Εθνικό Θέατρο: Τι θα δούμε το καλοκαίρι και μία γεύση από τη χειμερινή σεζόν

Εθνικό Θέατρο: Τι θα δούμε το καλοκαίρι και μία γεύση από τη χειμερινή σεζόν
Ο Γιάννης Μόσχος ARXONTIDIS MIXALIS

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θέατρου, Γιάννης Μόσχος, παρουσίασε το ρεπερτόριο του καλοκαιριού και μας έδωσε μία μικρή γεύση για το τι θα δούμε τον χειμώνα.

Την παρουσίαση του προγράμματος του Εθνικού Θεάτρου για το καλοκαίρι του 2022 και για μια πρώτη γεύση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού για τη σεζόν 2022-2023 πήραμε το μεσημέρι της Πέμπτης (12/5) σε μία μεγάλη συνέντευξη Τύπου.

Μέσα σε ένα πολύ ζεστό και εγκάρδιο κλίμα και πάνω στην Κεντρική Σκηνή της πρώτης Κρατικής Σκηνής της χώρας με κοστούμια από τις παραστάσεις του Εθνικού να αιωρούνται πάνω από τα κεφάλια μας, ο Γιάννης Μόσχος, ο πρώτος διευθυντής του οργανισμού που προέκυψε μετά από διαγωνισμό, έκανε πολύ σαφείς τις προθέσεις, αλλά και το καλλιτεχνικό και προσωπικό του ήθος.

ARXONTIDIS MIXALIS

Προθέσεις που έχουν σαν γνώμονα τον σεβασμό στα 90 χρόνια πορείας του Εθνικού θεάτρου και στη δουλειά των προκατόχων του, αλλά και στην αξιοποίηση των θετικών κεκτημένων τους. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως “ο εκάστοτε νέος διευθυντής του δεν καλείται να γκρεμίσει και να ξαναχτίσει τα πράγματα από την αρχή, αλλά να υιοθετήσει όλες τις θετικές μεταβολές προηγούμενων καλλιτεχνικών διευθύνσεων, και φυσικά να εξελίξει τον οργανισμό εμπλουτίζοντας τη δραστηριότητά του με νέες πρωτοβουλίες και δίνοντας το δικό του καλλιτεχνικό στίγμα, χωρίς όμως να απαξιώνονται οι προσπάθειες που προηγήθηκαν”.

Εκείνο που θα ξεχωρίση το θέατρο τούτο από τις γνωστές μας θεατρικές επιχειρήσεις, είναι κάτι αρκετά σημαντικό και ουσιαστικό αυτό καθ’ εαυτό −είναι η δημιουργία καλλιτεχνικού θεατρικού πυρήνος στην Ελλάδα −είναι δηλαδή η προσπάθεια να δημιουργηθή ένα θέατρο, άξιο του ονόματός του και της αποστολής του −ένα θέατρο που να συγκεντρώνη τις καλύτερες −αν είναι δυνατόν− καλλιτεχνικές δυνάμεις, να τις πειθαρχήση και να τις ωθήση προς τον ίδιο ενιαίο σκοπό −προς τη δημιουργία μιας σκηνής με σταθερές καλλιτεχνικές βάσεις, με σταθερή καλλιτεχνική ηθική, μιας σκηνής που αν δεν μπορέση να δώση την οριστική μορφή στο ελληνικό θέατρο […] να προκαλέση όμως το σεβασμό προς τη σημασία που έχει η σκηνή, και να δείξη τη σοβαρότητα που ενυπάρχει στην ιδέα του θεάτρου, Φώτος Πολίτης- Ομιλία στους ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου, 1932

Οι 10 βασικές αρχές του Γιάννη Μόσχου, αυτονόητες μεν, αλλά σκόπιμα επαναδιατυπωμένες

  • Να λειτουργεί ως ένα πολυσυλλεκτικό θέατρο που ενσωματώνει όλες τις τάσεις του ελληνικού θεατρικού τοπίου, χωρίς αποκλεισμούς, με επιλογή καλλιτεχνών πολύ διαφορετικών αισθητικών αντιλήψεων.
  • Να δίνει βήμα σε όλες τις γενιές: σε δόκιμους, ανερχόμενους, αλλά και πρωτοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες του θεάτρου.
  • Να συστρατεύει όσο γίνεται περισσότερους καλλιτέχνες του θεάτρου μας που υπηρετούν την τέχνη τους με αφοσίωση.
  • Να υπερασπίζεται το θέατρο συνόλου.
  • Να υπηρετεί ένα πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο, Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, κλασικών και σύγχρονων, αλλά και να διερευνά νέες δραματουργικές φόρμες.
  • Να προωθεί την ελληνική θεατρική γραφή.
  • Να προάγει την παρουσία του ελληνικού θεάτρου στη διεθνή σκηνή.
  • Να συμβάλλει ευρύτερα στη θεατρική και καλλιτεχνική παιδεία της χώρας, όχι μόνο μέσω των παραστάσεών του, αλλά και μέσω άλλων κοινωνικών δράσεων και προγραμμάτων που ωφελούν το σύνολο της κοινωνίας.
  • Να προσπαθεί διαρκώς να διευρύνει ολοένα και περισσότερο το κοινό του.
  • Να διαχειρίζεται τα οικονομικά του με σύνεση και με πλήρη διαφάνεια.

Τι επιστρέφει στο Εθνικό και τι διατηρείται:

Ο Γιάννης Μόσχος ήταν σαφής. Το Εθνικό Θέατρο οφείλει να έχει συνέχεια και να υιοθετεί. Έτσι επαναφέρει το Εναλλασσόμενο ρεπερτόριο που είχε καθιερώσει ο Γιάννης Χουβαρδάς, αλλά και την Πειραματική Σκηνή που ίδρυσε και επανέφερε στην καλλιτεχνική του διεύθυνση ο Στάθης Λιβαθινός, το Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος στους Δελφούς και τα εργαστήρια στις ελληνικές φυλακές, διατηρεί το post covid πρόγραμμα “Το εθνικό δίνει πνοή”, αλλά και τις ανοιχτές ακροάσεις και συνεχίζει να στοχεύει στη διεύρυνση του παιδικού και νεανικού κοινού με το Μικρό Εθνικό.

Παράλληλα υιοθετεί δύο πολύ ωραίες ιδέες: Κάθε χρονιά, ο αριστούχος της σχολής σκηνοθεσίας θα αναλαμβάνει αυτοδικαίως να σκηνοθετήσει μία παράσταση στην Πειραματική σκηνή, ενώ δύο αριστούχοι ηθοποιοί της δραματικής σχολής θα προσλαμβάνονται άμεσα στο Εθνικό.

Καλοκαίρι με Μήδεια, Αίαντα και παιδικό

Εξόχως τολμηρές είναι οι παραγωγές που θα δούμε το καλοκαίρι στην Επίδαυρο.

Φωτογραφία από τη Μήδεια Elina Giounanli/nophoto.gr

Ο Γιάννης Καλαβριανός καταπιάνεται με την Μήδεια του Μποστ και στις 8 και 9 Ιουλίου μας προ(σ)κάλεσε να αφεθούμε στην ειδική γλώσσα του κειμένου και στο εξωφρενικό σύμπαν που έχει επινοήσει ο συγγραφέας. Με απαράμιλλη δεξιοτεχνία ο Μποστ φέρνει κοντά ετερόκλητους χαρακτήρες, από διαφορετικές ιστορικές περιόδους, με χιούμορ και τόλμη, παίζοντας απενοχοποιημένα με τους συνειρμούς που δημιουργεί η ακροβατική του γλώσσα. Η προσέγγισή του χαρακτηρίζεται από λιτότητα, μέτρημα και σταθερότητα. “Είμαστε κουμπωμένοι, θα ήθελα με την παράσταση αυτή να χαλαρώσουμε”, ανέφερε χαρακτηριστικά. Στον ρόλο της Μήδειας θα δούμε την Γαλήνη Χατζηπασχάλη.

Τον Αίαντα του Σοφοκλή θα σκηνοθετήσει ο Αργύρης Ξάφης KAROL JAREK

Στις 29 και 30 Ιουλίου ο Αργύρης Ξάφης παίρνει το επιδαύριο σκηνοθετικό του βάπτισμα με τον εμβληματικό Αίαντα του Σοφοκλή, σε μια παράσταση που αναδεικνύει τη μετωπική σύγκρουση δύο αντίθετων κόσμων. Ο Αίας, ένας από τους γοητευτικότερους τραγικούς ήρωες πεθαίνει και μαζί του πεθαίνει μια ολόκληρη εποχή για την ανθρωπότητα. Ο Σοφοκλής καταγράφει στον Αίαντα μια οριακή στιγμή στην ανθρώπινη ιστορία και ο Αργύρης Ξάφης εστιάζει στην έννοια του χρόνου, ενώ μας αποκάλυψε πως επί σκηνής θα δούμε να λαμβάνει χώρα και μία αυτοκτονία.
Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους θα δούμε τον Δημήτρη Ήμελλο, τη Δέσποινα Κούρτη και τον Γιάννη Νταλιάνη, ενώ στον ρόλο του Αίαντα θα δούμε τον Στάθη Σταμουλακάτο.

Για πρώτη φορά στο θερινό προγραμματισμό του, το Εθνικό θα βγάλει σε περιοδεία την παιδική παράσταση «Δίπλα – δίπλα» των ΄Αγγελου Αγγέλου και ΄Εμυς Σίνη σε σκηνοθεσία Φοίβου Συμεωνίδη αφού πρώτα παιχτεί για περίπου ένα μήνα στην έδρα του, στο ισόγειο του Rex.

“Προφητικό” εργαστήριο Αρχαίου Δράματος στους Δελφούς

Το 5ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος θα πραγματοποιηθεί από τις 14 έως τις 29 Ιουλίου 2022 στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και απευθύνεται σε νέους επαγγελματίες. Το εργαστήριο θα διευθύνει ο σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου και υπεύθυνη είναι η με υπεύθυνη την Ειρήνη Μουντράκη. Κεντρικός άξονας κατά τη φετινή διοργάνωση θα είναι η έρευνα πάνω στον προφητικό λόγο στο αρχαίο δράμα.

Επιτέλους, η Πειραματική Σκηνή επιστρέφει

Στο Θέατρο Rex-Σκηνή «Κατίνα Παξινού» επιστρέφει η Πειραματική Σκηνή που μετονομάζεται σε Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών και έχει όχι έναν αλλά τρεις καλλιτεχνικούς υπευθύνους, έναν για κάθε χρονιά.

Τρεις σκηνοθέτες νέους που έχουν αναδειχθεί από αυτήν. Τον Γιώργο Κουτλή (2022-23), την Κατερίνα Γιαννοπούλου (2023-24) και την Ελένη Ευθυμίου (2024-25). Και οι τρεις τους ήταν εμφανώς χαρούμενοι, έχουν ήδη ξεκινήσει τις συναντήσεις και την ανταλλαγή απόψεων, ενώ δήλωσαν σε όλους τους τόνους πως θα συνεχίσουν το έργο που ξεκίνησαν ο Πρόδρομος Τσινικόρης και ο Ανέστης Αζάς.

Στους στόχους τους δήλωσαν πως εμπερικλείεται ένα θέατρο διαλόγου και έρευνας, χωρίς κοινωνικό φύλο, συμπεριληπτικό, που κάνει άνοιγμα στους νέους δημιουργούς. “Ειθε αυτό που θα αφήσουμε πίσω μας να αφήσει ρίζες”, ευχήθηκαν.

Τι θα δούμε τον χειμώνα

Διακριτός θα είναι ο ρόλος κάθε σκηνής του Εθνικού. Πιο κλασικά έργα θα δούμε στην Κεντρική Σκηνή του Τσίλερ, όπως τους «Βρυκόλακες» του ΄Ιψεν σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, την «Σπασμένη στάμνα» του Κλάιστ σε συν-σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου και τον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά.

Η Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» θα δούμε σύγχρονα, άπαιχτα έργα του Ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου: τον «Άνθρωπο από το Παντόλσκ» του Ντμίτρι Ντανίλοβ σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή, τον «Άλλο» της Πένυ Φυλακτάκη σε σκηνοθεσία Σοφίας Πάσχου και «Το ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα» του Τόνυ Κούσνερ σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

Μουσικά έργα-Μικτά θεάματα θα δούμε στη Σκηνή του Rex «Μαρίκα Κοτοπούλη»: «Τα φώτα της πόλης» του Τσάρλι Τσάπλιν στην πρώτη σκηνοθεσία της Αμάλιας Μπένετ και το νέο έργο του Νίκου Καραθάνου «Μια νύχτα στην Επίδαυρο».

Μικρό Εθνικό

Η Σοφία Βγενοπούλου ανακοίνωσε πως στο ισόγειο του Rex θα δούμε την «Χάιντι και τα βουνά» του Ανδρέα Φουράκη (σκην. Ιώ Βουλγαράκη), ενώ στην Εφηβική Σκηνή θα δούμε «Το ξύπνημα της ‘Ανοιξης» του Βέντεκιντ (σκην. Γιάννη Καραούλη).

Εθνικό και Τέχνης για τον Καμπανέλλη

Το Εθνικό Θέατρο συμμετέχοντας στο έτος Καμπανέλλη συμπράττει με το Θέατρο Τέχνης και φέρνει ξανά στην σκηνή -αυτή τη φορά της Φρυνίδου- τη «Στέλλα με τα κόκκινα γάντια» σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα. Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννα Κάλμπαρη επισήμανε πως «θέλουμε το Εθνικό να ανθεί, γιατί το Εθνικό δίνει τον τόνο σε ολόκληρο το ελληνικό θέατρο. Αν αυτό πάει καλά, τότε όλοι πάμε καλά. Αυτή η σύμπραξη, λοιπόν, αποδεικνύει πως χρειάζεται να δίνουμε χρόνο και χώρο στα πράγματα, να τους επιτρέπουμε να παίρνουν την διάσταση που τους αξίζει, ειδικά μέσα στον κυκεώνα της θεατρικής υπερπαραγωγής».

Η συμβολή του ΥΠΠΟΑ

Ο Υφυπουργός Πολιτισμού & Αθλητισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης, ανέφερε ότι έχουν γίνει κινήσεις ώστε το Εθνικό να ενταχθεί σε προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης και ανακοίνωσε έργα αναβάθμισης ύψους 7.5 εκατομμυρίων ευρώ. Τα χρήματα αυτά θα διοχετευτούν κυρίως στην αναβάθμιση του κτηρίου του Ρεξ, όσον αφορά στην τεχνολογική και κτηριακή αναβάθμιση, την ηχητική υποβοήθηση, τον ψηφιακό εξοπλισμό, την ψηφιοποίηση της βιβλιοθήκης του και του μαθητολογίου της Δραματικής Σχολής, την προσβασιμότητα κ.ά.

Ο Υφυπουργός δεν παρέλειψε να μιλήσει για το φλέγον ζήτημα της ευρύτερης ανομίας της περιοχής και είπε πως το Υπουργείο βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τη διεύθυνση του Εθνικού, τις αστυνομικές αρχές και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Τελικά θα δούμε παραστάσεις του Εθνικού στο εξωτερικό;

Υπουργείο Πολιτισμού και Εθνικό Θέατρο προσανατολίζονται σε εξωστρεφείς δράσεις, όπως διοργάνωση residencies για Έλληνες καλλιτέχνες στο εξωτερικό και αντιστρόφως, showcase παραστάσεων του Θεάτρου.

Ωστόσο, αυτή η έξοδος του Εθνικού στο εξωτερικό απαιτεί αφενός μεν έναν «μακροχρόνιο σχεδιασμό» σύμφωνα με τον Γιάννη Μόσχο αφετέρου δε την αναβάθμιση της κρατικής επιχορήγησης που από το 2015 είναι κολλημένη στα 6 εκατομμύρια ευρώ.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα