Οικογένεια από την Ουκρανία σε σιδηροδρομικό σταθμό της Πολωνίας. (φωτογραφία αρχείου). AP

ΠΩΣ HACKERS ΠΑΡΕΛΥΣΑΝ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΙΑΣ ΜΕ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΑΞΙΑΣ 28 ΕΥΡΩ

Σε δυο ημέρες ακινητοποιήθηκαν 20 τρένα και δημιουργήθηκαν τεράστια προβλήματα στις μεταφορές της χώρας.

Με τη συμπλήρωση μισού χρόνου από την τραγωδία στα Τέμπη έγιναν νέες διώξεις, σε βάρος τεσσάρων πρώην στελεχών του ΟΣΕ.

Πέραν τούτου, ουδέν.

Ακόμα δεν έχει γίνει καν η άρση απορρήτου επικοινωνιών των εμπλεκομένων. Θα πρότεινα λοιπόν, να μην κρατήσεις την ανάσα σου, έως την ημέρα που οι κυβερνώντες θα κάνουν ό,τι υποσχέθηκαν ευθύς εξ αρχής: να δικαιώσουν τα θύματα, με την απόδοση ευθυνών στους υπαίτιους.

Σε μισό χρόνο δεν υπάρχει κάποια άλλη εξέλιξη επί του θέματος (στα δικαστήρια ή στο δίκτυο), που να μας επιτρέπει να αισθανόμαστε πιο ασφαλείς.

Ως άνθρωποι και ως πολίτες αυτής της χώρας.

Τουναντίον υπήρξαν πολλές εξελίξεις που έδωσαν περισσότερους ‘πόντους’ στη θεωρία που θέλει να ζούμε από τύχη. Και μάλλον δεν χρειάζεται να αναπτύξω περισσότερο αυτό το θέμα.

Αν τώρα, το δεις γενικότερα το θέμα (γιατί κάπως πρέπει να βρούμε και εμείς δύναμη να συνεχίσουμε), θα έλεγες πως είμαστε και κάπως τυχεροί μέσα στην ατυχία μας για λόγους που θα καταλάβεις όπως διαβάζεις τι έγινε την περασμένη εβδομάδα στην Πολωνία -και κάλλιστα θα μπορούσε να συμβεί κι εδώ.

Σε δυο ημέρες ακινητοποιήθηκαν 20 τρένα

To πολωνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι η κύρια ‘οδός’ για τη μεταφορά όπλων και της όποιας άλλης βοήθειας στέλνει το NATO στην Ουκρανία. AP Photo/Daniel Cole

Στην αρχή της περασμένης εβδομάδας μια εμπορική αμαξοστοιχία της Πολωνίας συγκρούστηκε -ελαφρά- με μια περιφερειακή επιβατική αμαξοστοιχία. Λίγες ώρες μετά εκτροχιάστηκε inter-city τρένο στα βορειοανατολικά της χώρας.

Επειδή ζεις στην Ελλάδα, θα σκέφτεσαι ‘αυτά συμβαίνουν’.

Ενώ είχε διαταχθεί έρευνα και για τα δυο περιστατικά, ήλθαν οι 20 ακινητοποιήσεις αμαξοστοιχιών από την Παρασκευή 25/8 έως το Σάββατο 26/8.

Προφανώς και επρόκειτο για ανθρώπινο χέρι.

Το θέμα είναι πού ανήκε: σε εγχώριες ή ξένες δυνάμεις;

Βλέπεις, το πολωνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι η κύρια ‘οδός’ για τη μεταφορά όπλων και της όποιας άλλης βοήθειας στέλνει το NATO στην Ουκρανία. Μεταφέρει επίσης, τις εξαγωγές γεωργικών προϊόντων της Ουκρανίας σε δυτικές αγορές.

Οι πολωνικές υπηρεσίες ασφαλείας προσπαθούν στην παρούσα φάση, να εντοπίσουν τους υπαίτιους όλων των περιστατικών. Αρχικά έκαναν λόγο για ‘κυβερνοεπίθεση’ από Ρώσους hackers.

Πολύ γρήγορα διαπίστωσαν πως το έργο των hackers ήταν πολύ πιο εύκολο. Τόσο που όποιος θέλει να σταματήσει τρένο στην Πολωνία, μπορεί να το κάνει.

Αρκεί να διαθέσει 30 δολάρια (28 ευρώ) και να δει κάποια tutorials στο YouTube.

Χρησιμοποιήθηκε εξοπλισμός που έχει ‘κλείσει’ έναν αιώνα ζωής

Το σιδηροδρομικό σύστημα της Πολωνίας λειτουργεί με ένα απαρχαιωμένο και απροστάτευτο σύστημα που επιτρέπει την πλαστογράφηση των εντολών διακοπής λειτουργίας σε έκτακτες ανάγκες. Η επικοινωνία πραγματοποιείται μέσω αναλογικού συστήματος VHF 150 MHz.

Ο εθνικός οργανισμός μεταφορών έχει ενημερώσει πως θα προχωρήσει σε αναβάθμιση (το GSM-R σού θυμίζει κάτι;) έως το τέλος του 2024.

Έως τότε, όποιος θέλει μπορεί να σταματά αυτά τα τρένα.

Αρκεί να στείλει τρία διαδοχικά τονικά μηνύματα (βλ. ακουστικοί τόνοι) σε συχνότητα 150.100 megahertz. Μόλις τα λάβει ο ραδιοεξοπλισμός του τρένου, ενεργοποιείται αυτόματα η λειτουργία διακοπής έκτακτης ανάγκης, όπως είπε στο Wired ο Lukasz Olejnik, σύμβουλος κυβερνοασφάλειας και ανεξάρτητος ερευνητής.

Τόνισε και ότι «δεν χρειάζεται κάποιος να είναι hacker για να ενεργοποιήσει το radio-stop. Μπορούν να το κάνουν οι πάντες. Ακόμα και έφηβοι που τρολάρουν. Οι συχνότητες είναι γνωστές. Οι τόνοι είναι γνωστοί. Ο εξοπλισμός είναι φθηνός. Υπάρχουν tutorials στο YouTube και φόρουμ για τους σιδηροδρόμους που εξηγούν τη διαδικασία».

Κατά τον ειδικό, το πιο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι hackers ήταν να μεταφέρουν τον εξοπλισμό αρκετά κοντά σε όλους τους στόχους -προκειμένου να λειτουργήσει. «Και όταν είσαι στο επίκεντρο της στήριξης της Ουκρανίας -σε περίοδο πολέμου-, προφανώς και είσαι στόχος. Πάντα τα φρούτα που κρέμονται πιο χαμηλά είναι αυτά που φτάνουμε πιο εύκολα».

Πώς λειτουργεί ο φθηνός πομπός

Διάβασες ήδη πως τις πρώτες ώρες μετά την παράλυση του σιδηροδρομικού συστήματος, τα πολωνικά media έκαναν λόγο για ‘κυβερνοεπίθεση’, με τις μυστικές υπηρεσίες πληροφοριών να ερευνούν το συμβάν ως ‘επεισόδιο δολιοφθοράς που φαίνεται να πραγματοποιήθηκε για την υποστήριξη της Ρωσίας’.

Οι πληροφορίες ανέφεραν πως οι σαμποτέρ έκαναν παρεμβολές στο σύστημα, μέσω εντολών που ακούγονταν στην ενδοεπικοινωνία και ήταν ή αποσπάσματα ομιλιών του Βλαντίμιρ Πούτιν ή ο ύμνος της Ρωσίας. Έτσι, ενεργοποιούσαν την έκτακτη διακοπή της λειτουργίας.

Oι μηχανοδηγοί χρειάστηκαν από 1 έως 7 λεπτά για να επιβεβαιώσουν με τους ελεγκτές σιδηροδρομικής κυκλοφορίας ότι η κατάσταση δεν παρουσίαζε κίνδυνο και να συνεχιστεί το ταξίδι.

Πολύ νωρίς διαπιστώθηκε ότι δεν επρόκειτο για κυβερνοεπίθεση, αφού τίποτα δεν έγινε μέσω του κυβερνοχώρου ή κάποιου προηγμένου συστήματος.

Αρκούσε ένας απλός και φθηνός ραδιοφωνικός πομπός που διατίθεται στην αγορά και μπορεί να πλαστογραφεί ραδιοφωνικές εντολές.

Αυτό που έκαναν οι επιτήδειοι ήταν να τον αγοράσουν και να στείλουν μέσω ραδιοφωνικής συχνότητας που ‘στόχευε’ συγκεκριμένα τρένα -η κάθε μία-, εντολές radio-stop.

Δεν έχει αποκλειστεί η δολιοφθορά

Την Κυριακή 27/8, μετά το διήμερο των επιθέσεων, οι αρχές της Πολωνίας δήλωσαν ότι δεν υπάρχει απειλή για τη δημόσια ασφάλεια, όπως και δεν τραυματίστηκε κάποιος.

Δύο 20χρονοι Πολωνοί συνελήφθησαν ως ύποπτοι αναπαραγωγής τέτοιων σημάτων που είχαν ως αποτέλεσμα να σταματήσουν πέντε επιβατικά και ένα εμπορικό τρένο, στα βορειοανατολικά της χώρας. Ο ένας εκ των δυο υπόπτων είναι αστυνομικός. Στα σπίτια τους βρέθηκε ραδιοφωνικός εξοπλισμός.

Ακολούθησαν άλλες 14 συλλήψεις, με την πλειοψηφία να είναι μη Πολωνοί. Αντιμετωπίζουν την κατηγορία της κατασκοπείας υπέρ της Ρωσίας.

Ο αναπληρωτής συντονιστής των υπηρεσιών πληροφοριών, Stanislaw Zaryn δήλωσε ότι «δεν υπάρχει τίποτα που να δείχνει ότι τα προβλήματα που εμφανίστηκαν, ήταν έργο κάποιας ξένης χώρας. Ωστόσο, η υπάρχουσα γεωπολιτική κατάσταση απαιτεί να αναλύσουμε το θέμα πολύ προσεκτικά για να προσδιορίσουμε ποιος μπορεί να βρίσκεται πίσω από τέτοια περιστατικά».

Για αυτό και ερευνάται και η περίπτωση δολιοφθοράς.

«Αυτή τη στιγμή, δεν αποκλείουμε κανένα σενάριο. Γνωρίζουμε ότι οι προσπάθειες αποσταθεροποίησης του πολωνικού κράτους συνεχίζονται επί μήνες. Τέτοιες προσπάθειες έχουν πραγματοποιηθεί από τη Ρωσική Ομοσπονδία σε συνεργασία με τη Λευκορωσία και για αυτό το λόγο δεν υποτιμούμε κανένα σήμα που φθάνει στην Υπηρεσία Εσωτερικής Ασφάλειας».

Ενημέρωσε πως το θέμα των μη εξουσιοδοτημένων σημάτων radio-stop δεν ήταν νέο για τους σιδηροδρόμους της Πολωνίας «καθώς έχει εμφανιστεί και στο παρελθόν», με συνέπεια και μικρούς εκτροχιασμούς. Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια εποχή που η Πολωνία συνδέει συγκοινωνιακά την Ουκρανία με όλον τον άλλον κόσμο.

Ναι, πάντα υπάρχουν και χειρότερα. Δεν είναι όμως, (πάντα) αυτό παρήγορο. Ή τρόπος ζωής.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα