματα, ώστε η διατήρηση της προσωρινής του κράτησης να κρίνεται αναγκαία για την αποτροπή από την τέλεση νέων αξιόποινων πράξεων».

Πέτρος Φιλιππίδης: “Με ιδιαίτερη σκληρότητα, επιμονή́ και αναλγησία”

Ο Πέτρος Φιλιππίδης πάλι, είχε το προφίλ του αγαπητού κωμικού. Για δεκαετίες έμπαινε στα σπίτια όλων, προκαλώντας ένα αίσθημα ευφορίας και γέλιου. Μέχρι που τρεις συνάδελφοί του, έκαναν την πρώτη κίνηση για να γκρεμιστεί αυτό το σαθρό -όπως φαίνεται- οικοδόμημα.

Άννα – Μαρία Παπαχαραλάμπους, Ελένη ∆ροσάκη και Πηνελόπη Αναστασοπούλου κατήγγειλαν μέσα από πειθαρχικό του ΣΕΗ, κατήγγειλαν «πράξεις αντισυναδελφικής και αντιεπαγγελματικής συμπεριφοράς, οι οποίες προσέβαλαν μεταξύ άλλων και τη γενετήσια αξιοπρέπεια» τους. Περιγράφοντας κάποια περιστατικά που στο σύνολό τους είχαν παραγραφεί, μην επιτρέποντας στις εισαγγελικές αρχές να προχωρήσουν περαιτέρω, οι τρεις ηθοποιοί κατόρθωσαν να ανοίξουν τον ασκό του Αιόλου.

Από το Φεβρουάριο του 2021, οπότε και γνωστοποιείται το περιεχόμενο της κοινής καταγγελίας, ο εισαγγελέας Πρωτοδικών Κ. Σπυρόπουλος ενημερώνεται για τρεις περιπτώσεις, που ενδεχομένως να έχουν ποινικό ενδιαφέρον. Το αποτέλεσμα της έρευνάς του φάνηκε το Μάιο του ίδιου έτος, όταν ασκείται σε βάρος του Πέτρου Φιλιππίδη ποινική δίωξη για βιασμό κατ’ εξακολούθηση και για δύο απόπειρες βιασμού.

Παρά το γεγονός ότι όλα τα «φώτα» είναι στραμμένα πάνω στην υπόθεση, ο Πέτρος Φιλιππίδης κατορθώνει να απολογηθεί κάτω από άκρα μυστικότητα ενώπιον του ανακριτή. Καμία κάμερα και κανένας φωτογραφικός φακός δεν κατόρθωσε να τον απαθανατίσει δέσμιο κατά την έξοδό του από τα δικαστήρια. Η κρίση της Δικαιοσύνης ήταν ο άλλοτε δημοφιλής ηθοποιός να καταλήξει κι αυτός στις φυλακές Τρικάλων, προφυλακισμένος για όσα του αποδίδουν οι τρεις καταγγέλλουσες. Όσο για την υπεράσπισή του, βασίστηκε σε ισχυρισμούς για «ψευδείς και ανυπόστατους ισχυρισμούς», για «μανία εκδίκησης» και «αρρωστημένη και εμμονική συμπεριφορά» από τις πλευρά των γυναικών, υποστηρίζοντας ότι «εκμεταλλεύτηκαν την έντονη ερωτική του ζωή και δημοφιλία» του».

Ο Πέτρος Φιλιππίδης οδηγείται στις Φυλακές Τρίπολης Giannis Karamanis / SOOC

Λίγο πριν μπει το 2022, ο Πέτρος Φιλιππίδης βρίσκεται ακόμη κρατούμενος αναμένοντας τον προσδιορισμό της δίκη του ενώπιον του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου. Εκεί, ο κατηγορούμενος ηθοποιός θα πρέπει να πείσει δικαστές και ενόρκους για τους ισχυρισμούς του. Πάντως, μέχρι σήμερα, όπως έχει φανεί και από το βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών με το οποίο παραπέμφθηκε στο εδώλιο για να δικαστεί, η Δικαιοσύνη τάσσεται υπέρ των καταγγελιών. «Από τα συγκεκριμένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά́ των πράξεων αυτών για τις οποίες κατηγορείται, ήτοι από την εξακολουθητική δράση για μεγάλο χρονικό διάστημα (2008 έως 2014) σε βάρος περισσοτέρων θυμάτων και ενόψει του ότι είχε μεθοδολογία και σχέδιο στον τρόπο προσέγγισης των θυμάτων του, εκμεταλλευόμενος τη θέση ισχύος, το εγνωσμένο κύρος και την καταξίωσή του στον χώρο, όντας ηθοποιός, σκηνοθέτης, θιασάρχης, επεδίωκε συναντήσεις με τα θύματά του με αφορμή τη λήψη βιογραφικών» αναφέρει το δικαστικό συμβούλιο, εξηγώντας ότι «εκμεταλλευόμενος την εμπιστοσύνη τους στο πρόσωπό του και την ανάγκη τους για εύρεση εργασίας, τις απομόνωνε σε ιδιωτικούς χώρους (γραφείο, καμαρίνι, αυτοκίνητο), όπου με ιδιαίτερη σκληρότητα, επιμονή και αναλγησία κατά τις επιθέσεις και χωρίς να πτοείται από τη σθεναρή αντίσταση, τις φωνές, τα κλάματα και τον τραυματισμό των παθουσών κατά την απόπειρα διαφυγής τους, καθώς επίσης και από το γεγονός ότι ήταν αμετανόητος και απτόητος και μετά την τέλεση των πράξεών του απευθύνοντας χυδαίες εκφράσεις και απειλές κατά των θυμάτων του, καταδεικνύεται ιδιαίτερη επικινδυνότητα ως στοιχειό του χαρακτήρα του και σταθερή ροπή του στην τέλεση συναφών εγκλημάτων».

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα