Ο Χιου Χέφνερ το 2011. AP Photo/Kristian Dowling AP Photo/Kristian Dowling

ΤΟ PLAYBOY ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΠΙΑ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΧΙΟΥ ΧΕΦΝΕΡ

Και οι λόγοι είναι πολύ σοβαροί.

Έχουν περάσει 70 χρόνια από τη μέρα που ο Χιου Χέφνερ έβγαλε στην αγορά το Playboy, με το πρώτο του τεύχος να περιλαμβάνει μια γυμνή φωτογραφία της Μέριλιν Μονρόε, την οποία είχε αγοράσει και δημοσιεύσει χωρίς τη γνώση ή τη συγκατάθεσή της.

“Ο Χέφνερ συνέχισε να χτίζει το brand του Playboy πάνω στην εξωτερική εμφάνιση αμέτρητων γυναικών που κοσμούσαν τις σελίδες του, των οποίων η ομορφιά και η υπερτονισμένη σεξουαλικότητα, διασκέδαζαν τους άντρες αναγνώστες του για ολόκληρες γενιές”, γράφει η δημοσιογράφος του Conversation, Ντέζι Μακμάναμαν.

FILE - Ιούνιος του 1961, ο Χέφνερ παρέα με ένα κουνελάκι του Playboy που δούλευε στο κλαμπ του πρώτου στο Σικάγο. AP Photo/Ed Kitch, File AP AP Photo/Ed Kitch, File

“Σήμερα όμως το Playboy, καθώς πλησιάζει προς την 70η του επέτειο αυτόν τον Δεκέμβριο, δείχνει να έχει αλλάξει ριζικά. Η έντυπη μορφή του είναι πια εκτός κυκλοφορίας, το θρυλικό Playboy Mansion έχει πωληθεί σε έναν προγραμματιστή και τα Playboy Club που κάποτε δέσποζαν σε όλες τις μεγάλες πόλεις του κόσμου, είναι σχεδόν όλα κλειστά”.

Ο κόσμος όπως διαμορφώθηκε μετά το #MeToo έχει αναγκάσει το brand να αλλάξει. Ποιο, λοιπόν είναι το μέλλον του Playboy;

“τα μυστικα του playboy”

Ο Χέφνερ πέθανε ένα μήνα πριν αρχίσουν οι κατηγορίες εναντίον του παραγωγού, Χάρβεϊ Γουάινσταιν το 2017, και οι οποίες έδωσαν ώθηση στο κίνημα του #MeToo (μέσω του οποίου θύματα σεξουαλικής επίθεσης και παρενόχλησης άρχισαν να μιλούν ανοιχτά εναντίον των κακοποιών τους).

Τα τελευταία χρόνια, πολλοί έχουν αρχίσει να επαναξιολογούν -και να αναθεωρούν προς τα κάτω- την κληρονομιά του Χέφνερ, καθώς και τις σχέσεις του με τις γυναίκες. Το “The Secrets of Playboy”, ένα ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στο Channel 4 το 2022, περιέγραφε μία σειρά από κατηγορίες εναντίον του για ανάρμοστη σεξουαλική συμπεριφορά από πολλές πρώην συντρόφους του, συμπεριλαμβανομένων του μοντέλου, Σόντρα Θέοντορ, και της τηλεπερσόνας, Χόλι Μάντισον.

Η σχέση του Χιου Χέφνερ αλλά και του ίδιου του περιοδικού με τις γυναίκες ήταν κάπως περίπλοκη. Ο οργανισμός του Playboy ήταν από τους πρώτους υποστηρικτές των αμβλώσεων, βοήθησε στη χρηματοδότηση της δημιουργίας του πρώτου κιτ βιασμού και κατά καιρούς ήταν πρώιμος υποστηρικτής της συμπεριληπτικότητας (για παράδειγμα, είχε παρουσιάσει το transgender μοντέλο, Κάρολιν “Τούλα” Κόσεϊ “, στο τεύχος του Ιουνίου 1981).

Αλλά οι περισσότερες γυναίκες που εμφανίζονται στο Playboy, πάντα ταίριαζαν σε ένα πολύ περιοριστικό πρότυπο ομορφιάς –αδύνατες, λευκές, γυμνασμένες και ξανθιές.

Ο Χιου Χέφνερ το 1969 παρέα με μερικά από τα κουνελάκια του στο Λονδίνο. AP Photo/FIle AP Photo/FIle


Εν τω μεταξύ, η προσωπική σχέση του Χέφνερ με τις πολύ νεότερες κοπέλες του φέρεται να ακολουθούσε κάποια πρότυπα ελέγχου και συναισθηματικής κακοποίησης. Για παράδειγμα, η πρώην σύντροφός του, Χόλι Μάντισον, περιέγραψε ότι της συμπεριφερόταν “σαν ένα εξειδανικευμένο κατοικίδιο” στα απομνημονεύματά που εξέδωσε το 2015.

Θα μπορούσαμε να πούμε κάπως μακάβρια ότι ο Χέφνερ με τον θάνατο του κατάφερε να αποφύγει να έρθει αντιμέτωπος με το κίνημα του #MeToo. Το Playboy, ωστόσο, απάντησε τότε στο ντοκιμαντέρ “The Secrets of Playboy”, δημοσιεύοντας μια δήλωση στην οποία επιβεβαίωσε την υποστήριξή του στις γυναίκες που εμφανίζονταν σ’ αυτό και χαρακτήρισε τις ενέργειες του Χέφνερ ως “απεχθείς”.

Η δήλωση ανέφερε ακόμη ότι το brand δεν είναι πλέον συνδεδεμένο με την οικογένεια του Χέφνερ και ότι από εδώ και πέρα θα εστίαζε σε πτυχές της κληρονομιάς της εταιρείας που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες του sex positivity (κίνημα που στηρίζει την ανοιχτή σεξουαλικότητα με έμφαση στην συναίνεση και το ασφαλές σεξ) και της ελεύθερης έκφρασης.

Το "καστ" του " The Girls Next Door". AP Photo/Gus Ruelas AP Photo/Gus Ruelas

το playboy και οι γυναικες σημερα

Σήμερα, το Playboy είναι μια πολύ διαφορετική εταιρεία από αυτή που δημιούργησε ο Χέφνερ πριν από σχεδόν 70 χρόνια. Καταρχάς, περίπου το 80% του προσωπικού του Playboy αποτελείται από γυναίκες, σύμφωνα με την εταιρεία, το μότο της οποίας έχει αλλάξει από “Διασκέδαση για άνδρες” σε “Ικανοποίηση για όλους”. Οι μετοχές της εταιρείας είναι στο χρηματιστήριο και το 40% του διοικητικού συμβουλίου και της διοίκησης της είναι γυναίκες.

Η εταιρεία έχει επίσης κινηθεί περισσότερο προς το περιεχόμενο που παράγεται από τους ίδιους τους δημιουργούς μέσω μία εφαρμογής της, του Playboy Centerfold. Όπως και το OnlyFans, έτσι και το Playboy Centerfold επιτρέπει στους συνδρομητές να βλέπουν περιεχόμενο και να αλληλεπιδρούν με τους δημιουργούς του, τους οποίους αποκαλεί -προφανώς- “κουνελάκια”.

Στην εφαρμογή, οι δημιουργοί -τα κουνελάκια δηλαδή- μπορούν να παρουσιάσουν το σώμα τους όπως θέλουν, παίρνοντας ξανά τη δύναμη πίσω στα χέρια τους.

“Ίσως, λοιπόν, το μέλλον του Playboy να μην βρίσκεται πλέον στην εξυπηρέτηση της ‘ανδρικής ηδονοβλεψίας’”, λέει ο δημοσιογράφος, “αλλά αντίθετα σε εκείνο το ίδιο το κοινό που ο Χέφνερ είχε απορρίψει από το πρώτο του editorial:

“Εάν είστε άντρας μεταξύ 18 και 80 ετών, τότε το Playboy είναι για εσάς… Εάν είστε η αδερφή, η γυναίκα ή η πεθερά κάποιου και βρεθήκαμε στα χέρια σας κατά λάθος, τότε σας παρακαλούμε να μας δώσετε στον άντρα της ζωής σας και να επιστρέψετε στο ‘Ladies Home Companion’ σας (ένα αμερικανικό γυναικείο περιοδικό)”.

Το 1961, λίγο πριν εγκρίνει την τελική μορφή των σελίδων του περιοδικού . AP Photo AP Photo

Τα κουνελάκια της διπλανης πορτας

Οι σταρς του “The Girls Next Door”, του ριάλιτι του Playboy που μεσουράνησε στα μέσα της δεκαετίας του 2000, Χόλι Μάντισον και Μπρίτζετ Μαρκουάρντ, απολαμβάνουν κι αυτές μία αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των θαυμαστών γύρω απ’ τα πρόσωπά τους.

Το “The Girls Next Door” ξεκίνησε το 2004 και επικεντρώθηκε στις ζωές των τριών συντρόφων του Χέφνερ (Μάντισον, Μαρκουάρντ και Κέντρα Γουίλκινσον). Έγινε το σόου με την μεγαλύτερη τηλεθέαση για το Ε και δημιούργησε ένα νέο γυναικείο κοινό για το Playboy.

Το ριάλιτι τελικά κατάφερε να εξελιχθεί σε μια ιστορία περίπλοκης γυναικείας ενδυνάμωσης παρά την προφανή πατριαρχική παρέμβαση. Οι τρεις γυναίκες πρωταγωνίστριές του σταμάτησαν να είναι απλώς άλλες τρεις από τις πολλές ξανθιές σύντροφοι του Χέφνερ και έγιναν διάσημες ως αυθύπαρκτες προσωπικότητες.

Τελικά, η κάθεμιά τους χώρισε με τον Χέφνερ, εγκατέλειψε το Playboy Mansion και συνέχισε τη ζωή της, ακολουθώντας τη δική της επιτυχημένη καριέρα.

Η απεικόνιση της σειράς των τριών γυναικών ως δυνατών, διασκεδαστικών και όχι και τόσο επιφανειακών ανθρώπων, που βρήκαν τη χαρά εκφράζοντας τη σεξουαλικότητά τους, ίσως να ήταν αυτό που τράβηξε τόσες πολλές γυναίκες τηλεθεάτριες. Ωστόσο, η μάχη των κοριτσιών για να ελέγχουν εκείνες το πώς θα βγαίνουν προς τα έξω, δεν βρήκε σύμφωνο τον Χέφνερ. Και σύντομα τους “ανταπέδωσε” το χτύπημα.

Η σειρά είχε τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο σε κάθε φωτογραφία των κοριτσιών του Playboy, και ταυτόχρονα επέβαλε αυστηρές απαγορεύσεις στο πότε και αν θα βγουν απ’ το σπίτι, καθώς και μέχρι πόσα χρήματα θα μπορούσαν να χαλάσουν.

Επίσης, οι Μάντισον και Γουίλκινσον στα απομνημονεύματα τους “(Down the Rabbit Hole” και ”Sliding into Home” αντίστοιχα), ισχυρίζονται ότι η παραγωγή τις υπονόμευε συνεχώς: αρνήθηκε να τους πληρώσει για την πρώτη σεζόν, δεν τους έβαζε στα credits της σειράς μέχρι την τέταρτη σεζόν και μετέδωσε τα σώματά τους γυμνά, χωρίς λογοκρισία, σε ξένες εκπομπές και εκδόσεις DVD, χωρίς τη συγκατάθεση τους.

Στο 32ο "Playboy Jazz Festival" στο Λος Άντζελες το 2010. AP Photo/Reed Saxon AP Photo/Reed Saxon

Ολα τα απλυτα του σοου σε ενα podcast

Το ενδιαφέρον των τηλεθεατών για το “The Girls Next Door” παραμένει έντονο μέχρι και σήμερα. Τον Αύγουστο του 2022 οι Μάντισον και Μαρκουάρντ, δημιούργησαν το podcast “Girls Next Level”, όπου παίρνουν συνεντεύξεις από προηγούμενες συμπαίκτριές τους και αλληλεπιδρούν με τους θαυμαστές τους. Θυμούνται και περιγράφουν επίσης τα επεισόδια από τη δική τους οπτική γωνία, αποκαλύπτοντας τις εμπειρίες τους από το σόου.

Έχοντας φτάσει τα 10 εκατομμύρια downloads από τον Φεβρουάριο του 2023, η επιτυχία του podcast -14 χρόνια μετά το τελευταίο επεισόδιο του σόου- δείχνει πολλά για την “πολιτιστική κληρονομιά” του Playboy. Δείχνει επίσης ότι παρά το αρχικό editorial του Χιου Χέφνερ, το Playboy έχει απήχηση και σε ορισμένες γυναίκες.

“Το Playboy βρίσκεται τώρα στη μετά Χέφνερ εποχή του, όπου οι φωτογραφίες των γυναικών που βρίσκονται στα παλιά τεύχη του Playboy μπορούν να χρησιμεύσουν ως έμπνευση για άλλους προκειμένου να απολαύσουν τη δική τους σεξουαλικότητα”, γράφει χαρακτηριστικά η δημοσιογράφος του Conversation. “Ό,τι κι αν επιφυλάσσει το μέλλον για την εταιρεία, το concept του Playboy έχει γίνει πια δημόσια ιδιοκτησία και αυτό το βλέπουμε είτε όταν κάποιος/κάποια ντύνεται “λαγουδάκι” στις απόκριες είτε στα τατού που χτυπάνε οι άνθρωποι είτε σε επωνυμίες ρούχων και εσωρούχων.

Στην εποχή μετά το #MeToo, οι γυναίκες του Playboy μιλούν ανοιχτά και παίρνουν τα ηνία. Με τις πύλες του Playboy Mansion πια κλειστές, τα κουνελάκια ανακτούν επιτέλους το brand ως δικό τους”, θα ολοκληρώσει.

Ακολουθήστε το News24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Σπούδασε στην νέα σύγχρονη σχολή αθλητικής δημοσιογραφίας του ΑΝΤ1 MediaLab και του SPORT24. Οι εγγραφές άρχισαν!

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα