Ακτοπλοΐα: Οι ανακοινώσεις για εκπτώσεις στα εισιτήρια και η από “σπόντα” ανάδειξη ενός εθνικού ζητήματος

Ακτοπλοΐα: Οι ανακοινώσεις για εκπτώσεις στα εισιτήρια και η από “σπόντα” ανάδειξη ενός εθνικού ζητήματος
Επιβάτες πλοίου George Vitsaras / SOOC

Η κατόπιν εορτής ενασχόληση της κυβέρνησης με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, οδήγησε στα "οικογενειακά πακέτα" και στη βελτίωση των επιδοτήσεων στα εισιτήρια στο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού. Άλυτο το γενικό πρόβλημα της ακρίβειας.

Σειρά εκπτώσεων και προσφορών στα εισιτήρια βασικών ακτοπλοϊκών γραμμών, αναμένεται να ανακοινώσουν σήμερα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μετά και τις χθεσινές επαφές με την κυβέρνηση.

Στόχος, όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, είναι να ενισχυθούν οι πλέον πληττόμενοι από την κρίση ακρίβειας, πολίτες, και δη οι οικογένειες, που άλλωστε ετοιμάζονται για τις διακοπές τους.

Συγκεκριμένα θα προβλέπονται εκπτώσεις μέσω κάποιων οικογενειακών πακέτων, βελτίωση των επιδοτήσεων στα εισιτήρια στο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού και παράταση κάποιων ειδικών εκπτώσεων που έχουν θεσπίσει ορισμένες εταιρείες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, θα προταθούν εκπτώσεις γύρω στο 20% στα οικογενειακά εισιτήρια, όπως και επιπλέον εκπτώσεις στους δικαιούχους κοινωνικού τουρισμού που ξεκινά από την 1η Αυγούστου, και οι οποίες θα φτάνουν μέχρι και 50%. Έτσι, δεδομένης της συμμετοχής του κράτους, οι δικαιούχοι του κοινωνικού τουρισμού αναμένεται να καταβάλουν το 15% της αξίας του εισιτηρίου. Ήδη, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Σπύρος Πασχάλης, που χθες συζήτησε με την κυβέρνηση, για όλα τα ζητήματα της ακτοπλοΐας, αναμένει τις αποφάσεις των μελών του Συνδέσμου για να προωθήσει τις σχετικές προτάσεις στον υφυπουργό Επικρατείας Γιάννη Μπρατάκο.

Σημειώνεται ότι η Attica Group και οι Μινωικές Γραμμές, που είναι δυο ακτοπλοϊκές εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα του Κοινωνικού Τουρισμού, πέρα από τους δικαιούχους του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού, πιθανόν, να ανακοινώσουν και έτι περαιτέρω ευνοϊκές προσφορές.

Βέβαια, πρέπει να επισημανθεί ότι ήδη τρέχουν και πολλές εκπτώσεις, πέρα από τις ευάλωτες ομάδες, ή τους άνω των 65 και τα παιδιά, με τα προγράμματα πιστότητας ή τις προωθητικές πολιτικές, που φτάνουν και το 40-50%, ανάλογα τον προορισμό αλλά και συχνά οδηγούν σε δωρεάν ταξίδια μέσα από τα προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, στήριξης αθλητικών σωματείων και τοπικών κοινωνιών, που συχνά καλύπτουν κενά κρατικών πολιτικών.

Ενδεικτικά η Attica Group προβλέπει ειδικές εκπτώσεις στα εισιτήρια επιστροφής στο αυτοκίνητο, ειδικές προσφορές (έκπτωση 30%) για τις γραμμές του Βορείου και Ανατολικού Αιγαίου, κ.λ.π. για διακοπές εκεί ή η ΑΝΕΚ προβλέπει έκπτωση 20% στο ναύλο επιστροφής, για ημερήσια ταξίδια, ενώ και η ΜΙΝΟΑΝ έχει έκπτωση 20% για τις Κυκλάδες. Επίσης όλες οι ακτοπλοϊκές εφαρμόζουν εκπτώσεις για νέους , για φοιτητές για ανέργους και ειδικές κατηγορίες πληθυσμού. Όπως τόνισε, μάλιστα, στη κυβερνητική σύσκεψη ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Σπύρος Πασχάλης πάνω από 60 εκατ. ευρώ το χρόνο υπολογίζεται το κόστος αυτών των εκπτώσεων, που το καλύπτουν οι ακτοπλοϊκές.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι στο φόντο όσα ετέθησαν στη συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου, με βάση στελέχη του ακτοπλοϊκού κλάδου, παρά την πτώση στα καύσιμα, άλλα κόστη έχουν πάρει την ανιούσα. Συγκεκριμένα τα μισθολογικά κόστη έχουν ένα +8%, τα κόστη επισκευής και ανταλλακτικών ένα +18% και τα ασφάλιστρα ένα +29%. Όλα αυτά βάζουν εμπόδια, όπως αναφέρεται, στην προσπάθεια για μείωση της τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην παρούσα φάση.

Άλλο ένα σημείο που στέκεται ο κλάδος είναι και το θέμα της βιωσιμότητας, καθώς πολλές εταιρείες αντιμετώπισαν το φάσμα μεγάλων λειτουργικών ζημιών. Παραπέμπουν, δε, σε εταιρείες π.χ. της ΑΝΕΚ, που έχουν πρόβλημα επιβίωσης, αλλά και στις καταγεγραμμένες ζημίες των εισηγμένων (Attica, Minoan) τα χρόνια της πανδημίας.

Πάντως, όπως αναφέρουν καλά γνωρίζοντες τα θέματα της ακτοπλοΐας, υπάρχει μια θετική όψη στα όσα συνέβησαν τις τελευταίες μέρες. Η κυβέρνηση ενέσκηψε, έστω και χωρίς τεκμηρίωση, με επικοινωνιακούς όρους και χωρίς εμβάθυνση, στο όλο θέμα βιωσιμότητας του κλάδου, που έχει και εθνική διάσταση.

Έστω κι από “σπόντα” άκουσε τις απόψεις ενός κλάδου, που στο πρόσφατο παρελθόν συναντούσε “τοίχο”, “χτυπώντας στου κουφού την πόρτα” συχνά, για ζητήματα ανασχεδιασμού των άγονων γραμμών, ανανέωσης του στόλου, λιμενικών υποδομών κτλ.

Η ευκαιρία

Έτσι, το όλο θέμα των εισιτηρίων εκλήφθηκε, ως μια ευκαιρία να αναδειχθούν μια σειρά επειγόντων ζητημάτων που άπτονται της βιωσιμότητας του κλάδου της ακτοπλοΐας, ένα από τα οποία είναι και αυτό της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου μέχρι το 2030.

Ειδικότερα, παράγοντες της ακτοπλοΐας αναφέρουν ότι η όλη συζήτηση δίνει λαβές να ανοίξουν τα ζητήματα της πράσινης μετάβασης και της ανάγκης χρηματοδότησης της ανανέωσης του στόλου, ενόψει και των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών.

Υπολογίζεται ότι η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας θα απαιτήσει επενδύσεις της τάξεως των 2,5-3 δισ. ευρώ, μόνο για την ανανέωση των υφιστάμενων πλοίων ηλικίας άνω των 25 ετών, μέχρι το 2030. Κι αυτό την ώρα που η γειτονική Ιταλία, ανταγωνιστής μας στις γραμμές της Αδριατικής, μέσω διαφόρων εταιρειών, έχει ήδη μεριμνήσει για επιδοτήσεις στον κλάδο.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα