Διακοπή καπνίσματος: Οι συμβουλές των γιατρών για να γίνει η δύσκολη απόφαση πράξη

Φωτογραφία αρχείου
Φωτογραφία αρχείου 123RF

Πήρες την απόφαση να κόψεις το κάπνισμα και δεν ξέρεις πώς; Αν ακολουθήσεις αυτά τα βήματα, που προτείνουν οι γιατροί, θα τα καταφέρεις.

Ο νέος αντικαπνιστικός νόμος που τίθεται σε εφαρμογή καθιστά πιο επίκαιρη από ποτέ την επιλογή της διακοπής του καπνίσματος. Καθημερινά χιλιάδες άτομα χάνουν τη ζωή τους από ασθένειες που σχετίζονται με το κάπνισμα είτε το ενεργητικό είτε το παθητικό.

Η διακοπή αυτής της συνήθειας είναι μια δύσκολη απόφαση, ωστόσο είναι εύκολο να πραγματοποιηθεί με επιτυχία και οριστικά, αρκεί να το θέλει κανείς.

Η νικοτίνη, η ουσία που περιέχουν τα τσιγάρα, είναι εθιστική, γι’ αυτό και είναι αρκετά δύσκολο να σταματήσει κάποιος το κάπνισμα από μόνος του χωρίς βοήθεια από ειδικό. Δεν είναι λίγες οι φορές που θα υπάρξουν 2 ή και 3 αποτυχημένες προσπάθειες οριστικής διακοπής του καπνίσματος μέχρι τελικά αυτό να επιτευχθεί.

Πήρες την απόφαση να κόψεις το κάπνισμα και δεν ξέρεις πώς;

Το πρώτο και κύριο βήμα για να διακόψει κανείς το κάπνισμα είναι φυσικά να το πάρει απόφαση.

Υπάρχουν αρκετές μέθοδοι διακοπής του καπνίσματος για να επιλέξεις αυτόν που πιστεύεις ότι θα καταφέρεις να ακολουθήσεις και θα έχεις τα επιθυμητά αποτελέσματα. Οι φαρμακευτικές μέθοδοι που υπάρχουν περιλαμβάνουν θεραπεία υποκατάστασης με νικοτίνη (εισπνεόμενα, αυτοκόλλητα, τσίχλες), λήψη βαρενικλίνης ή βουπροπιόνης. Εναλλακτικές μέθοδοι είναι η ομοιοπαθητική και ο βελονισμός.

Πριν επιλέξεις τη μέθοδο θα πρέπει να επισκεφθείς έναν γιατρό, να καταγράψει το ιστορικό σου και να πραγματοποιήσει μια σειρά εργαστηριακών και απεικονιστικών εξετάσεων. Αυτές είναι οι εξετάσεις αίματος, η σπιρομέτρηση, η ακτινογραφία θώρακος και η μελέτη εξάρτησης από τη νικοτίνη. Η καταλληλότερη μέθοδος για τον κάθε ασθενή θα πρέπει να επιλέγεται σε συνεργασία με το γιατρό και λαμβάνοντας υπόψιν όλες τις παραμέτρους της συνολικής υγείας του ασθενή.

Συμβουλές για να αυξήσεις την αποτελεσματικότητα της επιλογής σου

Θα σε βοηθούσε πολύ αν έθετες ακριβή ημερομηνία διακοπής του καπνίσματος. Αν και οι περισσότεροι καπνιστές θεωρούν ότι η διακοπή του καπνίσματος είναι πιο αποτελεσματική όταν γίνεται σταδιακά, πρόσφατες έρευνες αποδεικνύουν ότι η αιφνίδια διακοπή του έχει πιο μακροπρόθεσμα και οριστικά αποτελέσματα.

Εξίσου σημαντικό είναι και το πλάνο διακοπής του καπνίσματος, όπου θα πρέπει να συμπεριλάβεις τα μέρη και τους ανθρώπους που μπορούν να σε στηρίξουν σε αυτή την απόφαση. Αν νιώθεις ότι χρειάζεσαι ψυχολογική υποστήριξη, μπορείς φυσικά να απευθυνθείς σε ψυχολόγο. Αν φοβάσαι ότι με τη διακοπή του καπνίσματος θα πάρεις κιλά, μπορείς παράλληλα, να απευθυνθείς σε διαιτολόγο για να σου δώσει ένα πρόγραμμα διατροφής που θα σου εξασφαλίσει ένα σταθερό και υγιές σωματικό βάρος.

Επίσης, άλλη μια συμβουλή περιλαμβάνει τον προγραμματισμό ενός οδοντιατρικού καθαρισμού δοντιών αμέσως μόλις κόψεις το κάπνισμα. Με αυτόν τον τρόπο, αφαιρείς τα υπολείμματα νικοτίνης από τα δόντια σου και η αίσθηση καθαριότητας και φρεσκάδας σε βοηθά να “ξεχάσεις” αυτή τη βλαβερή συνήθεια.

Για να βρεις κίνητρο να σταματήσεις το κάπνισμα θα πρέπει να αντιληφθείς τα οφέλη από αυτή τη διακοπή. Κάνε μία λίστα με αυτά, διότι αν τα δεις ομαδοποιημένα θα σε βοηθήσει να βρεις τη δύναμη να το κάνεις. Μερικά από τα οφέλη που προσφέρει η διακοπή του καπνίσματος είναι:

Η βελτίωση της υγείας σου

Ο μειωμένος κίνδυνος θανάτου

Η προστασία των αγαπημένων σου προσώπων από το παθητικό κάπνισμα (π.χ. τα παιδιά σου)

Η εξοικονόμηση χρημάτων

Πηγή: 

Doctoranytime.gr

SHARE: