Μετρό Θεσσαλονίκης: Ξεκίνησαν ξανά οι εργασίες - Σε ποια φάση είναι το έργο

Εικόνα από το μετρό Θεσσαλονίκης
Εικόνα από το μετρό Θεσσαλονίκης MOTIONTEAM

"Το έργο θα τελειώσει και θα γίνει" ξεκαθάρισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής για το μετρό Θεσσαλονίκης. Σε ποιο στάδιο είναι το έργο, που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2023.

Το Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου ξεκίνησαν ξανά οι εργασίες μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, επισκέφθηκαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έστειλε το μήνυμα ότι το ζήτημα των αρχαιολογικών ευρημάτων έχει κριθεί πλέον οριστικά και πως πρέπει όλοι να σεβαστούν τις αποφάσεις του ΚΑΣ και του ΣτΕ. Δεσμεύτηκε στους Θεσσαλονικείς ότι το έργο θα γίνει και διαμήνυσε ότι η Κυβέρνηση θα τρέξει για να καλυφθεί όσο γίνεται ο χρόνος που "έκλεψαν" από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές.

Σε δηλώσεις του, ο κ. Καραμανλής επισήμανε πως: «Η αλήθεια είναι ότι η Θεσσαλονίκη όλα αυτά τα χρόνια βρίσκεται σε μία ιδιότυπη απομόνωση». Δήλωσε δε ότι κατανοεί τη δυσαρέσκεια, που υπάρχει στην πόλη, για τις καθυστερήσεις σε σημαντικά έργα. Υπογράμμισε όμως ότι πλέον έχει συντελεστεί μία μεγάλη αλλαγή. Αναφέρθηκε στο flyover, η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το οποίο ξεκίνησε πριν από δέκα ημέρες, καθώς και στο αεροδρόμιο και τη σύνδεση της ΠΑΘΕ με τον 6ο προβλήτα του λιμανιού. Όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, σημείωσε ότι: «Μέσα σε 24 μήνες έχουμε διπλασιάσει το στόλο».

Επομένως, επισήμανε ο κ. Καραμανλής υπάρχει ένα πολύ συγκεκριμένο σχέδιο, που έχει να κάνει και με την ανάπτυξη, αλλά και με τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Το πιο εμβληματικό όμως από όλα τα έργα, είναι το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Ένα έργο, το οποίο έχει μπει σε τρεις προγραμματικές περιόδους και έχει ταλαιπωρήσει απίστευτα τους Θεσσαλονικείς, σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

«Ξέρουμε ότι πλέον στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μία μεγάλη δυσπιστία για το εάν αυτό το έργο ποτέ θα ολοκληρωθεί. Εγώ ξέρετε ότι υπηρετώ μία σχολή πολιτικής σκέψης, που δεν μου αρέσουν τα μεγάλα λόγια, αλλά μου αρέσουν τα έργα. Και θέλω να κοιτάξω τους Θεσσαλονικείς στα μάτια και να τους πω ότι αυτό το έργο θα τελειώσει και θα γίνει» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.

«Το Μετρό θα γίνει. Θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά έτσι ώστε να καλύψουμε το χρόνο που μας έκλεψαν, το χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη, οι προσφυγές και οι αντιπαραθέσεις» πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας πως: «Η Θεσσαλονίκη πλέον θα είναι στην πρώτη γραμμή».

Το έργο

Η σύμβαση του Μετρό Θεσσαλονίκης υπεγράφη στις 16 Απριλίου του 2006. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ / WEBUILD / HITACHIRAILSTS/ HITACHI Rail Italy.

Σύμφωνα με την τελευταία απόφαση παράτασης της Αττικό Μετρό ΑΕ, η προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου είναι η 29η Απριλίου του 2023.

Το συνολικό συμβατικό τίμημα του έργου ανέρχεται σε περίπου 1 δισ. και 47,7 εκ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ

ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

  • 9,6 χλμ το μήκος της γραμμής.
  • 2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
  • 13 σύγχρονοι σταθμοί, με αυτόματες θύρες επί των αποβαθρών.
  • 500- 600 μέτρα απόσταση μεταξύ των σταθμών.
  • 60 μέτρα το μήκος της κεντρικής αποβάθρας.
  • 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό.
  • 450 άτομα χωρητικότητα κάθε συρμού.
  • 18.000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς.
  • 50.000 τμ η έκταση του αμαξοστασίου στη περιοχή της Πυλαίας.
  • 250.000 επιβάτες κάθε ημέρα (εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση).

Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΕΡΑ

Οι εργασίες στο Μετρό Θεσσαλονίκης έχουν προχωρήσει σε ποσοστό περίπου 79%.

Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι περίπου 96% (πλην των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων, που βρίσκονται στο 73%). Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού έχουν προχωρήσει κατά περίπου 52%. Και οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του Σταθμού Βενιζέλου.

Ειδικότερα:

  • Έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι δύο σήραγγες.
  • Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού στους 12 σταθμούς (πλην Βενιζέλου) και στο αμαξοστάσιο.
  • Τα αρχιτεκτονικά τελειώματα βρίσκονται σε εξέλιξη.
  • Έχει κατασκευαστεί πλήρως η διπλή γραμμή στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» στο τέλος του χρόνου.
  • Οι Η/Μ εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλους τους σταθμούς, εκτός του σταθμού «Βενιζέλου» καθώς και στο αμαξοστάσιο.
  • Έχουν αφιχθεί στο αμαξοστάσιο οι 14 από τους 18 συρμούς και έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι δοκιμές με κίνηση συρμών στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο, η κατασκευή του οποίου έχει ολοκληρωθεί και όπου έχουν εγκατασταθεί όλα τα απαραίτητα συστήματα για την εκτέλεση δοκιμαστικών δρομολογίων. Με την ολοκλήρωση των εργασιών στο σταθμό «Βενιζέλου», οι δοκιμές θα επεκταθούν στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» και η επιτυχής έκβασή τους θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση του έργου.

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε τρεις αιτήσεις ακυρώσεως κατά της από 4.3.2020 απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, με την οποία, κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) είχε εγκριθεί η υποβληθείσα από την Αττικό Μετρό μελέτη κατασκευής του Σταθμού «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Η μελέτη κατασκευής υπενθυμίζεται ότι προβλέπει την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί στο χώρο του σταθμού, πριν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής και τη μετά το πέρας των εργασιών επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων κατά ποσοστό 92%, συνεπώς τη διατήρησή τους στο περιβάλλον όπου βρέθηκαν.

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, αλλά και η έγκαιρη και ασφαλής ολοκλήρωση του Μετρό, χωρίς να διακινδυνεύσει η ασφάλεια των εργαζόμενων και των ευρημάτων, αλλά και χωρίς επιβάρυνση του κρατικού ταμείου.

Σε εφαρμογή της με αρ. πρωτ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΣΠΑΕΕ/113578/77401/2386/139/04.03.2020 Απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, υπολείπονται οι εργασίες απόσπασης, μεταφοράς και απόθεσης στον προσωρινό αποθηκευτικό χώρο των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου», οι μελέτες προστασίας, στερέωσης, αποκατάστασης, συντήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων, οι εργασίες επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου» στην προ απόσπασης θέση τους καθώς και οι εργασίες ανάδειξης – συντήρησης των αρχαιοτήτων και κατασκευής του μουσειακού/ αρχαιολογικού χώρου.

Έως σήμερα, εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ επί των Αιτήσεων Ακυρώσεως, η Αττικό Μετρό εκτελούσε μόνο εκείνες τις εργασίες στο Σταθμό «Βενιζέλου» που δεν επηρεάζονταν από τις ανωτέρω αιτήσεις.

Συγκεκριμένα έχει εκτελέσει τα απαραίτητα έργα αντιστήριξης για την ασφαλή διενέργεια της αρχαιολογικής ανασκαφής, που εκτείνεται σε έκταση περίπου 386,00τ.μ. και έως βάθους 9,5 μ. στη νότια πρόσβαση του Σταθμού «Βενιζέλου». Ήδη από τον Ιανουάριο του 2021 έχει ξεκινήσει η αρχαιολογική ανασκαφική έρευνα στη νότια πρόσβαση του Σταθμού, σε βάθος 2,5 μ. περίπου.

Στο κύριο τμήμα του Σταθμού «Βενιζέλου», μετά την απόσπαση των αρχαιοτήτων, υπολείπεται αρχαιολογική ανασκαφή των υποκείμενων στρωμάτων παλαιότερων περιόδων (ελληνιστικά, κ.λ.π.), με εκτιμώμενο βάθος ανασκαφής της τάξεως των 3,10 μέτρων (σε έκταση 1.360,00τ.μ.).

Η ανασκαφή για την κατασκευή της βόρειας πρόσβασης του Σταθμού «Βενιζέλου» κατά την οποία αναμένεται να βρεθεί η συνέχεια του τετραπύλου (που σηματοδοτεί τη διασταύρωση του decumanusmaximus με το κεντρικό cardo) θα διενεργηθεί σε έκταση 323,00 τ.μ. και σε βάθος 9,5 μέτρων περίπου. Αρχαιολογική έρευνα στο νοτιοανατολικό φρέαρ του Σταθμού θα διεξαχθεί σε έκταση 83 τ.μ. περίπου και σε βάθος 7,5 μέτρων.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ

Παράλληλα με την εξέλιξη των εργασιών του βασικού έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες για την επέκταση προς Καλαμαριά.

Η σχετική σύμβαση έχει υπογραφεί στις 25 Ιουνίου του 2013. Ανάδοχος είναι η ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.

Το συνολικό συμβατικό τίμημα του έργου αγγίζει τα 400 εκ ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.

Η επέκταση προς Καλαμαριά σε αριθμούς:

4,77 χλμ. Γραμμής

2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς

5 σταθμοί

5 φρέατα

Μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 80% της σύμβασης.

Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι 96%.

Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού βρίσκονται στο 40% περίπου.

Επίκειται και η δημοπράτηση για την προμήθεια 15 νέων συρμών το αμέσως προσεχές διάστημα.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Μετρό, Θεσσαλονίκη, Κώστας Αχ. Καραμανλής
SHARE:

24Media Network