Νικόλα Βαγιονάκη, ο ήρωάς σου είναι ένας απλός ηθοποιός ή μία μαϊμού της εξουσίας;

Νικόλα Βαγιονάκη, ο ήρωάς σου είναι ένας απλός ηθοποιός ή μία μαϊμού της εξουσίας;
© Nikos Pandazaras

Ο Νικόλας Βαγιονάκης μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή το αντιφασιστικό μυθιστόρημα του Κλάους Μανν, «Μεφίστο».

Το πιο σκοτεινό και αντιφασιστικό μυθιστόρημα του Κλάους Μανν, «Μεφίστο», παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης από την Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2022 και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, σε ερμηνεία και σκηνοθεσία Νικόλα Βαγιονάκη.

Η ιστορία του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, που ξεκινά την καριέρα του στο θέατρο τέχνης του Αμβούργου το 1926, οραματιζόμενος ένα επαναστατικό ισοδύναμο θέατρο μέχρι το 1936, που αναδείχθηκε το νέο αστέρι του τρίτου Ράιχ. Η μετάβαση του στο Βερολίνο προκειμένου να καθιερωθεί σαν πρωταγωνιστής στο Θέατρο συμπίπτει με την άνοδο του φασισμού, που εξευτελίζει και χειραγωγεί την ανθρώπινη υπόσταση. Συνάπτοντας λοιπόν συμφωνία με τον διάβολο, προδίδει όλα τα ιδανικά και τις αξίες του, και στο τέλος μεταμορφώνεται σε μαϊμού της εξουσίας. Ένας παλιάτσος που διασκεδάζει δολοφόνους. Οι συνέπειες θα είναι δραματικές.

Πρόκειται για το σπουδαιότερο, το πιο σκοτεινό και αντιφασιστικό μυθιστορημα του Κλάους Μανν. Μέσα από την ιστορία του φιλόδοξου ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, κατακρίνει την εξουσία του ναζισμού. Το βρωμερό αυτό καθεστώς, που τα εγκλήματά του στιγμάτισαν για πάντα την ιστορία της ανθρωπότητας” αναφέρει στο NEWS 24/7 ο Νικόλας Βαγιονάκης στη συζήτηση που είχαμε μαζί του.

Ο Νικόλας Βαγιονάκης ως Μεφίστο

Το έργο μιλάει για την αληθινή ιστορία ενός ηθοποιού που αναδείχθηκε το αστέρι του Τρίτου Ράιχ. Πρόκειται για θύμα ή για θύτη;
Ο Κλάους δεν αναφέρει στο έργο του αν ο πρωταγωνιστής της ιστορίας ήταν ένα πρόσωπο υπαρκτό, για ευνόητους λόγους. Ωστόσο, η ζωή του Χέφγκεν, είναι πανομοιότυπη με του ηθοποιού Γκουσταφ Γκρυντγενς, που ήταν πρωταγωνιστής στο Εθνικό Θέατρο του Τρίτου Ράιχ. Ο Χέφγκεν είναι συνένοχος σε αυτή τη θλιβερή ιστορία, γιατί προκειμένου να επιβιώσει αλλά και να αναρριχηθεί, πρόδωσε όλα τα ιδανικά και τις αξίες του, και τελικά έγινε ένας παλιάτσος της εξουσίας.

Βλέπουμε κοινά χαρακτηριστικά αυτού του ήρωα με το σήμερα;
Δυστυχώς βλέπουμε και θα βλέπουμε κοινά χαρακτηριστικά αυτού του ήρωα, γιατί αφορούν την απληστία και το ανικανοποίητο της φύσης του ανθρώπου, που θα κάνει οτιδήποτε για δύναμη, εξουσία, χρήμα.

Ποια η σκηνοθετική σας ματιά πάνω στο έργο και πώς προσεγγίζετε αυτόν τον τόσο αμφιλεγόμενο ήρωα;
Ο σκηνικός χώρος που εξελίσσεται όλη η δράση, είναι θέατρο μέσα στο θέατρο. Ο ήρωας ακροβατεί μεταξύ πραγματικότητας και θεατρικού οίστρου μέσα από τους ρόλους του. Η υπερβολική φιγούρα του αγγίζει τα όρια του εξπρεσιονισμού. Του γκροτέσκ. Υπάρχει το στοιχείο της σάτιρας, της κωμωδίας, του δράματος και η ατμόσφαιρα ενός Γερμανικού cabaret.

Η πρεμιέρα της παράστασης γίνεται μέσα σε μια κρίσιμη στιγμή της πανδημίας. Ποια είναι τα συναισθήματα και οι αγωνίες που μπορεί να προκύπτουν μέσα από αυτή τη δύσκολη συγκυρία;
H αλήθεια είναι ότι οι συνθήκες στη δεδομένη στιγμή δεν είναι σύμμαχοι του θεάτρου. Χρειάζεται θράσος, τρέλα θα έλεγα, όμως ο κόσμος έχει ανάγκη από τη μαγεία του θεάτρου. Χρειάζεται αυτή την ανάταση. Όσο για εμάς, μετά από τόση αναγκαστική απραξία, διψάμε για δημιουργία και συνενοχή με το κοινό.

Σε αυτό το μέρος της πανδημίας το θέατρο εξακολουθεί να είναι ανοιχτό. Αισθάνεστε ότι η πολιτεία έχει πάρει όλα τα μέτρα για να προστατεύσει τον δικό σας κλάδο;
Δεν θέλω να είμαι ποτέ απόλυτος σε τίποτα. Ωστόσο, δεν ξέρω αν η πολιτεία αισθάνεται και κατανοεί πόσο σημαντική, πόσο ουσιαστική και πόσο αναγκαία είναι η Τέχνη.

Θα μπορούσε να σας χαρακτηρίσει κάποιος σαν έναν μοναχικό καλλιτέχνη. Πόσο δύσκολη αλλά και πόσο δημιουργική είναι αυτή… η μοναχική πορεία;
Πιστεύω πως οποιαδήποτε απόφαση στη ζωή μας είναι συνειδητή και γίνεται από επιλογή και όχι από ανάγκη, είναι πάντα λυτρωτική. Γενικά είμαι μοναχικός άνθρωπος. Δεν βλέπω τη δυσκολία, αλλά τη φοβερή δημιουργικότητα, που σου προσφέρει μια τέτοια πορεία. Το διαβατήριο προς την αυτογνωσία.

Αν θα θέλατε να απομονώσετε μια φράση, από το “Μεφίστο”, ποια θα ήταν αυτή;
Το μότο που επαναλαμβάνει σε όλο το έργο. είναι η άμυνα η δικαιολογία και η άρνηση της πραγματικότητας, «ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΑΠΛΑ ΕΝΑΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ….»

Συντελεστές παράστασης: Εμπνευσμένο από το έργο του Κλάους Μανν/Κείμενο – μετάφραση: Ειρήνη Δερμιτζάκη/Επεξεργασία κειμένου: Νικόλας Βαγιονάκης/Σχεδιασμός παράστασης – Σκηνοθεσία – Ερμηνεία: Νικόλας Βαγιονάκης/Σκηνικό – Κοστούμι: Εύα Νάθενα/Βοηθός σκηνογράφου: Έλσα Γκογκογλου/Το κοστούμι είναι Sur Mesure by: Takis Giannetos/Χορογραφίες: Νικόλας Βαγιονάκης/Σχεδιασμός φωτισμού: Νικόλας Βαγιονάκης – Παναγιώτης Μπούκας/Επιμέλεια φωτισμού: Παναγιώτης Μπούκας/Μουσική επιμέλεια: Βασίλης Χριστακέας /Στίχοι τραγουδιού “καλωσορίσατε”: Γιάννης Κότσιρας /Τρέιλερ παράστασης: Κωνσταντίνος Οικονόμου/Φωτογραφίες παράστασης: Θανάσης Καρατζάς

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη 21:30, Παρασκευή 21:30, Σάββατο 21:30/Προπώληση εισιτηρίων: https://tickets.mcf.gr/?lang=el/Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα