Στο στάδιο της εφαρμογής εισέρχεται σταδιακά η αγορά της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας

Στο στάδιο της εφαρμογής εισέρχεται σταδιακά η αγορά της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας
shutterstock

Μετά τη θέσπιση των πρώτων κινήτρων και τη δημιουργία του αρχικού πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση, η χώρα μας καλείται να μπεί πλέον στην πράξη, δηλαδή να δημιουργήσει αγορά και υποδομές.

Η κυβέρνηση ετοιμάζει νέο θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση και παράλληλα έχει εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης σειρά πρωτοβουλιών, αλλά και χρηματοδοτικών εργαλείων για ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, καθώς πρέπει να φύγουμε από το αρχικό στάδιο των 334 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχουμε σήμερα, και να μπούμε στην εποχή των διευρυμένων δικτύων που θα διευκολύνουν τους αυτοκινητιστές.

Θέση στο νέο, αλλά αναπτυσσόμενο, οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης σπεύδουν να πάρουν οι ισχυροί ενεργειακοί όμιλοι όπως η ΔΕΗ, τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), οι ιδιώτες προμηθευτές (ΗΡΩΝ, Protergia, Elpedison, NRG, Watt + Volt κ.λπ.) που αναπτύσσουν υπηρεσίες στην αγορά.

Οι ισχυροί όμιλοι κινητοποιούνται καθώς τους επόμενους μήνες θα αρχίσει η εφαρμογή των μέτρων που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Παράλληλα προωθούνται αλλαγές στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» ώστε να «αναστηθεί» με κύριο στόχο τον στόλο εταιρικών αυτοκινήτων. Για παράδειγμα, με τις αλλαγές οι εταιρίες θα έχουν την δυνατότητα να υποβάλλουν αίτημα υπαγωγής για την αγορά ή μίσθωση έως και 10 οχημάτων. Θα μπορούν, επίσης, να αποσύρουν ίσο αριθμό οχημάτων με τον αριθμό που αιτούνται προς επιδότηση, ενώ αυξάνεται και η επιδότηση για εγκατάσταση φορτιστών, για αγορά ποδηλάτων, κ.α.

Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί, με βάση το κείμενο του Ταμείου Ανάκαμψης, πως θα προχωρήσει στην «εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την ίδρυση οργανισμού για τις ηλεκτρικές μεταφορές, ο οποίος θα διασφαλίσει τον κατάλληλο σχεδιασμό και συντονισμό μεταξύ των υποδομών μεταφορών και ενέργειας, των αρχών περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων ενδιαφερόμενων μερών στον τομέα της έρευνας και τον ιδιωτικό τομέα».

Η ηλεκτροκίνηση έχει αναμφίβολα πολλά σημαντικά πλεονεκτήματα τα οποία θα αποδειχθούν καίρια για το περιβάλλον και την κοινωνία τα επόμενα χρόνια. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι η ισχυρή ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης μόλις έχει αρχίσει και θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια. Η κερδοφορία της χρήσης των οχημάτων με αυτόν τον τύπο κίνησης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη διαθεσιμότητα της κατάλληλης υποδομής, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, σταθμούς φόρτισης. Αυτός ο παράγοντας επηρεάζει την ευκολία οδήγησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου παντού χωρίς περιορισμούς, η οποία με τη σειρά της έχει σημαντικό αντίκτυπο στη δυναμική ανάπτυξη αυτού του τομέα. Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενδέχεται να επιταχύνουν την κατασκευή της απαιτούμενης υποδομής επιβάλλοντας την υποχρέωση στους κατασκευαστές και τους ιδιοκτήτες κτιρίων να εγκαθιστούν σταθμούς φόρτισης.

Υποδομές

Το μεγάλο ζήτημα, όπως επισημαίνουν οι άνθρωποι της ενεργειακής αγοράς, είναι το δίκτυο των φορτιστών. Έτσι από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν 80 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη δικτύου 8.600 σημείων φόρτισης σε βασικές αστικές και περιαστικές τοποθεσίες και σημεία ενδιαφέροντος (όπως αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομους, λιμένες και σε χώρους στάθμευσης). Παράλληλα επειδή διαπιστώθηκε πως τα κίνητρα του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για την αντικατάσταση συμβατικών ταξί με ηλεκτρικά δεν ήταν επαρκή, εντάχθηκε στο Ταμείο πρόγραμμα 40 εκατ. ευρώ για αντικατάσταση 2.000 παλαιότερων ταξί αντίστοιχα ηλεκτρικά οχήματα με συσσωρευτή και επιδότηση 20.000 ευρώ ανά ιδιοκτήτη.

Για τα λεωφορεία προωθούνται αλλαγές της νομοθεσίας «για τις υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας όσον αφορά τις εταιρείες εκμετάλλευσης λεωφορείων (ΚΤΕΛ) η οποία θα δώσει σε ΚΤΕΛ εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τη δυνατότητα να επενδύσουν με ασφάλεια σε ηλεκτρικά οχήματα δημόσιων συγκοινωνιών». Μέσω του διαγωνισμού που προχωρά το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζεται η αντικατάσταση παλαιότερων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με 220 νέα ηλεκτρικά.

Στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) υποστηρίζουν πως πλέον ένα στα δέκα αυτοκίνητα που ταξινομούνται στην Ελλάδα είναι καθαρά ηλεκτρικό ή plug in ηλεκτρικό. Για να αντιμετωπίσει το άγχος των ιδιοκτητών ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τα σημεία φόρτισης, η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει συμπεριλάβει στο πρόσφατο σχέδιο «Fit for 55» για την κλιματική αλλαγή φιλόδοξους στόχους. Στους αυτοκινητοδρόμους προβλέπεται, για παράδειγμα, η δημιουργία υποδομών ηλεκτρικής φόρτισης κάθε 60 χιλιόμετρα και κάθε 150 χιλιόμετρα για ανεφοδιασμό οχημάτων με υδρογόνο. Προβλέπονται, επίσης, ταχυφορτιστές για ηλεκτρικά φορτηγά, κ.α.

Γύρω από τις υποδομές φόρτισης θα δραστηριοποιηθεί, πάντως, μεγάλη γκάμα επιχειρήσεων: Από τις εταιρείες που εγκαθιστούν το δίκτυο φορτιστών μέχρι τις επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων, στους τουρίστες (υπηρεσίες roaming), τις εταιρείες λιανικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που ήδη παρέχουν πακέτα για την ηλεκτροδότηση κατοικιών ή επιχειρήσεων παράλληλα με τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, κ.α.

Η ΔΕΗ, για παράδειγμα, που παρουσίασε πρόσφατα την «ΔΕΗ Blue» μέσω της οποίας θα κινηθεί στην αγορά της ηλεκτροκίνησης, διαθέτει εφαρμογή που ο πελάτης μπορεί από αύριο να χρησιμοποιεί ώστε να εντοπίζει τον κοντινότερο φορτιστή, να σχεδιάζει τη διαδρομή, να πληρώνει και να συνδέεται ώστε να λαμβάνει προσωποποιημένες υπηρεσίες. Παράλληλα έχει υπογράψει συμφωνίες για υπηρεσίες roaming προς τους ξένους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που επισκέπτονται τη χώρα μας μέσω της πλατφόρμας Gireve κ.α.

Στην Ελλάδα κινούνται και άλλες εταιρείες που παρέχουν, σε ευρωπαϊκό ή παγκόσμιο επίπεδο, υπηρεσίες φόρτισης σε οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως η EVBox.

Δίκτυο σημείων φόρτισης αναπτύσσει και η αμερικανική Blink Charging (εισηγμένη στο χρηματιστήριο Nasdaq) που συνεργάζεται στη χώρα μας με την Eunice Energy Group η οποία επενδύει και στην κατασκευή φορτιστών.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα
Exit mobile version