Και τώρα αξιολόγηση – Η ατζέντα και τα “αγκάθια”

Και τώρα αξιολόγηση – Η ατζέντα και τα “αγκάθια”
Χρήστος Σταϊκούρας Eurokinissi

Ο προϋπολογισμός του 2020 και τα νέα δεδομένα που φέρνει μαζί, θα αποτελέσει το σημείο αναφοράς της 4ης αξιολόγησης που ξεκινά σήμερα και ολοκληρώνεται στο τέλος του χρόνου.

Ο δημοσιονομικός χώρος για την υλοποίηση της μείωσης των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα και την διατήρηση του αφορολόγητου στα σημερινά επίπεδα, θα είναι το πρώτο δύσκολο κεφάλαιο στις διαπραγματεύσεις του ΥΠΟΙΚ με τους θεσμούς.

Παρά την βεβαιότητα με την οποία ενδύουν όλες αυτές τις εξαγγελίες οι εκπρόσωποι του Μαξίμου, υπάρχουν πολλά που θα πρέπει να διευκρινιστούν πριν κλείσει ο προϋπολογισμός του 2020.

Το πρώτο έχει ήδη τεθεί από το υπουργείο οικονομικών, είναι η χρήση των ποσών που θα εκταμιευτούν προς την Ελλάδα από το 2020 μέχρι και το 2022 από τα κέρδη των ομολόγων στο πρωτογενές πλεόνασμα. Χωρίς το 1,2 δισ. ευρώ που περιμένουμε από ANFA για τον επόμενο χρόνο να υπολογίζεται στο «δημοσιονομικό χώρο», είναι δύσκολο να γίνουν αποδεκτά όλα τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν από την ΔΕΘ.

Ευτυχώς στο θέμα αυτό έχουμε, προς το παρόν, την σιωπηρή αποδοχή από τους θεσμούς. Για τον λόγο αυτό θα «παρατείνουν» την τέταρτη αξιολόγηση που δεν συνδέεται με δόση ANFA μέχρι και το τέλος του χρόνου. Έτσι, αφού το θέμα συζητηθεί και γίνει αποδεκτό και από το Eurgroup, θα μπορέσουμε να το χρησιμοποιήσουμε ως «δημοσιονομικό χώρο» για τα μέτρα του επόμενου χρόνου.

Παρόλα αυτά, εκτός από τα ANFA οι δανειστές θέλουν να υπολογίσουν και εκ των υστέρων την ετήσια επίπτωση από την ρύθμιση των 120 δόσεων προς την εφορία, η οποία μέχρι τώρα δεν πάει πολύ καλά σε επίπεδο συμμετοχής. Το θέμα των ρυθμίσεων θα είναι ένα από τα δύσκολα σημεία της διαπραγμάτευσης, καθώς οι δανειστές θέλουν το θέμα να τελειώσει στο τέλος του μήνα, ενώ η ελληνική πλευρά προσδοκά και παράταση τουλάχιστον ενός μήνα στην λειτουργία της.

Ένα δεύτερο μεγάλο αγκάθι θα είναι η νέα πάγια ρύθμιση που θέλει να προωθήσει το ΥΠΟΙΚ, μέσω της οποίας θα μπορούν να ρυθμίζονται οι τρέχουσες φορολογικές υποχρεώσεις αντί από 12 έως 24 δόσεις όπως ισχύει σήμερα, σε 24 έως και 48 δόσεις. Οι πρώτες συζητήσεις που έγιναν με τα τεχνικά κλιμάκια δεν ήταν θετικές, καθώς μια τέτοια ρύθμιση εκτιμούν οι δανειστές θα δημιουργήσει διαχρονικό σοβαρό πρόβλημα στα δημόσια έσοδα.

Σχεδόν εν τάξει το 2019

Σε ό,τι αφορά το τρέχον έτος και στην παρούσα φάση τα μέτρα που έχουν υλοποιηθεί (μείωση του ΕΝΦΙΑ, βελτίωση στις 120 δόσεις) εκτιμάται ότι δεν επηρεάζουν την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5%. Ωστόσο, το γεγονός ότι έχουν εντοπιστεί κυρίως από υποεκτέλεση δαπανών ποσά που αυξάνουν περαιτέρω τον δημοσιονομικό χώρο για το 2019, έχει δημιουργήσει προσδοκίες και για νέα θετικά μέτρα μέσα στο τρέχον έτος.

Το πιο πρόσφατο είναι η φημολογία για ένα μεγαλύτερο και εμπροσθοβαρές επίδομα θέρμανσης, το οποίο δεν έχει ακόμη συζητηθεί.

Οι εκπρόσωποι των αποστολών έρχονται έχοντας κατά νου ότι θα πρέπει να προβλεφθούν «τρύπες», όπως οι δικαστικές αποφάσεις για αναδρομικά, η ΔΕΗ και οι καθυστερημένες προσλήψεις.

Μια πρώτη αποτίμηση της κατάστασης θα συζητηθεί κατά την διάρκεια του EWG της Πέμπτης, όπου θα συζητηθεί για πρώτη φορά και η πρόθεση της Ελλάδας για πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ.

Στην κατεύθυνση αυτή το ΔΝΤ θα κάνει σε αυτή την φάση δική του αξιολόγηση με βάση το άρθρο IV για την πορεία της οικονομίας, τα αποτελέσματα της οποίας θα ανακοινωθούν τον Νοέμβριο.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα