Νέες ρυθμίσεις ιδιωτικότητας της Apple: Πόσο ειλικρινείς είναι οι προθέσεις τους;

Apple
Apple TECHGEAR.GR

H Apple άλλαξε την πολιτική της στο θέμα της προστασίας της ιδιωτικότητας στις εφαρμογές που προσφέρονται μέσω των συσκευών τους και ο ασκός του Αιόλου άνοιξε.

Η νέα πολιτική της Apple για την προστασία της ιδιωτικότητας στις εφαρμογές που προσφέρονται μέσω των συσκευών της τάραξε τα νερά.

Κάθε εφαρμογή που είναι διαθέσιμη στο App Store θα πρέπει, πλέον, να τηρεί συγκεκριμένες προδιαγραφές: να ενημερώνει την Apple για τους τύπους δεδομένων που συλλέγει, τον τρόπο που το κάνει, τους σκοπούς και τους αποδέκτες, μεταξύ άλλων. Οι εφαρμογές έχουν την ευθύνη αυτή τόσο για τις ίδιες όσο και για τρίτους που συλλέγουν δεδομένα μέσα από αυτές.

Με τη σειρά της η Apple θα ενημερώνει τους χρήστες των apps και θα τους δίνει τη δυνατότητα να αρνηθούν τη συλλογή και επεξεργασία προσωπικών τους δεδομένων από την εφαρμογή, χωρίς να επηρεάζεται η εμπειρία των χρηστών από την εφαρμογή.

Στο άκουσμα των ειδήσεων αυτών η αντίδραση εταιρειών που προσφέρουν προσωποποιημένη διαφήμιση, προεξάρχουσας της facebook, ήταν άμεση: σε δραματικούς τόνους μάθαμε ότι μια τέτοια εξέλιξη θα σημάνει το τέλος των νέων εταιρειών του κλάδου, θα βλάψει τους χρήστες καθώς δε θα τους βοηθά πλέον να βρίσκουν τα προϊόντα που ψάχνουν και άλλα παρόμοια.

Λογική είναι μια τέτοια αντίδραση: όταν πέφτει η ποσότητα και η ποιότητα του καυσίμου σε μια μηχανή, αναμενόμενο είναι να πέσει και η απόδοσή της. Εταιρείες όπως η facebook είναι μηχανές που «καίνε» προσωπικά δεδομένα και δεδομένα γενικότερα για να παράξουν το προϊόν τους (που είναι η εξατομικευμένη διαφήμιση).

Η μαζική συλλογή και επεξεργασία δεδομένων έγινε εφικτή μόνο με το πέρασμα σημαντικού μέρους της καθημερινής μας δραστηριότητας στον ψηφιακό κόσμο και το διαδίκτυο. Ο αναλογικός – φυσικός κόσμος δεν προσέφερε τις δυνατότητες που αναδύονται με τις νέες τεχνολογίες, από άποψη αποτελεσματικότητας, εύρους, ταχύτητας και κόστους.

Η χρήση εφαρμογών λογισμικού, το σερφάρισμα στο διαδίκτυο απαιτούν από εμάς προσωπικά μας δεδομένα: τι βλέπουμε, τι διαβάζουμε, τι ψωνίζουμε, από πού, πόσα ξοδεύουμε, πόσο χρόνο αφιερώνουμε σε κάθε δραστηριότητα, πού πηγαίνουμε. Δεν είναι ανάγκη να δίνουμε ονοματεπώνυμο και άλλα προσωπικά στοιχεία, τα γνωρίζει το τηλέφωνό μας.

Σκεφτήκατε ποτέ ότι το smartphone που κρατάτε γνωρίζει πόσο χρόνο στέκεστε μπροστά σε μια βιτρίνα καταστήματος, πόσο χρόνο μένετε μέσα στο κατάστημα, αν ψωνίσατε, ποιο προϊόν, πόσο κόστισε; Γνωρίζει επίσης πόσο συχνά πηγαίνετε σε κάποιο μέρος, ποιες μέρες και ώρες της εβδομάδας, γνωρίζει τη ρουτίνα σας.

Οι θιασώτες της προστασίας της ιδιωτικότητας θα χαρούν με αυτά τα νέα. Ή μήπως όχι; Η Apple επιβάλει ρυθμίσεις απορρήτου στα apps ενός iPhone, δεν καταργεί τη δυνατότητα του iPhone να συλλέγει αυτές της πληροφορίες εξαρχής, ούτε εφαρμόζει απαραίτητα αυτή την πολιτική για τα δεδομένα που η ίδια συλλέγει. Έτσι αποκτά σημαντική ισχύ έναντι των ανταγωνιστών της που ενδεχομένως αγόραζαν data από τα apps του App Store.

Το πλασάρισμα μιας privacy friendly πολιτικής, σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με το παρελθόν για να είμαστε ακριβείς, είναι ταυτόχρονα και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: η Ευρώπη είναι σημαντική αγορά για την Apple και η Ευρώπη αλλάζει νοοτροπία και κανονισμούς για τα προσωπικά δεδομένα και τη διαχείρισή τους. Οι πελάτες ενός premium προϊόντος τεχνολογίας, όπως είναι το iPhone ή το iPad, έχουν ή τείνουν να έχουν αυξημένες απαιτήσεις προστασίας των δεδομένων τους. Και αν δεν έχουν οι ίδιοι ως «πελάτες» τέτοιες απαιτήσεις, έχουν τα κράτη όπου ζουν ως «πολίτες».

Μπορεί να ξεσηκώσουμε τον κόσμο για το γείτονα που σχολίασε μια συνήθειά μας, μια κίνησή μας, ενώ για τον Mark Zuckerberg δε λέμε κουβέντα. Είτε αγνοούμε ότι ο Mark γνωρίζει τα πάντα για εμάς και τα «συζητά» με τους «φίλους» του (πουλώντας τα δεδομένα μας), είτε δε μας ενδιαφέρει. Μόνο που ο γείτονας δεν έχει σημαντική ισχύ να επηρεάζει την καθημερινότητά μας, όμως ο Mark έχει.

*Ο Θόδωρος Μπλίκας είναι Διπλ. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, MBA Certified Data Protection Officer

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Apple, Προσωπικά Δεδομένα
SHARE:

24Media Network