Οι στόχοι μείωσης του CO2 από το αυτοκίνητο θα επιτευχθούν όσο αναπτύσσονται οι υποδομές στην Ευρώπη

Οι στόχοι μείωσης του CO2 από το αυτοκίνητο θα επιτευχθούν όσο αναπτύσσονται οι υποδομές στην Ευρώπη
Acea Shutterstock

Το 2021 θα είναι έτος καθοριστικής σημασίας για την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ, ως προς τη μετάβαση στην ουδετερότητα από τον άνθρακα.

Ένα τεράστιο θέμα βρίσκεται σε εξέλιξη, τα τελευταία χρόνια. Η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις μεταφορές, αποτελεί αυτοσκοπό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, θέτοντας ήδη μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους.

Ωστόσο, οι συζητήσεις σχετικά με τους στόχους CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά επιστρέφουν ξανά στην ατζέντα των υπευθύνων χάραξης πολιτικής της ΕΕ. Πράγματι, οι στόχοι μείωσης του CO2 που είχαν τεθεί για το 2025 και το 2030, μόλις πριν από δύο χρόνια υπόκεινται ήδη σε επανεξέταση.

Είναι αξιοσημείωτη η τοποθέτηση του Eric-Mark Huitema, γενικού διευθυντή της

Ενωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ο οποίος επισημαίνει ότι «η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης συνεχίζει να επενδύει σε μεγάλο βαθμό για να προσφέρει κινητικότητα ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2050, αλλά αυτό είναι μόνο ένα κομμάτι ενός πιο περίπλοκου παζλ. Παρ’ όλα αυτά, έχω συχνά την αίσθηση ότι οι άνθρωποι στις Βρυξέλλες και πέραν αυτής, πιστεύουν ότι η βιομηχανία μας πρέπει να το κάνει μόνη της – αλλά ισχύει το αντίθετο.»

Και η άποψη του Huitema έχει μεγάλη βάση, καθώς οι υποδομές θα παίξουν τον πιο σημαντικό ρόλο.

Καθώς προχωρούμε προς την ουδετερότητα του κλίματος, τα μέλη της ACEA θα αυξήσουν περαιτέρω την παραγωγή οχημάτων μηδενικών εκπομπών, αλλά αυτά με τη σειρά τους απαιτούν ένα δίκτυο σημείων φόρτισης ρεύματος και σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου, ακριβώς σε ολόκληρη την ΕΕ. Κατά συνέπεια, αυτό σημαίνει ότι εάν οι υπάρχοντες στόχοι CO2 γίνονται ακόμη πιο φιλόδοξοι, αυτοί θα είναι εφικτοί στην πράξη μόνο εάν συνοδεύονται από φιλόδοξους στόχους ανάπτυξης υποδομής για τα κράτη μέλη.

«Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες οδηγούν τη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα και κυριολεκτικά ξεπερνούν η μία την άλλη στην κυκλοφορία νέων ηλεκτρικών οχημάτων. Αλλά η επιτυχία αυτής της τεράστιας προσπάθειας απειλείται σοβαρά από την καθυστερημένη εγκατάσταση υποδομής φόρτισης στην ΕΕ.», αναφέρει ο Oliver Zipse, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της BMW.

Κατά συνέπεια, τονίζει ο Huitema, ότι «για να επιτύχουμε τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα, πρέπει να δούμε την ταχεία ανάπτυξη ενός πυκνού δικτύου υποδομών να καλύπτει ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ευρώπη πρέπει να στείλει ένα σαφές μήνυμα στους καταναλωτές ότι ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών θα αυξηθεί σε συνάρτηση με την απορρόφηση από την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στο μέλλον. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να το κάνει αυτό θέτοντας σαφείς στόχους ανάπτυξης υποδομής για καθεμία από τις 27 αγορές αυτοκινήτων της ΕΕ.

Συγκεκριμένα, η επικείμενη αναθεώρηση της οδηγίας για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFID) πρέπει να χρησιμοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αναγκάσει τα κράτη μέλη να αναπτύξουν ένα εκατομμύριο δημόσια σημεία φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ έως το 2024 και να τριπλασιάσουν αυτόν τον αριθμό σε τρία εκατομμύρια έως το 2029. Ομοίως, περίπου χίλιοι δημόσιοι σταθμοί υδρογόνου θα πρέπει να διατίθενται για αυτοκίνητα και φορτηγά πριν από το 2030.

Εκτός από τη δημόσια υποδομή φόρτισης, πρέπει επίσης να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στη φόρτιση στο χώρο εργασίας και στο σπίτι.»

Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν πράγματι ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ευρώπης αποδίδουν από την πλευρά τους τη συμφωνία. Το 2020, τα υβριδικά – ηλεκτρικά οχήματα αποτελούσαν το 11,9% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ, από 5,7% το 2019. Επίσης, τα ηλεκτρικά επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 10,5% όλων των πωλήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2020, ήτοι +3% από το προηγούμενο έτος. Στην πραγματικότητα, για πρώτη φορά, πουλήθηκαν 1.182.792 μονάδες υβριδικών – ηλεκτρικών και 1.045.831 ηλεκτρικά επαναφορτιζόμενων, στην ΕΕ πέρυσι.

Πάντως, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών επαναφορτιζόμενων αυξήθηκαν κατά 110%, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών αυξήθηκε μόνο κατά 58%. Και αυτό το χάσμα φαίνεται να διευρύνεται περισσότερο, τώρα που τα οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών συνεχίζουν να αυξάνουν το μερίδιό τους στην αγορά.

Καταλήγοντας, ο Eric-Mark Huitema στέλνει ένα μήνυμα στον Frans Timmermans, εξ ονόματος της αυτοκινητοβιομηχανίας, λέγοντας ότι «και τα 15 μέλη της ACEA έχουν δεσμευτεί να κάνουν τη μετάβαση ως προς την ουδετερότητα σε άνθρακα έως τα μέσα του αιώνα, αλλά η Επιτροπή και τα κράτη μέλη πρέπει επίσης να αναλάβουν την ευθύνη τους στην υποδομή».

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα
Exit mobile version