Η υβριδική λύση του click away και οι γκρίνιες για τις στρεβλώσεις

Η υβριδική λύση του click away και οι γκρίνιες για τις στρεβλώσεις
Το μεγάλο στοίχημα του Δεκεμβρίου ξεκινάει σε μια άδεια Αθήνα. Eurokinissi

Ζητείται διέξοδος για τον πλέον εμπορικό μήνα του χρόνου, όπου σημειώνεται κατά μέσο όρο το 20% των ετήσιων πωλήσεων.

Η άρση του lockdown και η επανεκκίνηση των φυσικών καταστημάτων λιανικής παραμένει άγνωστο πότε θα τοποθετηθεί, ωστόσο εσχάτως το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης δείχνει να προκρίνει την ενδιάμεση λύση υβριδικής επαναλειτουργίας υπό το σχήμα του click away.

Η διαδικασία αγορών click away είναι τόσο παλιά όσο σχεδόν και το ίδιο το οργανωμένο λιανεμπόριο, την οποία ήδη επέλεγαν οι καταναλωτές προ πανδημίας και γενικών απαγορευτικών. Πρόκειται επί της ουσίας για την εξ αποστάσεως παραγγελία και πληρωμή των προϊόντων και η μετέπειτα παραλαβή τους από το κατάστημα.

Η συγκεκριμένη πρακτική εξασκούνταν επί χρόνια μέσω τηλεφωνικών παραγγελιών, ιδίως από μικρές τοπικές επιχειρήσεις που γνώριζαν το πελατολόγιο τους και τις ανάγκες του. Υπήρξε δε βασική διαδικασία κατά τα πρώτα χρόνια ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα. Οι πρώτοι χρήστες ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα θα θυμούνται την πλατφόρμα του e-shop.gr, στην οποία διακινούνταν κυρίως προϊόντα τεχνολογίας και η οποία είχε στήσει ευρύ δίκτυο μικρών καταστημάτων για την παράδοση των προϊόντων στον τελικό καταναλωτή.

Όσο η αγορά των διανομών αναπτυσσόταν μεγάλωσε και η τάση της παράδοσης κατ’οίκον, ωστόσο, η δυνατότητα παραλαβής προϊόντων από τα φυσικά καταστήματα παρέμενε μια δυνατότητα που παρέχει το σύνολο των μεγάλων αλυσίδων, όλων των κλάδων, από τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, έως τα ρούχα, τα καλλυντικά και τα βιβλία.

Αυτό που οι έμποροι αποκαλούν πολυκαναλική παρουσία, δηλαδή η διασταύρωση του φυσικού καταστήματος με το ηλεκτρονικό, και η παροχή διάφορων υπηρεσιών σχεδόν «ανέπαφης» συναλλαγής δεν είναι αποτέλεσμα της πανδημίας, αλλά η εξέλιξη του λιανεμπορίου, που προσπαθεί να προσελκύσει πελατεία και τζίρο.

Πολύ πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, αλυσίδες όπως η Κωτσόβολος είχαν αναπτύξει σύστημα ανέπαφης (και γρήγορης) πληρωμής μέσα στα φυσικά καταστήματα, χωρίς καν αναμονή στα ταμεία και άμεσης παραλαβής. Πριν από το δεύτερο απαγορευτικό, η αλυσίδα Public δημιούργησε την υπηρεσία Drive Up για παραλαβή προϊόντων έξω από τα καταστήματα της. Αντίστοιχες υπηρεσίες διαθέτουν η Πλαίσιο, η Media Markt αλλά και οι αλυσίδες οικιακού εξοπλισμού και οικοδομικών υλικών, όπως η Leroy Merlin και η Praktiker. Για τις μεγάλες αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης και τα πολυκαταστήματα η δυνατότητα άμεσης παραλαβής ηλεκτρονικής παραγγελίας γινόταν μέσα στα καταστήματα.

Τα εργαλεία λοιπόν υπήρχαν και για αυτό το λόγο το λιανεμπόριο είχε ζητήσει θεσμικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού να δοθεί η δυνατότητα του click away σε περίπτωση νέου γενικού απαγορευτικού, όπως ήδη έχει γράψει το news247.gr. Το δεύτερο lockdown ήρθε μεν, αλλά το αίτημα δεν ικανοποιήθηκε.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΪΟ

Σύμφωνα με παράγοντες του εμπορίου, η δυνατότητα παράδοσης εμπορευμάτων θα εκτόνωνε την πίεση που ασκείται στην εφοδιαστική αλυσίδα για έγκαιρη αποστολή εμπορευμάτων και θα περιόριζε τις απώλειες πωλήσεων, και θα έλυνε στρεβλώσεις που δημιουργούνται από τα οριζόντια μέτρα. Το λιανεμπόριο αξιοποιεί ιδιόκτητους στόλους, συνεργάζεται με πλήθος εταιρειών διανομής, ακόμη και με οδηγούς ταξί, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη ζήτηση. Αντιμετωπίζει δε και τις επιφυλάξεις των καταναλωτών, σημαντικό μέρος των οποίων εξακολουθεί να θέλει να δει το προϊόν που αγοράζει, πριν πληρώσει και παραλάβει. Σ’ αυτό το πλαίσιο το click away εν μέσω lockdown, εκτιμάται από παράγοντες του κλάδου ότι θα έδινε σημαντική ανακούφιση.

Είναι χαρακτηριστικό επίσης ,πως αν και σήμερα κάθε είδους τεχνικοί και μάστορες εργάζονται, εν τούτοις δεν μπορούν να προμηθευτούν απαραίτητα υλικά οικοδομής, ενώ η ηλεκτρονική προπαραγγελία δεν φαίνεται να λειτουργεί, εφόσον δεν μπορούν να γνωρίζουν εκ των προτέρων τις ανάγκες υλικών, ανταλλακτικών και εξαρτημάτων.

Με τηλεφωνικές ή διαδικτυακές παραγγελίες θα κινηθεί η αγορά φέτος τα Χριστούγεννα. Eurokinissi

Τέλος, οι εμπορικές επιχειρήσεις εκτιμούν πως με μοναδική διέξοδο το ηλεκτρονικό κανάλι και τις διανομές κατ’οίκον θα καλύψουν μικρό μέρος του τζίρου τους το Νοέμβριο, με κάποιους κλάδους όπως τα ρούχα, τα καλλυντικά, τα εποχιακά, τον οικιακό εξοπλισμό και τα παιχνίδια να κάνουν λόγο για απώλειες της τάξης 80% με 60%.

Ο αντίλογος για την πρακτική του click away – εν μέσω lockdown- παραμένει βεβαίως, τόσο για υγειονομικούς λόγους, όσο και το γεγονός του ότι δεν έχουν όλα τα φυσικά καταστήματα τις υποδομές για παράδοση εκτός του εμπορικού τους χώρου. Ακόμη και καταστήματα μεγάλων αλυσίδων βρίσκονται μέσα στον αστικό ιστό, χωρίς πάρκινγκ και ωφέλιμο υπαίθριο χώρο.

Από την άλλη, μικρές μεμονωμένες επιχειρήσεις εξακολουθούν να βρίσκονται εκτός ηλεκτρονικού εμπορίου και άρα πολύ μακριά από μια υβριδική λειτουργία. Η άνθηση των παντοπωλείων κατά το πρώτο lockdown, τα οποία δούλεψαν πολύ μέσω τηλεφωνικών παραγγελιών και κατ’οίκον παραδόσεων ήρθε γιατί παρέμεναν τα φυσικά καταστήματα σε λειτουργία, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς.

Ως εκ τούτου, προκύπτει το ερώτημα (από όλο το φάσμα του λιανεμπορίου) του πως θα μπορούσε να λειτουργήσει η πρόταση click away χωρίς ανοικτά καταστήματα και τη δυνατότητα του καταναλωτή να εισέλθει στο κατάστημα. Οι περισσότερες εταιρείες και όμιλοι εκτιμούν ότι σε φάση επανεκκίνησης του λιανεμπορίου θα έδινε μια διέξοδο, αλλά σίγουρα θα δημιουργούσε στρεβλώσεις. Θυμίζουν την περασμένη άνοιξη, όταν η σταδιακή επαναλειτουργία έφερε γκρίνιες ανάμεσα σε μικρούς και μεγάλους αλλά και ανάμεσα στους κλάδους του εμπορίου.

Επικεφαλής μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων σημειώνουν δε πως το λιανεμπόριο επένδυσε σε ασφαλή λειτουργία, απαιτώντας υποχρεωτική χρήση μάσκας, περιορισμό εισόδου καταναλωτών, αλλά και βάρδιες μεταξύ των υπαλλήλων ώστε να περιορίζεται και ο μεταξύ τους συγχρωτισμός. Υπογραμμίζουν δε, πως εφόσον τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία θεωρούνται ασφαλείς χώροι, δεν μπορεί να μπαίνει περιορισμός στη λειτουργία των υπόλοιπων καταστημάτων, αφού τηρούν τους κανόνες.

Όλα τα παραπάνω παραμένουν στο τραπέζι ενόψει της εισόδου στον Δεκέμβριο, τον πλέον εμπορικό μήνα του χρόνου, όπου πραγματοποιείται κατά μέσο όρο το 20% των ετήσιων πωλήσεων, ποσοστό που αυξάνει δραματικά για κλάδους όπως τα παιχνίδια και τα εποχιακά.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα