Δυο ώρες “κολλήματος” στην κίνηση αρκούν για να μειωθεί η εγκεφαλική μας λειτουργία

Δυο ώρες “κολλήματος” στην κίνηση αρκούν για να μειωθεί η εγκεφαλική μας λειτουργία
Κίνηση στους δρόμους της Αθήνας Eurokinissi

Η πρώτη μελέτη του είδους της στον κόσμο, παρέχει στοιχεία που συνδέουν την ατμοσφαιρική ρύπανση με αυξημένες βλάβες στην εγκεφαλική μας λειτουργία.

Πέραν των όσων προκαλεί στο νευρικό σύστημα η κίνηση στους δρόμους, επιστήμονες έχουν ανακαλύψει χρόνια πως η έκθεση των ‘κολλημένων’ στις ουρές οδηγών στην ατμοσφαιρική ρύπανσηπροκαλεί τεράστιο αντίκτυπο στην ανθρώπινη υγεία”.

Το φαινόμενο έχει ονομαστεί TRAP (παγίδα), εκ του traffic-related air pollution -που εισπνέουμε.

Aφορά το μείγμα αερίων και σωματιδίων που περιλαμβάνουν διάφορες χημικές ουσίες που προέρχονται από αυτοκίνητα, λεωφορεία και φορτηγά, συν τις εκπομπές από την εξάτμιση, τη φθορά των ελαστικών και αυτήν των φρένων.

Πιο συγκεκριμένα, οι ρύποι του TRAP είναι οι εξής:

  • Διοξείδιο του αζώτου (από τους σοβαρότερους ρυπαντές -παίζει σημαντικό ρόλο στην ποιότητα της ατμόσφαιρας).
  • Σωματίδια και εξαιρετικά λεπτά σωματίδια  (τα αιωρούμενα σωματίδια ‘κυκλοφορούν’ σε στερεή ή υγρή μορφή και ποικιλία σχημάτων, μεγεθών, φυσικών ιδιοκτήτων και χημικής σύστασης, υπάρχουν στον αέρα σε κλειστούς χώρους και σε διάφορες επιφάνειες με τις οποίες ερχόμαστε σε επαφή -προκύπτουν και από το σώμα μας).
  • Μαύρος άνθρακας (αιθάλη –μόλυνση που προκύπτει από ατελή καύση ορυκτών καυσίμων, βιοκαυσίμων και βιομάζας -ξύλο, κοπριά ζώων κλπ).
  • Μονοξείδιο του άνθρακα (τοξικό αέριο, προϊόν ατελούς καύσης της οργανικής ύλης, σε συνθήκες ανεπαρκούς παροχής οξυγόνου).
  • Βενζόλιο και άλλες πτητικές οργανικές ενώσεις (αρκετές είναι αναγνωρισμένες ως καρκινογόνοι παράγοντες).
  • Πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες (σε σχετική ερώτηση που έχει κατατεθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αναφέρθηκε πως πρόκειται για ομάδα ουσιών που είναι γνωστές  για τις μεταλλαξιγόνες, καρκινογόνες και τερατογόνες ιδιότητές τους).

Η έκθεση στο TRAP είναι υψηλότερη κοντά σε μεγάλους δρόμους και αυτοκινητόδρομους.

Μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ανάπτυξης άσθματος και επιδείνωσης των συμπτωμάτων στα παιδιά, μειωμένης πνευμονικής λειτουργίας, παιδικής λευχαιμίας και καρκίνου του πνεύμονα στους ενήλικες.

Για πρώτη φορά, ερευνητές ασχολήθηκαν με τα νευροβιολογικά ερείσματα όσων προκαλεί στην υγεία μας η κίνηση στους δρόμους.

Στη μελέτη που δημοσιεύτηκε στις 14 Ιανουαρίου στο επιστημονικό περιοδικό Environmental Health, αναφέρθηκε ότι “η σύντομη έκθεση στα καυσαέρια ντίζελ βλάπτει έντονα τη λειτουργική συνδεσιμότητα του εγκεφάλου στους ανθρώπους”.

  Οι ερευνητές από το University of British Columbia αποκάλυψαν πως σαρώσεις εγκεφάλου έδειξαν αυξημένες βλάβες στην εγκεφαλική λειτουργία, μετά την έκθεση στην οδική ρύπανση.

Στην πραγματικότητα, φάνηκε πως τα σημάδια μειωμένης εγκεφαλικής λειτουργίας ενδέχεται να αρχίσουν να εμφανίζονται σε μόλις δύο ώρες από το ‘σταμάτα, ξεκίνα’.

Η μελέτη επικεντρώθηκε στη λειτουργική συνδεσιμότητα του ανθρώπου (μέτρο που ελέγχει πόσο καλά αλληλεπιδρούν διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου μεταξύ τους).

Σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης, αυτό είναι το πρώτο ελεγχόμενο πείραμα που δείχνει στοιχεία για ανθρώπους που παρουσιάζουν αλλοιωμένη συνδεσιμότητα με το δίκτυο του εγκεφάλου, ως αποτέλεσμα της έκθεσης στην ατμοσφαιρική ρύπανση.

Ο Chris Carlsten, καθηγητής και επικεφαλής της αναπνευστικής ιατρικής και της Canada Research Chair του Καναδά δήλωσε πως “αυτή η μελέτη, η οποία είναι η πρώτη του είδους της στον κόσμο, παρέχει νέα στοιχεία που υποστηρίζουν τη σύνδεση μεταξύ της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της γνωστικής λειτουργίας”.

Στα καλά νέα, οι νευρολογικές επιπτώσεις από την εξάτμιση ντίζελ φάνηκαν να είναι προσωρινές.

Η εγκεφαλική δραστηριότητα κάθε ατόμου εξ όσων εκτέθηκαν στην ατμοσφαιρική ρύπανση, επανήλθε στο φυσιολογικό.

Ωστόσο, οι ερευνητές εικάζουν ότι η μακροχρόνια έκθεση (όπως το να κάθεσαι κολλημένος στους δρόμους, κάθε μέρα) μπορεί να προκαλέσει πιο μόνιμη βλάβη.

Οι συγγραφείς κατέληξαν στο “επειδή δεν γνωρίζουμε πόσα καυσαέρια αυτοκινήτου θα μπορούσαν να προκαλέσουν μακροχρόνια εγκεφαλική βλάβη, είναι προτιμότερο να ελαχιστοποιούμε οποιαδήποτε έκθεση, ούτως ή άλλως”.

Όχι, δεν είπαν πώς μπορεί να γίνει αυτό δυνατό -αφού πρέπει να πηγαίνουμε στις δουλειές μας και στις λοιπές υποχρεώσεις.

Πρότειναν να μην ανοίγουμε τα παράθυρα, όταν είμαστε στην κίνηση “και να βεβαιωθείτε ότι φίλτρο αέρα του αυτοκινήτου σας είναι σε καλή κατάσταση λειτουργίας. Εάν περπατάτε ή κάνετε ποδήλατο σε έναν πολυσύχναστο δρόμο, σκεφτείτε να προτιμήσετε σε μια λιγότερο πολυσύχναστη διαδρομή.”

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα