Οι δείκτες της αγωνίας: Εργασία και καθημερινά έξοδα

Οι δείκτες της αγωνίας: Εργασία και καθημερινά έξοδα
Λογαριασμός ρεύματος Eurokinissi

Αίσθημα ανασφάλειας για την εργασία και αγωνία για την κάλυψη των εξόδων για βασικά είδη της καθημερινότητας αποτυπώνεται για τη μεγάλη πλειοψηφία στο φόντο του κύματος ακρίβειας που σαρώνει.

Το κόστος ενέργειας και η ακρίβεια σε βασικά αγαθά αποτελούν τα βασικά προβλήματα των καταναλωτών με βάση όσα καταγράφει νέα μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησε η Pulse RC για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών για την κατάσταση στην αγορά, το σύνολο των κατοίκων της Αττικής.

Μπορεί να εμφανίζεται μια βελτιωμένη εικόνα (σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα του Ιουνίου) σε σχέση με τον δείκτη αισιοδοξίας / απαισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία, ωστόσο η μεγάλη πλειοψηφία παραμένει απαισιόδοξη. Ουσιαστικά αναδεικνύονται επίκαιρα ευρήματα όσον αφορά την οικονομία, τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και σειρά άλλων θεμάτων, μέσα από την οπτική του συνόλου των καταναλωτών αλλά και ειδικότερα των επιχειρηματιών / επαγγελματιών (το μεγάλο δείγμα επιτρέπει την χωριστή υποανάλυση και παρουσίαση των απόψεών τους).

Συγκεκριμένα, στο ερώτημα πως αντιμετωπίζουν την πορεία της οικονομίας, τους επόμενους μήνες, απαντούν 36% αισιόδοξα (από 31%) και 63% απαισιόδοξα (από 68%). Ανάλογα, βελτιωμένη σε σχέση με τον Ιούνιο είναι η εικόνα ανάμεσα στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες, όπου το 42% (από 26%) απαντά αισιόδοξα, ωστόσο παραμένει μια μεγάλη πλειοψηφία, ένα 58% (από 72%) που απαντά απαισιόδοξα!

Περίπου αντίστοιχη εικόνα (με αυτήν της προηγούμενης έρευνας) παρουσιάζει ο ιδιωτικός τομέας (υπάλληλοι και αυτοαπασχολούμενοι) στον δείκτη ανησυχίας για το μέλλον και τη βιωσιμότητα της εργασίας τους, τους επόμενους έξι μήνες: 49% ανησυχούν (από 48%) – 44% δεν ανησυχούν (από 42%).

Στους αυτοαπασχολούμενους (αν και εξακολουθούν να ανησυχούν περισσότερο από τους εργαζόμενους) αξιόλογα βελτιωμένη είναι η εικόνα: 54% ανησυχούν (από 60%) – 38% δεν ανησυχούν (από 29%)!

Η ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση – από τους μισούς συμμετέχοντες) και τα βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, super market – από τέσσερις στους δέκα) είναι οι κατηγορίες εξόδων που προβληματίζουν σήμερα περισσότερο (με τις υπόλοιπες να καταγράφουν μονοψήφια ποσοστά) τα ελληνικά νοικοκυριά.

Καταγράφεται πάντως (σε σύγκριση με την έρευνα του Ιουνίου) μείωση του προβληματισμού για την ενέργεια (50% από 57%) και αύξηση για τα βασικά αγαθά (37% από 30%).

Η ενέργεια και -σχεδόν ισόποσα- τα καταναλωτικά αγαθά (ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικές συσκευές) εξακολουθούν να είναι οι δύο κατηγορίες εξόδων που έχουν κυρίως περιορίσει, οι καταναλωτές (27% και 26% αντίστοιχα). Κοντά τους ως ποσοστό καταγράφονται και τα βασικά αγαθά (21%). Περίπου αντίστοιχη εικόνα αντικρίζουμε και στις απαντήσεις των επαγγελματιών / επιχειρηματιών.

Το 51% των συμμετεχόντων βρίσκουν τα μέτρα και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για την στήριξη των καταναλωτών από τις ανατιμήσεις, προς τη σωστή κατεύθυνση αν και οι περισσότεροι από αυτούς κρίνουν ότι χρειάζονται κι άλλα. Το 48% αντίθετα, κρίνει ότι κινούνται προς λανθασμένη κατεύθυνση. Καλύτερη είναι η εικόνα ανάμεσα στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες (55% έναντι 44%).

Το “καλάθι του νοικοκυριού”

Ακόμα περισσότεροι, πάνω από τους μισούς (54%), αξιολογούν προς τη σωστή κατεύθυνση και τα μέτρα για το «καλάθι του νοικοκυρίου»! Και εδώ οι περισσότεροι από αυτούς, κρίνουν ότι χρειάζονται κι άλλα μέτρα – κάτι που ήδη επιδιώκεται. Το 44% τα βρίσκει προς λανθασμένη κατεύθυνση.

Σημαντική αποδοχή καταγράφουν τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» (τα προϊόντα δηλαδή που έχουν σαν μάρκα το όνομα του σούπερ μάρκετ από όπου πωλούνται). Σχεδόν επτά στους δέκα (67%) απαντούν ότι τα καταναλώνουν ή σκοπεύουν να τα καταναλώσουν, έναντι 23% που απαντούν αρνητικά.

Η θέρμανση

Βρισκόμαστε ήδη στον χειμώνα και ο τρόπος θέρμανσης είναι από τα βασικά θέματα που απασχολούν τους πολίτες. Περισσότεροι (36%) θα χρησιμοποιήσουν κυρίως το πετρέλαιο, με σχεδόν διπλάσιο ποσοστό από ότι το φυσικό αέριο (20%). Ακολουθούν με 16% τα κλιματιστικά/αντλίες θερμότητας, ενώ πιο χαμηλά συναντάμε άλλους τρόπους. Οι οκτώ στους δέκα δεν θα αλλάξουν τρόπο θέρμανσης φέτος.

Κυριακάτικο άνοιγμα καταστημάτων

Το άνοιγμα των καταστημάτων και κάποιες Κυριακές του χρόνου, αξιολογείται αρνητικά από το 41%. Οι υπόλοιποι το αξιολογούν θετικά (27%) ή ουδέτερα (25%). Το 25% δηλώνει ότι αυτό αυξάνει τις αγορές τους, και το 34% (ποσοστό πάντως καθόλου ευκαταφρόνητο!) παραδέχεται ότι τις διευκολύνει! Ακόμα μεγαλύτερα ποσοστά θετικών απαντήσεων συναντάμε σε κάποιες ομάδες του πληθυσμού (π.χ. επιχειρηματίες / επαγγελματίες).

Διαφορετικό μίγμα πολιτικής

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α., Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, σημειώνει: «H έρευνα αυτή μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην αντίληψη της κατάστασης στην αγορά και να συμβάλει στην υιοθέτηση των κατάλληλων μέτρων προκειμένου να επιλυθούν προβλήματα. Ειδικότερα, φαίνεται ότι το κόστος της ενέργειας συνεχίζει και απασχολεί σε σημαντικό ποσοστό τους ερωτηθέντες, που σημαίνει ότι χρειάζεται να ξαναδεί η Πολιτεία τα μέτρα στήριξης και ίσως να πρέπει να εφαρμόσει η κυβέρνηση ένα διαφορετικό μίγμα πολιτικής. Σε πιο υψηλή θέση σε σχέση με προηγούμενη έρευνα είναι και ο προβληματισμός που εκφράζουν για την απόκτηση βασικών αγαθών, όπως τα τρόφιμα. Υπάρχουν επίσης ενδιαφέροντα ευρήματα, όπως η αλλαγή του δείκτη αισιοδοξίας/απαισιοδοξίας και η στάση των ερωτηθέντων απέναντι στο «καλάθι του νοικοκυριού». Στόχος του Ε.Ε.Α. παραμένει η περαιτέρω στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, καθώς μόνο της ανάπτυξης των ΜμΕ μπορεί να ανακάμψει η ελληνική οικονομία.»

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα