NASA: Ο πλανήτης Άρης “σβήνει” τα σημάδια ύπαρξης αρχαίας ζωής

SHUTTERSTOCK

Ο Κόκκινος πλανήτης, σύμφωνα με τη Nasa, έχει εξαφανίσει τμήματα πετρωμάτων που θα μπορούσαν να αποτελέσουν στοιχεία προϋπάρχουσας ζωής.

Οι επιστήμονες της Nasa θέλοντας να συγκεντρώσουν περισσότερες πληροφορίες για τον Κόκκινο πλανήτη, που διαθέτει τεράστιο αριθμό από αρχαία πετρώματα και ορυκτά συγκριτικά με τη Γη, διεξήγαγαν έρευνα στον κρατήρα ‘Gale’ του Άρη, με το ρομποτικό όχημα ‘Curiosity’.

Η έρευνα έδειξε πως ο στεγνός κρατήρας “Gale” βρίσκεται σε αυτή τη κατάσταση για δισεκατομμύρια χρόνια τώρα και οι επιστήμονες εικάζουν πως υπήρχε αλμυρό νερό στο σημείο, το οποίο όμως διαπέρασε τις ρωγμές και τροποποίησε τα ορυκτά κάτω από αυτόν.

Χρησιμοποιώντας το εργαλείο ‘CheMin’ (Chemistry & Mineralogy X-Ray Diffactions), συνέκριναν δείγματα τα οποία ελήφθησαν από δύο διαφορετικές τοποθεσίες, περίπου 400 μέτρα μεταξύ τους.

Παραδόξως, ανακάλυψαν ότι τα μισά ορυκτά που περίμεναν να βρουν στη μια περιοχή έλειπαν και από ό,τι φαίνεται αντικαταστάθηκαν με λάσπη, πλούσια σε οξείδιο σιδήρου, που δίνει στον Άρη το κόκκινο χρώμα. Οι επιστήμονες θεωρούν πως το φιλτράρισμα του αλμυρού νερού μέσω των ιζηματογενών στρωμάτων, μπορεί να είναι και ο λόγος για τον οποίο δεν υπάρχει η αναμενόμενη καταγραφή πετρωμάτων.

Το αλμυρό νερό πιθανότατα να προήλθε από λίμνες που προϋπήρχαν στον πλανήτη, όταν ο Άρης ήταν πιο ξηρός, σε αντίθεση με τις λίμνες γλυκού νερού που πιθανότατα να υπήρξαν όταν άρχισαν να σχηματίζονται τα πετρώματα.

“Εικάζουμε πως όταν σχηματίστηκαν αυτά τα στρώματα ορυκτών στον πυθμένα της λίμνης στον κρατήρα Gale, είχαν παραμείνει έτσι για δισεκατομμύρια χρόνια, δήλωσε ο κύριος ερευνητής του ‘CheMin’, Tom Bristow, στο Κέντρο Ερευνών ‘Nasa’s Ames’.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα αποτελέσματα της έρευνας από τα στοιχεία που συνέλεξε το ρομπότ ‘Curiosity’, αποδεικνύουν τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος στον πλανήτη Άρη, που συνέβη πριν από αιώνες.

Η Nasa ήδη ήξερε ότι προτού στεγνώσουν οι λίμνες του κρατήρα ‘Gale’, τα υπόγεια ύδατά του, είχαν μετακινηθεί κάτω από την επιφάνεια, διαλύοντας και δεσμεύοντας χημικές ουσίες, που θα μπορούσαν να μελετηθούν από τους επιστήμονες.

Όμως, μετά την απόθεση των ορυκτών, τα πετρώματα τροποποιήθηκαν κατά τη διαδικασία της “διαγένεσης”, η οποία δυσκολεύει το έργο των επιστημόνων για να κατανοήσουν τι υπήρχε πριν στο έδαφος. Αυτό όμως, σημαίνει πως σχηματίζεται υπογείως αυτό που ονομάζεται στη Γη, “βαθιά βιόσφαιρα” η οποία θα μπορούσε να υποστηρίξει την ύπαρξη μικροβιακής ζωής.

Ο John Grotzinger, συνεργάτης της ‘CheMin’ στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια, σύμφωνα με τον Independent, υποστήριξε πως “αυτά τα σημεία είναι εξαιρετικά για να αναζητήσουμε στοιχεία για την ύπαρξη αρχαίας ζωής και να μετρήσουμε τη βιωσιμότητα”.

“Ακόμα κι αν η “διαγένεση”, το σύνολο δηλαδή χημικών, φυσικών και βιολογικών μεταβολών στα πετρώματα, μπορεί να σβήσει τα σημάδια της ζωής στην αρχική λίμνη, δημιουργεί τις χημικές βαθμίδες που είναι απαραίτητες για να υποστηρίξει τη ζωή στην επιφάνεια, οπότε είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι που το ανακαλύψαμε, πρόσθεσε.

Οι επιστήμονες δήλωσαν ότι ήταν τυχεροί που κατάφεραν να βρουν τα δύο πετρώματα τόσο κοντά, καθώς μπορούν με την βοήθεια της ορυκτολογίας, να συγκρίνουν ποιο μέρος του Άρη θα μπορούσε να φωτίσει τις έρευνές τους για την ύπαρξη εξωγήινης ζωής.

Αναμένεται οι πληροφορίες αυτές να χρησιμοποιηθούν επίσης από την ομάδα “Mars 2020 Perseverance rover” της Nasa, για να γίνει η αξιολόγηση και η επιλογή των δειγμάτων ώστε να επιστραφούν στη Γη.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις