Κοσμικός χαμαιλέοντας: Κομήτης διαπιστώθηκε ότι αλλάζει χρώματα

O κομήτης 67P από κάμερα του σκάφους Rosetta τον Ιούλιο του 2015 European Space Agency

Ο κομήτης 67P διαπιστώθηκε ότι από κόκκινος γίνεται μπλε και μετά πάλι κόκκινος κατά την τροχιά του γύρω από τον Ήλιο. Πού οφείλεται η αλλαγή χρωμάτων.

Σε μια απρόσμενη διαπίστωση έφτασαν Ευρωπαίοι επιστήμονες που ανέλυσαν στοιχεία από το διαστημικό σκάφος Rosetta, καθώς ανακάλυψαν ότι υπάρχει κομήτης και πιο συγκεκριμένα ο 67P, ο οποίος κατά την τροχιά του γύρω από τον Ήλιο αλλάζει χρώματα, όντας ένας κοσμικός χαμαιλέοντας. Ο πυρήνας του φαίνεται να γίνεται από κόκκινος, μπλε καθώς περνάει κοντά από τον Ήλιο, πριν γίνει ξανά κοκκινωπός καθώς ταξιδεύει στο βαθύ διάστημα.

Σύμφωνα με την μελέτη τους, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature, η αλλαγή χρώματος οφείλεται στην ποσότητα του νερού ή της σκόνης που υπάρχει πάνω και γύρω από τον κομήτη. Το χρώμα του είναι πιο κόκκινο όταν υπάρχουν περισσότερα οργανικά μόρια πλούσια σε άνθρακα και πιο μπλε όταν υπάρχουν υψηλότερα ποσοστά παγωμένου νερού, το οποίο είναι πλούσιο σε πυριτικό μαγνήσιο.

Απεικόνιση της πορείας και των χρωματικών αλλαγών του κομήτη 67P European Space Agency

Ο 67P ήταν “στο μικροσκόπιο” της αποστολής Rosetta της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας για περίπου δύο χρόνια. Το σκάφος έφτασε και ξεκίνησε την τροχιά γύρω από τον κομήτη τον Αύγουστο του 2014. Κατά τις πρώτες μέρες της αποστολής, ο πυρήνας του κομήτη ήταν σχετικά μακριά από τον Ήλιο και καλυπτόταν με στρώματα σκόνης και λίγο πάγο. Αυτό έκανε τον κομήτη να εμφανίζεται κόκκινος και να περιβάλλεται από παγωμένη γαλάζια ομίχλη.

Καθώς πλησίαζε τον Ήλιο, ο κομήτης πέρασε από τη διαδικασία της εξάχνωσης, δηλαδή ο πάγος μετατράπηκε κατευθείαν σε αέριο, χωρίς να περάσει από την ενδιάμεση υγρή κατάσταση. Αυτό έκανε τον πυρήνα να φαίνεται πιο μπλε. Όταν ο κομήτης έκανε την στροφή γύρω από τον Ήλιο και ξεκίνησε το ταξίδι του πίσω στο βαθύ διάστημα, ο πυρήνας του άρχισε να φαίνεται και πάλι πιο κόκκινος.