Δημήτρης Λιάκος: Η παρέμβαση στις συντάξεις έχει μόνιμο χαρακτήρα

Ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος σε συνέδριο του ΣΕΒ
Ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος σε συνέδριο του ΣΕΒ EUROKINISSI

Στόχος μέχρι την κατάθεση του προϋπολογισμού την 21η Νοεμβρίου να έχουμε συμφωνήσει με την ΕΕ, δηλώνει σε αποκλειστική του συνέντευξη στο News24/7 ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος. Τι δηλώνει για την έξοδο της χώρας στις αγορές, το νέο πλαίσιο για τους πλειστηριασμούς, την πορεία των τραπεζών και τις κατηγορίες για παροχολογία.

«Στόχος μας είναι μέχρι την κατάθεση του προϋπολογισμού την 21η Νοεμβρίου να έχουμε συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις πολιτικές επίτευξης του δημοσιονομικού στόχου του 2019, ούτως ώστε να μην συμπεριληφθεί το – μη αναγκαίο, όπως συνεχώς τονίζουμε – μέτρο της μείωσης της «αρνητικής» προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις» τονίζει σε αποκλειστική του συνέντευξη στο News 24/7 ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος.

Ο Δημ. Λιάκος επισημαίνει ότι ο προϋπολογισμός θα κατατεθεί κανονικά σαράντα ημέρες πριν το τέλος του έτους, τονίζει ότι η διαδικασία της διαπραγμάτευσης εξελίσσεται αποκλειστικά ανάμεσα στην Κυβέρνηση και τα ευρωπαϊκά όργανα, χωρίς τη συμμετοχή των υπολοίπων θεσμών, ενώ ερωτώμενος εάν το μέτρο της περικοπής θα είναι προσωρινό ή μόνιμο εμφανίζεται κατηγορηματικός ότι «η παρέμβαση έχει μόνιμο χαρακτήρα».

Για την «παροχολογία» και τις κατηγορίες της αντιπολίτευσης περί κινδύνου δημοσιονομικού εκτροχιασμού, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, αφού επιμένει στην έννοια της «δίκαιης ανάπτυξης» μεταξύ άλλων τονίζει: «Σήμερα είμαστε σε θέση να φέρουμε μια ακόμη δέσμη πολύ σημαντικών μέτρων όπως είναι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η κατάργηση του φόρου επιτηδεύματος για τους αγρότες, η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους, η μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά 10% έως 30% για τα φτωχότερα νοικοκυριά το 2019 και μεσοσταθμικά 30% έως 50% το 2020. Όλα τα παραπάνω δε συνιστούν παροχολογία γιατί είναι απολύτως κοστολογημένα από τις ελληνικές αρχές και σε συνεργασία με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές αρχές και μάλιστα υπό εναλλακτικά σενάρια και υποθέσεις, ώστε να αποκλειστούν πιθανές αρνητικές εξελίξεις στον προϋπολογισμό».

Για τον νόμο Κατσέλη προαναγγέλλει νέο πλαίσιο, το οποίο και περιγράφει: «Σήμερα η οικονομία μας βρίσκεται σε ανοδική τάση και πρέπει να περάσουμε σε ένα καινούριο πλαίσιο που θα συνεχίσει να προστατεύει τόσο εκείνους που βρίσκονται σε αδυναμία, όσο και όσους χωρίς δόλο αδυνατούν να πληρώσουν το σύνολο των υποχρεώσεων τους αλλά, ταυτόχρονα θα δίνει και ευελιξία σε όλο το σύστημα, ώστε να μειωθεί το βάρος των τραπεζικών ισολογισμών και να αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία του συστήματος».

Για τις τράπεζες και για το αν αυτές αντέχουν την προστασία της πρώτης κατοικίας ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ σημειώνει με νόημα: «Οι τράπεζες μας είναι ασφαλείς και σταθερές, αυτό πιστοποιείται από όλες τις εποπτικές αρχές. Ωστόσο, για να επανακτηθεί ο καίριος διαμεσολαβητικός τους ρόλος στη χρηματοδότηση της οικονομίας και στη γεφύρωση εθνικής αποταμίευσης – εγχώριων επενδύσεων, απαιτείται ο απεγκλωβισμός της δυνητικής ρευστότητας εξαιτίας του μεγάλου όγκου κόκκινων δανείων που κατέχουν».

Για το θέμα της εξόδου στις αγορές ο Δημ. Λιάκος τονίζει ότι είμαστε σε αυτές και αυτό το αποδεικνύει μεταξύ άλλων η συμμετοχή ξένων επενδυτών σε όλες τις εκδόσεις εντόκων γραμματίων, μεταξύ άλλων τονίζει: «θεωρούμε ότι τα σημερινά επίπεδα δανεισμού αφενός συγκυριακά, αποτέλεσμα της αναστάτωσης που προκάλεσαν η Ιταλία και ορισμένες αναδυόμενες χώρες συν την αλλαγή της νομισματικής πολιτικής της Fed, και αφετέρου ότι δεν συνάδουν ούτε με τα ποιοτικά στοιχεία του χρέους ούτε με τη δημοσιονομική και μακροοικονομική κατάσταση της χώρας που καθημερινά βαίνει βελτιούμενη. Ο ΟΔΔΗΧ σε συνεργασία με την κυβέρνηση κάνει όλα τα προσεκτικά βήματα για μια αυτοδύναμη και διατηρήσιμη επιστροφή στις αγορές και έχουμε στη διάθεσή μας τα μέσα για να το πραγματοποιήσουμε».

Ολόκληρη η συνέντευξη του υφυπουργού παρά των πρωθυπουργώ Δημήτρη Λιάκου στο Νews24/7 έχει ως εξής:

Στον προϋπολογισμό που θα καταθέσετε στην Βουλή τον Νοέμβριο θα περιλαμβάνεται η μη περικοπή των συντάξεων κ. υπουργέ; Ανεξαρτήτως εάν θα υπάρξει κατάληξη στο Eurogroup της 19ης Νοεμβρίου;

Στόχος μας είναι μέχρι την κατάθεση του προϋπολογισμού την 21η Νοεμβρίου να έχουμε συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις πολιτικές επίτευξης του δημοσιονομικού στόχου του 2019, ούτως ώστε να μην συμπεριληφθεί το – μη αναγκαίο, όπως συνεχώς τονίζουμε – μέτρο της μείωσης της «αρνητικής» προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις.

Όπως είναι γνωστό, είμαστε υποχρεωμένοι εκ του Συντάγματος αυτό να γίνει έως 40 ημέρες πριν τη λήξη του έτους, επομένως η κατάθεση του προϋπολογισμού θα γίνει κανονικά και εντός του χρονοδιαγράμματος που προβλέπει η σχετική διαδικασία.

Θέλω όμως να τονίσω ότι αυτή η διαδικασία εξελίσσεται αποκλειστικά ανάμεσα στην Κυβέρνηση και τα ευρωπαϊκά όργανα, χωρίς τη συμμετοχή των υπολοίπων θεσμών. Μάλιστα, ο κ. Ντράγκι, σε μια δήλωση που δεν αναδείχτηκε όσο έπρεπε, κατέστησε σαφές ότι από δω και στο εξής η ΕΚΤ δεν έχει κανένα λόγο στο ζήτημα των συντάξεων στην Ελλάδα. Το ΔΝΤ, εμπνευστής του εν λόγω μέτρου από την άλλη, δήλωσε τη διαφωνία του, ωστόσο δεν είναι σε θέση να επηρεάσει τις εξελίξεις. Αυτά τα αναφέρω ως απάντηση σε όσους βιάστηκαν να δηλώσουν ότι δεν άλλαξε τίποτα ουσιαστικό ως προς το καθεστώς επιτροπείας με το τέλος του προγράμματος τον περασμένο Αύγουστο.

Διεκδικούμε λοιπόν, με τρόπο συγκροτημένο και αναλυτικό, την κατάργηση της περικοπής των συντάξεων, αμφισβητώντας βάσιμα τη μεταρρυθμιστική σκοπιμότητα του μέτρου και θεωρώ ότι θα καταφέρουμε να πείσουμε τους συνομιλητές μας. Αξίζει να υπογραμμίσουμε την εκτίμηση της Κομισιόν ότι ουσιαστικά η μη λήψη αυτού του μέτρου σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες παρεμβάσεις - που είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός στην ΔΕΘ - θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη ανάπτυξη, δικαιώνοντας έτσι ένα από τα βασικότερα επιχειρήματά μας.

Το μέτρο της μη περικοπής θα είναι προσωρινό ή μόνιμο;

Η παρέμβαση έχει μόνιμο χαρακτήρα. Μένει να καθοριστεί η τεχνική εξειδίκευση, σημείο που είναι μέρος των συζητήσεων που διεξάγονται αυτήν την περίοδο.

ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ «ΠΑΡΟΧΟΛΟΓΙΑ»

Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί για παροχολογία ενόψει εκλογών, ενώ κάνει λόγο-άλλοτε συγκεκαλυμμένα και άλλοτε όχι- για κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού…

Οι εκλογές βρίσκονται διαρκώς …ενόψει, στην «ανάλυση» της αντιπολίτευσης. Αυτό επέδρασε αρνητικά τη συμβολή αλλά και τον πολιτικό λόγο της, καθώς όλα αυτά τα χρόνια διαψεύδεται κι αποτυγχάνει να διαγνώσει σωστά τις θεμελιακές αλλαγές και τη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στη χώρα. Εμείς αντίθετα, στην πιο καθοριστική στιγμή της πρόσφατης ιστορίας μας, ζητήσαμε και λάβαμε την εμπιστοσύνη των πολιτών στην εφαρμογή ενός συνολικού κυβερνητικού προγράμματος για την ανόρθωση της οικονομίας, την ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης και την αποκατάσταση της αξιοπιστίας των θεσμών και της δημοκρατίας. Αυτό το σχέδιο περιγράφεται με την έννοια «δίκαιη ανάπτυξη» και τα αποτελέσματα του γίνονται πια ορατά. Η χώρα μας σήμερα αναπτύσσεται ξανά, η ανεργία μειώνεται με ικανοποιητικό πλέον ρυθμό, τα δημόσια οικονομικά μας είναι πλεονασματικά, οι επενδύσεις ανακάμπτουν και οι εξαγωγές αυξάνονται σε επίπεδα προ κρίσης.

Δίκαιη ανάπτυξη όμως σημαίνει αυτή η θετική εικόνα των μακροοικονομικών δεικτών να αποτυπώνεται παράλληλα ως βελτίωση στους κοινωνικούς δείκτες κι αυτό ακριβώς πιστοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ με τα τελευταία στοιχεία για τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων και της φτώχειας. Μάλιστα κάθε νέο επίπεδο ανάπτυξης που κατακτάμε μας επιτρέπει και την περαιτέρω διόρθωση κοινωνικών αδικιών του παρελθόντος. Σήμερα είμαστε σε θέση να φέρουμε μια ακόμη δέσμη πολύ σημαντικών μέτρων όπως είναι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η κατάργηση του φόρου επιτηδεύματος για τους αγρότες, η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους, η μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά 10% έως 30% για τα φτωχότερα νοικοκυριά το 2019 και μεσοσταθμικά 30% έως 50% το 2020. Όλα τα παραπάνω δε συνιστούν παροχολογία γιατί είναι απολύτως κοστολογημένα από τις ελληνικές αρχές και σε συνεργασία με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές αρχές και μάλιστα υπό εναλλακτικά σενάρια και υποθέσεις, ώστε να αποκλειστούν πιθανές αρνητικές εξελίξεις στον προϋπολογισμό.

«ΠΟΥ ΔΙΑΦΕΡΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ»

Συνεπώς, μετά την έξοδο από το Μνημόνιο, ποιες είναι οι βασικές αρχές της οικονομικής πολιτικής που θα ακολουθήσετε;

Μεταβαίνουμε λοιπόν στη μεταμνημονιακή εποχή με ασφαλείς προϋποθέσεις: θετική ανάπτυξη, αξιόπιστη λύση για το χρέος, δημοσιονομική σταθερότητα, βαθιές μεταρρυθμίσεις. Θέλουμε η ανορθωτική προσπάθεια που ξεκίνησε με την πρώτη περίοδο διακυβέρνησής μας, να εδραιωθεί με τη μορφή της βιώσιμης ανάπτυξης στο μέλλον και τα οφέλη να αφορούν το σύνολο των πολιτών. Βασικό όχημα της οικονομικής μας πολιτικής για το σκοπό αυτό είναι το Εθνικό Αναπτυξιακό Σχέδιο. Με αυτό επιδιώκουμε τη μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό πρότυπο, προσανατολισμένο στην καινοτομία, στην εξωστρέφεια και στους τομείς υψηλής προστιθεμένης αξίας. Οι βελτιωμένοι όροι εμπορίου με τις άλλες χώρες θα στηρίξουν την ισορροπημένη αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης. Έτσι θα πετυχουμε ένα πραγματικό επίπεδο ευημερίας, σε αντίθεση με την επίπλαστη, τεχνητή εικόνα αφθονίας των προηγούμενων ετών που κατέρρευσε απότομα και με τις γνωστές συνέπειες.

Στο σχέδιο αυτό ευθυγραμμίζονται οι στόχοι και οι κλαδικές προτεραιότητες με τα κίνητρα και τα εργαλεία χρηματοδότησης. Αξιοποιούνται οι πόροι του ΕΣΠΑ, των ευρωπαϊκών επενδυτικών τραπεζών και του σχεδίου Γιούνκερ. Όλα αυτά υποστηρίζονται από ένα πλέγμα μεταρρυθμίσεων που ευνοούν το επενδυτικό και επιχειρηματικό περιβάλλον όπως είναι η σταθερότητα του φορολογικού συστήματος, η απλοποίηση στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων, η επιτάχυνση των στρατηγικών επενδύσεων, το Κτηματολόγιο, η ισότιμη μεταχείριση και η διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού, μεταξύ άλλων. Η ειδοποιός διαφορά ωστόσο με τη συντηρητική προσέγγιση είναι ότι ανάπτυξη για μας σημαίνει αύξηση των εισοδημάτων, εργασιακή προστασία και ασφάλεια, περιβαλλοντικός σεβασμός, ισότητα των ευκαιριών και πάταξη κάθε είδους αποκλεισμών. Κι αυτό θα είναι το στοίχημα της επόμενης κυβερνητικής μας θητείας.

ΝΕΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

Με δεδομένο ότι ο νόμος Κατσέλη λήγει στο τέλος του έτους, με ποιον τρόπο θα προστατεύσετε την πρώτη κατοικία; Και θα αντέξουν οι τράπεζες την προστασία αυτή;

Ο νόμος Κατσέλη ήρθε ως λύση – ανάχωμα στη σαρωτική ύφεση που έπληξε χιλιάδες συνεπείς δανειολήπτες, φέρνοντας τους σε δυσχερή θέση ως προς την εξυπηρέτηση των οφειλών τους. Η μακροχρόνια μάλιστα παρουσία της ύφεσης παρόξυνε το πρόβλημα δημιουργώντας δεύτερο και τρίτο κύμα κόκκινων δανείων. Βρεθήκαμε δηλαδή σε ένα φαύλο κύκλο ύφεσης και χρεοκοπιών που μας παρέσυρε καθοδικά. Εμείς συγκρατήσαμε την κατάσταση με παρεμβάσεις και στα δυο μέτωπα, αφενός επεκτείνοντας την προστασία στους συνεργάσιμους δανειολήπτες κι αφετέρου στηρίζοντας την σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος.

Σήμερα η οικονομία μας βρίσκεται σε ανοδική τάση και πρέπει να περάσουμε σε ένα καινούριο πλαίσιο που θα συνεχίσει να προστατεύει τόσο εκείνους που βρίσκονται σε αδυναμία, όσο και όσους χωρίς δόλο αδυνατούν να πληρώσουν το σύνολο των υποχρεώσεων τους αλλά, ταυτόχρονα θα δίνει και ευελιξία σε όλο το σύστημα, ώστε να μειωθεί το βάρος των τραπεζικών ισολογισμών και να αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία του συστήματος. Οι τράπεζες μας είναι ασφαλείς και σταθερές, αυτό πιστοποιείται από όλες τις εποπτικές αρχές. Ωστόσο, για να επανακτηθεί ο καίριος διαμεσολαβητικός τους ρόλος στη χρηματοδότηση της οικονομίας και στη γεφύρωση εθνικής αποταμίευσης – εγχώριων επενδύσεων, απαιτείται ο απεγκλωβισμός της δυνητικής ρευστότητας εξαιτίας του μεγάλου όγκου κόκκινων δανείων που κατέχουν.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΔΟ ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ

Η αξιωματική αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι δεν μπορείτε να βγείτε στις αγορές. Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης σε αυτόν τον τομέα κ. υπουργέ;

Μου δίνετε μια εξαιρετική ευκαιρία να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα πράγματα και να πούμε ορισμένα τεχνικής αλλά ιδιαίτερα μεγάλης σημασίας στοιχεία, τα οποία είναι στη διάθεση όλων ανεξάρτητα αν δεν τους βολεύει να ανατρέχουν σε αυτά. Πρώτον, στις αγορές είμαστε και αυτό το αποδεικνύει η συμμετοχή ξένων επενδυτών σε όλες τις εκδόσεις εντόκων γραμματίων, με ιδιαίτερα χαμηλά επιτόκια, οι ημερήσιες συναλλαγές στην δευτερογενή αγορά και η συμμετοχή των θεσμικών και των ιδιωτών επενδυτών στην ανταλλαγή των ομολόγων του PSI που έλαβε χώρα πριν λίγους μήνες. Δεύτερον, το μεσοσταθμικό επιτόκιο δανεισμού βρίσκεται στο 1,67%, η μεσοσταθμική διάρκεια στα 18,2 έτη, ενώ οι ετήσιες δαπάνες εξυπηρέτησης είναι από τις χαμηλότερες στο επίπεδο της Ευρωζώνης. Τρίτον, το επιτόκιο της δεκαετίας είναι σήμερα περίπου στο 4,4%, ενώ έχουμε δάνεια προς το ΔΝΤ με 4,9%, το μέσο κουπόνι των ομολόγων που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ είναι περίπου 5%, ενώ το μέσο κουπόνι των ομολόγων του PSI ήταν στο 4,7%. Τέταρτον, οι θεσμοί στην έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους τόνιζαν ότι παράμετρος βιωσιμότητας είναι το κόστος αναχρηματοδότησης να είναι λίγο κάτω από 5% με διάρκεια έως 5 έτη, τη στιγμή που σήμερα έχουμε δεκαετία στο 4,4%. Πέμπτον, έχουμε δημιουργήσει ένα κεφαλαιακό απόθεμα περίπου 25 δισ.€, το οποίο μας επιτρέπει να διεκδικήσουμε καλύτερους όρους δανειοδότησης από τις αγορές. Και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που δεν έχουμε εκδώσει νέο ομόλογο τους τελευταίους μήνες. Διότι θεωρούμε ότι τα σημερινά επίπεδα δανεισμού αφενός συγκυριακά, αποτέλεσμα της αναστάτωσης που προκάλεσαν η Ιταλία και ορισμένες αναδυόμενες χώρες συν την αλλαγή της νομισματικής πολιτικής της Fed, και αφετέρου ότι δεν συνάδουν ούτε με τα ποιοτικά στοιχεία του χρέους ούτε με τη δημοσιονομική και μακροοικονομική κατάσταση της χώρας που καθημερινά βαίνει βελτιούμενη. Ο ΟΔΔΗΧ σε συνεργασία με την κυβέρνηση κάνει όλα τα προσεκτικά βήματα για μια αυτοδύναμη και διατηρήσιμη επιστροφή στις αγορές και έχουμε στη διάθεσή μας τα μέσα για να το πραγματοποιήσουμε.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Συντάξεις, Προϋπολογισμός, Έξοδος στις αγορές
SHARE: