Oι δουλειές του σπιτιού μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας

Η τακτική ολοκλήρωση των δουλειών στο σπίτι μπορεί να μειώσει κατά 21% τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.
Η τακτική ολοκλήρωση των δουλειών στο σπίτι μπορεί να μειώσει κατά 21% τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας. ISTOCK

Δεν έχει σημασία τι κάνουμε. Αρκεί να έχουμε μια δραστηριότητα με την οποία ασχολούμαστε τακτικά, για να βοηθήσουμε την υγεία του εγκεφάλου μας. Τι έδειξαν τρεις μεγάλες μελέτες.

Tρεις μεγάλες έρευνες που δημοσιεύτηκαν τον τελευταίο μήνα, εδραίωσαν την ιδέα ότι η τακτική, δια βίου, σωματική δραστηριότητα συμβάλλει σημαντικά στη μείωση του κινδύνου άνοιας -και για όσους είναι σε ομάδα 'υψηλού κινδύνου'.

Δεν έχει σημασία τι κάνουμε. Σημασία έχει να κάνουμε κάτι, τακτικά. Ακόμα και αν αυτό είναι δουλειές στο σπίτι. Διαπιστώθηκε ότι βοηθούν και οι συχνές κοινωνικές επισκέψεις σε φίλους και οικογένεια.

Οι μελέτες παρακολούθησαν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, επί σειρά ετών, ώστε να βρουν τους τύπους, την ένταση και τη διάρκεια της σωματικής δραστηριότητας που μπορεί να δώσει τη μεγαλύτερη προστασία από την άνοια.

Οι ερευνητές όλων των εργασιών συμφώνησαν ότι η τακτική σωματική δραστηριότητα -διαφόρων μορφών- μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης της σύγχρονης μάστιγας. Έχει εκτιμηθεί πως η άνοια απασχολεί σήμερα 55.000.000 ανθρώπους. Το 2050 θα είναι 165.000.000.

Στις μελέτες φάνηκε και ότι η έντονη άσκηση είναι μεν, καλύτερη, αλλά ακόμα και το καθάρισμα του σπιτιού μπορεί να έχει σημαντικό όφελος.

Οι δουλειές στο σπίτι σώζουν το μυαλό

Η πρώτη μελέτη δημοσιεύτηκε στις 27/7, στο επιστημονικό περιοδικό Neurology. Οι συγγραφείς ανέλυσαν πληροφορίες υγείας 501.376 μετεχόντων που δεν έχουν διαγνωστεί με άνοια.

Στα 11 χρόνια της παρακολούθησης τους, 5.185 υποκείμενα εμφάνισαν άνοια.

Τα δεδομένα όλων όσων συγκρότησαν το δείγμα, υπήρχαν στη βρετανική βάση δεδομένων UK Biobank “της οποίας εκ των κυρίων πλεονεκτημάτων είναι πως έχει πολλές πληροφορίες, σχετικές με τη γενετική των συμμετεχόντων”.

Όπως; Εκτίμηση κινδύνου, με βάση το εάν είχαν γενετικές παραλλαγές -που είναι γνωστό ότι σχετίζονται με την άνοια- ή εάν είχαν μέλη στην οικογένεια τους που έχουν διαγνωστεί με την πάθηση.

Στην αρχή της μελέτης, οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν λεπτομερή ερωτηματολόγια σχετικά με τη συμμετοχή τους σε σωματικές δραστηριότητες (σπορ, αν προτιμούν τις σκάλες από τον ανελκυστήρα, αν περπατούν και πόσο, αν πηγαίνουν με ποδήλατο στη δουλειά κλπ).

Ρωτήθηκαν και επί διαφόρων παραγόντων του τρόπου ζωής (πχ πόσο συχνά ολοκλήρωναν τις δουλειές στο σπίτι τους). Δηλαδή, οι ερευνητές ασχολήθηκαν με τις ακριβείς δραστηριότητες των συμμετεχόντων, τις οποίες έκαναν σε τακτική βάση.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι

  • συμμετέχοντες που ασχολούνταν με τακτική, έντονη δραστηριότητα (βλ. σπορ ή γυμναστική), ο κίνδυνος εμφάνισης άνοιας μειώθηκε κατά 35%
  • τα άτομα που ανέφεραν ότι ολοκλήρωσαν τακτικά τις δουλειές του σπιτιού τους, είχαν 21% χαμηλότερο κίνδυνο.

“Μερικοί άνθρωποι ιδρώνουν πολύ όταν κάνουν δουλειές του σπιτιού. Μπορεί τρεις ώρες δουλειών στο σπίτι να ισοδυναμούν με 30 λεπτά αερόβιας άσκησης”.

Το πιο ενθαρρυντικό εύρημα προέκυψε στην συσχέτιση μεταξύ σωματικής δραστηριότητας και μειωμένου κινδύνου άνοιας, το οποίο επεκτάθηκε και σε συμμετέχοντες που είχαν οικογενειακό ιστορικό άνοιας.

ΠΡΟΤΑΣΗ: Τα αποτελέσματα για 150 λεπτά μέτριας έως υψηλής έντασης άσκηση την εβδομάδα ενισχύουν την ιδέα ότι η τακτική μέτρια έως έντονη άσκηση μπορεί να προάγει την υγεία του εγκεφάλου.

Η πρόληψη της άνοιας δεν περιορίζεται σε μια δραστηριότητα

Η δεύτερη εργασία δημοσιεύτηκε στις 10/8 του 2022. Οι ερευνητές συγκέντρωσαν 38 μελέτες που παρακολουθούσαν περισσότερους από 2.000.000 συμμετέχοντες χωρίς άνοια για τουλάχιστον τρία χρόνια -διάστημα στο οποίο 74.700 εμφάνισαν άνοια.

Στόχος της μετα-ανάλυσης ήταν να διαπιστώσουν ποιες δραστηριότητες αναψυχής συσχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο άνοιας.

Μετά τον έλεγχο της ηλικίας, της εκπαίδευσης και του φύλου, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες που ασκούνταν τακτικά (ορίστηκε ως ενασχόληση με δραστηριότητες όπως το περπάτημα, το τρέξιμο, το κολύμπι, ο χορός, η συμμετοχή σε αθλήματα ή η άσκηση στο γυμναστήριο) είχαν 17% χαμηλότερο κίνδυνο να παρουσιάσουν άνοια, συγκριτικά με εκείνους που δεν ασκούνταν τακτικά.

Οι συγγραφείς τόνισαν ότι η πρόληψη της άνοιας δεν περιορίζεται σε μία δραστηριότητα ή σε έναν τύπο δραστηριότητας.

ΠΡΟΤΑΣΗ: Δεδομένης της ποικιλομορφίας των σωματικών δραστηριοτήτων των συμμετεχόντων, προτείνεται η άσκηση “που αρέσει στον καθένα”.

Οι παιδικές δραστηριότητες βοηθούν έως τη μέση ηλικία

Η τρίτη μελέτη που ανέφεραν οι New York Times ήταν η δεύτερη που δημοσιεύτηκε χρονικά (8/8/2022).

Ερευνητές παρακολούθησαν περισσότερα από 1.200 παιδιά -μεταξύ 7 και 15 ετών-, για περισσότερα από 30 χρόνια.

Όσοι είχαν υψηλότερα επίπεδα φυσικής κατάστασης ως παιδιά, είχαν υψηλότερα επίπεδα γνωστικής λειτουργίας στη μέση ηλικία. Γεγονός που υποδηλώνει ότι η καθιέρωση μιας, δια βίου, συνήθειας σωματικής δραστηριότητας θα μπορούσε να είναι ευεργετική για την υγεία του εγκεφάλου.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

“Ο εγκέφαλος είναι μέρος του σώματος μας. Άρα, θα ωφεληθεί από οτιδήποτε κάνουμε και είναι καλό για τη γενική μας υγεία”.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Ιατρική, Έρευνες
SHARE:

24Media Network