Επιστήμονες επανέφεραν στη ζωή μολυσματικούς “ζόμπι” ιούς της Σιβηρίας

Iός ηλικίας 48.500 ετών που λέγεται amoeba virus, ανακαλύφθηκε στο μόνιμο παγετό της Σιβηρίας. iStock

Γάλλοι επιστήμονες εντόπισαν 13 ιούς 'παγιδευμένους' στο μόνιμο παγετό της Σιβηρίας, που μπορούν να αποτελέσουν κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με το λιώσιμο των πάγων. Μεταξύ τους ήταν ένας ηλικίας-ρεκόρ 48.500 χρόνων.

Η κλιματική αλλαγή έχει ως συνέπεια την υπερθέρμανση του πλανήτη. Ως εκ τούτου, τεράστιοι όγκοι πάγου λιώνουν και απελευθερώνουν υλικό που ήταν παγιδευμένο στα εντός του, για χρόνια.

Στη λίστα περιλαμβάνεται σειρά από μικρόβια που παρέμειναν αδρανή, σε ορισμένες περιπτώσεις για εκατοντάδες χιλιετίες.

Όπως γράφει το Science Alert “για να μελετήσουν οι επιστήμονες τα αναδυόμενα μικρόβια, αναβίωσαν έναν αριθμών ‘ιών ζόμπι’ από τον πάγο της Σιβηρίας, συμπεριλαμβανομένου ενός ιού που πιστεύεται ότι είναι σχεδόν 50.000 ετών. Ηλικία ρεκόρ για έναν παγωμένο ιό που επιστρέφει σε κατάσταση, ικανή να μολύνει άλλους οργανισμούς”.

Η ομάδα που έκανε την εργασία, έχει για επικεφαλής τον μικροβιολόγο Jean-Marie Alempic, του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικής Έρευνας της Γαλλίας.

Ο Dr. Alempic δήλωσε ότι οι ιοί που ‘αναγεννιούνται’ αποτελούν δυνητικά σημαντική απειλή για τη δημόσια υγεία και άρα πρέπει να μελετηθούν περαιτέρω, ώστε να αξιολογηθεί ο κίνδυνος των μολυσματικών παραγόντων θα μπορούσαν να προκύψουν, όπως ‘ξυπνούν’ από τον παγωμένο ύπνο τους.

“Το 1/4 του βόρειου ημισφαιρίου βρίσκεται κάτω από μόνιμα παγωμένο έδαφος, που αναφέρεται ως μόνιμος παγετός”, γράφουν οι ερευνητές στην εργασία, “λόγω της υπερθέρμανσης του κλίματος, η μη αναστρέψιμη απόψυξη του μόνιμου παγετού απελευθερώνει οργανική ύλη, που ήταν παγωμένη για έως και ένα εκατομμύριο χρόνια.

Το μεγαλύτερο μέρος αποσυντίθενται σε διοξείδιο του άνθρακα και μεθάνιο, ενισχύοντας περαιτέρω το φαινόμενο του θερμοκηπίου”.

Ο ιός ηλικίας 48.500 ετών λέγεται amoeba virus. Είναι ένας από τους 13 που περιγράφονται στη μελέτη που είναι προ της έγκρισης από ομότιμους -και της δημοσίευσης. Εννέα από αυτούς, πιστεύεται πως είναι ηλικίας δεκάδων χιλιάδων ετών.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όλοι είναι διαφορετικοί από τους γνωστούς ιούς, σε ό,τι αφορά το γονιδίωμά τους.

“Ο ιός με την ηλικία ρεκόρ βρέθηκε κάτω από μια λίμνη. Άλλες πηγές ήταν μαλλί μαμούθ και έντερα ενός λύκου της Σιβηρίας -όλα ήταν θαμμένα κάτω από το μόνιμο παγετό. Με τη χρήση ζωντανών μονοκυτταρικών καλλιεργειών αμοιβάδας, η ομάδα απέδειξε ότι οι ιοί εξακολουθούσαν να έχουν τη δυνατότητα να γίνουν μολυσματικά παθογόνα.

Διαπιστώθηκαν και τεράστιοι αριθμοί βακτηρίων που απελευθερώνονται στο περιβάλλον, καθώς ο κόσμος ζεσταίνεται. Δεδομένων των αντιβιοτικών που έχουμε στη διάθεσή μας, θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι θα αποδεικνύονταν λιγότερο απειλητικά” αναφέρει η έκθεση, με τους επιστήμονες να προσθέτουν πως “ένας νέος ιός –όπως συνέβη με τον SARS-CoV-2– θα μπορούσε να είναι πολύ πιο επικίνδυνος για τη δημόσια υγεία, ειδικά καθώς η Αρκτική γίνεται πιο πυκνοκατοικημένη.

“Η κατάσταση θα είναι πολύ πιο καταστροφική στην περίπτωση ασθενειών φυτών, ζώων ή ανθρώπων που προκαλούνται από την αναβίωση ενός αρχαίου άγνωστου ιού. Για αυτό είναι θεμιτό να αναλογιστούμε τον κίνδυνο τα αρχαία, αυτά, ιικά σωματίδια να παραμείνουν μολυσματικά και να επανέλθουν στην κυκλοφορία, από την απόψυξη των αρχαίων στρωμάτων του μόνιμου παγετού”.

Μένει να διαπιστωθεί ποιοι από τους ιούς που απελευθερώνονται κατά την απόψυξη του πάγου (και είναι άγνωστοι) μπορεί να είναι μολυσματικοί, μόλις εκτεθούν στο φως, τη θερμότητα και το οξυγόνο του εξωτερικού περιβάλλοντος.