Πώς σχετίζονται οι πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης με την προσωποποιημένη διαφήμιση

Πώς σχετίζονται οι πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης με την προσωποποιημένη διαφήμιση
SHUTTERSTOCK

Ο τρόπος με τον οποίο πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται ανά τον κόσμο για την τηλεκπαίδευση συνδέονται με την προσωποποιημένη διαφήμιση. Μεταξύ αυτών και η Webex της Cisco.

Το τελευταίο διάστημα εμφανίζεται αύξηση εμφάνισης προσωποποιημένων διαφημίσεων σε ηλεκτρονικές συσκευές που χρησιμοποιήθηκαν για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί), σύμφωνα με σχετικές αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Οι ηλεκτρονικές συσκευές στις οποίες εμφανίζεται το φαινόμενο αυτό ποικίλλουν και συμπεριλαμβάνουν κυρίως φορητές συσκευές όπως Laptops, Tablets, Smartphones.

Σχεδόν στο σύνολο των περιπτώσεων πρόκειται για συσκευές που χρησιμοποιούνται για περισσότερους από έναν σκοπούς (εκπαίδευση εξ αποστάσεως, εργασία εξ αποστάσεως, επικοινωνία, ψυχαγωγία, και άλλους). Επίσης σχεδόν στο σύνολο των περιπτώσεων χρησιμοποιούνται από περισσότερα του ενός φυσικά πρόσωπα.

Τα όρια ανάμεσα στην απλή διαφήμιση – προώθηση προϊόντων και σε μια διαδικασία που μοιάζει πολύ με προπαγάνδα και «πλύση εγκεφάλου» είναι δυσδιάκριτα. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που λαμβάνεται πρόνοια ιδιαίτερα για τα παιδιά μέσω διεθνών συνθηκών από αναγνωρισμένους οργανισμούς όπως η UNICEF, ώστε να αποφεύγεται ακριβώς η φαλκίδευση των επιλογών τους, των προτιμήσεών τους. Και γι' αυτό υπήρξε μεγάλη ανησυχία μετά τις αποκαλύψεις του NEWS24/7 για τη σύμβαση που υπέγραψε η Cisco με το ελληνικό δημόσιο και ιδιαίτερα το κομμάτι που αφορά τη χρήση των μεταδεδομένων από την εταιρία.

Οι πλατφόρμες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση συλλέγουν πληθώρα προσωπικών δεδομένων, τόσο «στατικών» (πληροφορίες συσκευής, διεύθυνση, περιηγητής, και άλλα) όσο και «δυναμικών» (προτιμήσεις, επιλογές, χρόνοι επίσκεψης και άλλα).

Η ολλανδική ΑΠΔΠΧ, ήδη από τον Απρίλιο 2020, διέγνωσε τη μεγάλη αύξηση στη χρήση λογισμικού τηλεδιασκέψεων, το οποίο χρησιμοποιήθηκε και για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, και εξέδωσε συγκριτικό πίνακα για μια σειρά εφαρμογές. Ο συγκριτικός πίνακας έχει σκοπό να πληροφορήσει τους Υπευθύνους Επεξεργασίας που θα χρησιμοποιήσουν τέτοιο λογισμικό σε σχέση με την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ώστε οι επιλογές που θα γίνουν να έχουν λάβει υπόψη τους αυτή την παράμετρο.

Ιδού ο συγκριτικός πίνακας όπως έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ολλανδικής Αρχής

Page: /

Από το συγκριτικό της ολλανδικής Αρχής προκύπτει ότι οι εφαρμογές των πιο γνωστών εταιρειών (Cisco, Microsoft, Zoom) έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά.

Στην ενότητα "Voor welke doelen verwerkt de app gegevens?" καταγράφονται οι τρόποι με τους οποίους το εκάστοτε λογισμικό παράγει έσοδα για την εταιρεία. Πέρα από τις συνδρομές ή την αγορά της εφαρμογής, παρατηρούμε ότι η Cisco Webex παράγει έσοδα και με έναν άλλο τρόπο: «(gepersonaliseerde) advertenties tonen». Στα ελληνικά σημαίνει "προβολή εξατομικευμένων διαφημίσεων".

Δεν αποσαφηνίζεται αν πρόκειται για διαφημίσεις της Cisco για δικά της προϊόντα ή αν πρόκειται και για διαφημίσεις άλλων εταιρειών, ούτε ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται η διαφήμιση, για παράδειγμα αν παρουσιάζεται κατά τη διάρκεια χρήσης του λογισμικού ή και σε άλλες περιπτώσεις.

Προκύπτουν όμως τα εξής σημαντικά ερωτήματα:

Οι διαφημίσεις που εμφανίζονται διαφοροποιούνται ανάλογα με το ποιος είναι ο χρήστης, τι εφαρμογή χρησιμοποιεί και τι δραστηριότητα αναπτύσσει μέσα στην εφαρμογή;

Καταγράφονται, κατηγοριοποιούνται και αξιολογούνται οι ενέργειες των χρηστών ώστε να τους παρουσιαστούν πιο «κατάλληλα», πιο «ταιριαστά» στις «ανάγκες» τους προϊόντα;

Αν σχηματίζεται με την αξιολόγηση των ενεργειών των χρηστών ένα προφίλ τους, τι αποκλείει τη δυνατότητα της εταιρείας να διαθέτει το προφίλ αυτό και σε άλλους ώστε να κάνουν και εκείνοι το ίδιο;

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Προσωπικά Δεδομένα, Τηλεκπαίδευση, Ολλανδία, Cisco
SHARE: