Ο ευρωπαϊκός καύσωνας είναι ο χειρότερος που έχει καταγραφεί
Διαβάζεται σε 2'
Ο καύσωνας που πλήττει τη Δυτική Ευρώπη χαρακτηρίζεται ως ο πιο έντονος και εκτεταμένος που έχει καταγραφεί, με επιστήμονες να τον συνδέουν άμεσα με την κλιματική κρίση και να προειδοποιούν για πρωτοφανές θερμικό στρες σε εκατοντάδες ευρωπαϊκές πόλεις.
- 26 Ιουνίου 2026 12:32
Ο καύσωνας που πλήττει τη Δυτική Ευρώπη χαρακτηρίζεται ως ο πιο έντονος και εκτεταμένος που έχει καταγραφεί ποτέ, ενώ είναι «αδύνατο να είχε συμβεί χωρίς την κλιματική κρίση» που προκαλείται από την καύση ορυκτών καυσίμων, σύμφωνα με επιστημονική ανάλυση που επικαλείται η βρετανική εφημερίδα The Guardian.
Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι σχεδόν οι μισές από τις 850 μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης βιώνουν τις χειρότερες συνθήκες θερμικού στρες που έχουν καταγραφεί, λόγω του συνδυασμού υψηλών θερμοκρασιών και υγρασίας. Η αυξημένη υγρασία μειώνει την αποτελεσματικότητα της εφίδρωσης, καθιστώντας τη ζέστη ακόμη πιο επικίνδυνη για τον ανθρώπινο οργανισμό.
Η ανάλυση έρχεται σε μια περίοδο όπου καταγράφονται ρεκόρ θερμοκρασιών σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ αυξάνονται οι ιατρικές εκκλήσεις έκτακτης ανάγκης, με τα συστήματα υγείας να δοκιμάζονται έντονα και σε αρκετές περιπτώσεις να καταγράφονται θάνατοι.
Σύμφωνα με την ομάδα World Weather Attribution (WWA), η κλιματική αλλαγή έχει επιταχύνει δραματικά την ένταση των ακραίων φαινομένων θερμότητας. Όπως αναφέρουν, ένα φαινόμενο αντίστοιχο με το σημερινό κύμα καύσωνα θα ήταν περίπου 2°C ψυχρότερο το 2003 και έως 3,5°C ψυχρότερο το 1976.
Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι οι υψηλές νυχτερινές θερμοκρασίες, που επηρεάζουν τον ύπνο και την υγεία, είναι σήμερα περίπου 100 φορές πιο πιθανό να συμβούν σε σχέση με δύο δεκαετίες πριν, υπογραμμίζοντας τη ραγδαία επιδείνωση των κλιματικών συνθηκών.
Όπως σημειώνουν, περισσότερα από 100 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρώπη εκτίθενται σε θερμοκρασίες άνω των 35°C, ενώ σε σχεδόν τις μισές πόλεις με πληθυσμό άνω των 50.000 κατοίκων καταγράφονται τα υψηλότερα επίπεδα θερμικού στρες που έχουν ποτέ παρατηρηθεί.
Ο ΟΗΕ και διεθνείς οργανισμοί επισημαίνουν ότι η υπερθέρμανση του πλανήτη οφείλεται κυρίως στη χρήση άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου, ενώ τονίζουν την ανάγκη ταχύτερης μετάβασης σε καθαρές μορφές ενέργειας και ενίσχυσης της ανθεκτικότητας των πόλεων.
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι χωρίς άμεση δράση, τα σημερινά ακραία φαινόμενα θα θεωρούνται στο μέλλον «ήπια», καθώς οι θερμοκρασίες θα συνεχίσουν να αυξάνονται με επιταχυνόμενο ρυθμό.