Η πρόταση Φίλη και οι αντιδράσεις για τα “βασιλόπουλα”

Η πρόταση Φίλη και οι αντιδράσεις για τα “βασιλόπουλα”
Meeting of the cabinet council, in the Greek Parliament, Athens, Greece on September 25, 2015. / , , , 25 2015. SOOC

Η επιτροπή διαλόγου για την Παιδεία κατέθεσε το πόρισμα με το πλέγμα ενεργειών που προτείνει για τη συνολική αναβάθμιση του χώρου. Αίσθηση προκάλεσαν οι προτάσεις σε ότι αφορά την αντιμετώπιση της κρίσης και των ψυχολογικών διαστάσεων στο σχολικό χώρο, αλλά και οι συμβουλές προς τους γονείς

Σε ένα πόρισμα 103 σελίδων κατέληξε ο πολυσυζητημένος (και πολυδιαφημισμένος) εθνικός διάλογος του υπουργείου για την Παιδεία. Το πόρισμα που ξεκινά με το σημείωμα του προέδρου της επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνη Λιάκου, προτείνει τις παρεμβάσεις που συζήτησε η επιτροπή, αλλά και οι υποεπιτροπές για τη αναμόρφωση του χώρου συνολικά, σε όλες τις βαθμίδες, τον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα τεχνολογικά ιδρύματα της χώρας, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και μια σειρά από άλλα θέματα που διαμορφώνουν την εθνική παιδεία.

Ανάμεσα σε αυτά, υπάρχει ένα κεφάλαιο με τίτλο “Κρίση και Ψυχολογικές Διαστάσεις του Σχολικού Χώρου” το οποίο πραγματεύεται τη συμπεριφορά, εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών εντός του σχολείου και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αυτή να γίνει πιο δίκαιη και δημοκρατική, όπως αναφέρει το κείμενο.

Δύσκολοι καιροί για… πρίγκιπες

Ανάμεσα στις προτάσεις της υποεπιτροπής που εξέτασε το συγκεκριμένο θέμα, υπήρξε και το ‘Συμβόλαιο Τιμής’, το οποίο καλείται να υπογράψει ο γονιός και αργότερα ο μαθητής, προκειμένου να σέβεται το σχολείο ως δομή, αλλά και οι αρχές, όπως τις αποκαλούν, Παιδαγωγικού Κώδικα Δημοκρατικού Ανθρωπισμού. Η διατύπωση στην πρώτη από τις αρχές αυτές, προκάλεσε αντιδράσεις, κατά κύριο λόγο με τον λαϊκό τρόπο που δίνεται το παράδειγμα της ισότητας των μαθητών.

“Το παιδί καθενός είναι μοναδικό και ξεχωριστό για τον ίδιο. Ωστόσο, είναι παιδί ανθρώπων όπως κάθε παιδί ανθρώπων. Διαφορετικό, αλλά ίσιο με τα άλλα και όχι πριγκίπισσα ή βασιλόπουλο” σημειώνει η πρώτη αρχή, προκαλώντας αντιδράσεις για τη χρήση των λέξεων “πριγκίπισσα” και “βασιλόπουλο”.

Εθνικό Συμβούλιο για τη Σχολική Ψυχολογία

Η επιτροπή εντόπισε μια “κουλτούρα καταναλωτικού ναρκισσισμού” και μια “μετάλλαξη του σχολικού χώρου σε πασαρέλα ναρκισσισμού”, ενώ σημείωσε πιθανές επιπτώσεις από την κρίση των τελευταίων ετών στην ψυχολογία και συμπεριφορά των μαθητών. Επιπλέον, το παραπάνω κεφάλαιο πραγματεύεται επίσης το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, τους τρόπους που η εκπαιδευτική κοινότητα μπορεί να διαχειριστεί τα μεταναστευτικά ρεύματα, σε ότι αφορά στα παιδιά μεταναστών και την εκπαίδευσή τους.

Η βασική πρόταση του συμβουλίου είναι η σύσταση Εθνικού Συμβουλίου για τη Σχολική Ψυχολογία (ΕΣΣΨ). Σκοπός του ΕΣΣΨ είναι η εκτίμηση και κάλυψη των αναγκών που σχετίζονται με τις ψυχολογικές διαστάσεις της σχολικής κοινότητας και εμπειρίας.

ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΤΙΜΗΣ

Επιπλέον, η επιτροπή αναφέρεται σε ένα “συμβόλαιο τιμής” όπως το χαρακτηρίζει, “προαιρετικά, υποχρεωτικό” που καλούνται να υπογράψουν οι γονείς ή κηδεμόνες στην αρχή του σχολικού έτους, για τα παιδιά Α’ έως Γ’ Δημοτικού. Στη συνέχεια το συμβόλαιο τιμής θα καλούνται να υπογράψουν τα ίδια τα παιδιά. Ένα προσχέδιο του συμβολαίου αυτού είναι το παρακάτω:

“Δίνω τον λόγο της τιμής μου και υπόσχομαι ότι θα σέβομαι το σχολείο, τους

δασκάλους και τους συμμαθητές μου, θα φέρομαι ιπποτικά σε όλους και ιδιαίτερα στους πιο

αδύναμους, και δεν θα επιτεθώ ποτέ σε αδύναμο, αλλά θα τον υπερασπίσω από επιθέσεις. Θα

θεωρώ σωστή μόνο την άμιλλα για τη διάκριση στη μάθηση, στον αθλητισμό, την καλή

συμπεριφορά και τα καλά έργα. Δεν θα κάνω ποτέ στον άλλον ό,τι δεν θέλω να κάνουν σε

μένα. Και θα θεωρώ ντροπή κάθε παράβαση αυτής της υπόσχεσης που ελεύθερα δίνω σήμερα”

Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ

Στα πλαίσια της εύρυθμης λειτουργία του σχολείου, η επιτροπή προτείνει όπως προείπαμε και έναν κώδικα δημοκρατικού ανθρωπισμού. Αυτός αναφέρεται σε αρχές που ξεκινώντας από τους γονείς θα προετοιμάζουν και τα ίδια τα παιδιά, όχι μόνο για τη σχολική τους ζωή, αλλά και στη μετέπειτα ζωή τους ως πολίτες. Οι αρχές αυτές είναι οι εξής:

1. Το παιδί καθενός είναι μοναδικό και ξεχωριστό για τον ίδιο. Ωστόσο, είναι ένα παιδί ανθρώπων όπως κάθε παιδί ανθρώπων: Διαφορετικό αλλά ίσο με τα άλλα, και όχι πριγκίπισσα ή βασιλόπουλο.

2. Στο σχολείο (ο όρος περιλαμβάνει και την προσχολική αγωγή) πηγαίνουμε επειδή το σχολείο είναι σαν δεύτερο σπίτι μας. Εκεί συναντάμε πολλά άλλα παιδιά και μαθαίνουμε να ζούμε μαζί και να κάνουμε πράγματα μαζί που είναι ευχάριστα και χρήσιμα για όλους και δεν ενοχλούν κανέναν.

3. Στο σχολείο δεν πάμε για επίδειξη, αλλά για γνώση και χαρακτήρα. Για να μάθουμε πράγματα και τρόπους και να γίνουμε άνθρωποι καλοί κι αγαπητοί. Για να γίνει κάθε παιδί ένας ξεχωριστός άνθρωπος για τους άλλους.

4. “Είναι ντροπή και γελοίο να κάνεις επίδειξη ότι έχεις χρήματα και πράγματα, όταν άλλα παιδάκια στερούνται και υποφέρουν. Και είναι τιμή και ωραίο να νοιάζεσαι για τον άλλον και να τον βοηθάς όπως μπορείς.”

5. Το σχολείο είναι το δεύτερο σπίτι μας. Το αγαπάμε και το φροντίζουμε από κάθε άποψη.

Δείτε όλο το πόρισμα της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία:

ΦΩΤΟ SOOC.GR

 

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα