Lockdown: 700 εκατ. ευρώ έχασαν τα ξενοδοχεία της Αθήνας

Μεγάλες οι απώλειες για τον τουρισμό το 2020
Μεγάλες οι απώλειες για τον τουρισμό το 2020 EUROKINISSI

Ενδιαφέροντα στοιχεία σε έρευνα που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της 50ης Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης Μελών της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής και Αργοσαρωνικού.

Η πανδημία του κορονοϊού έχει φέρει αρνητικά αποτελέσματα στην κοινωνία και όπως έχω γράψει ξανά, ο τουρισμός έχει πληγεί σε μέγιστο βαθμό.

Η Ελλάδα, η οποία εξαρτάται σε τεράστιο βαθμό από την τουριστική δραστηριότητα, έχει υποστεί πολύ μεγάλη ζημιά, η οποία αποτυπώνεται σε κάθε μελέτη, σε κάθε έρευνα.

Στην πιο πρόσφατη έρευνα, που αφορά την κατάσταση των ξενοδοχείων της Αθήνας, της Αττικής και του Αργοσαρωνικού, η εικόνα είναι δραματική.

Στην έρευνα «Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων», η οποία πραγματοποιήθηκε το 2020, ο διάστημα Αύγουστος – Οκτώβριο και μόνο στα ξενοδοχεία που κατάφεραν να ανοίξουν, από τον Ιούνιο, ύστερα από το καθολικό lockdown του Μαρτίου, φάνηκαν θετικά αλλά και αρνητικά χαρακτηριστικά της κατάστασης.

Στα αρνητικά, καταγράφεται το στοιχείο ότι χάθηκαν περίπου 700 εκατ. ευρώ από έσοδα στα ξενοδοχεία της περιοχής, κάτι που θα επηρεάσει γενικότερα τις επενδύσεις στον κλάδο. Κι επίσης, «χάθηκε» η Αμερική ως αγορά, η οποία ήταν η πιο σημαντική για την Αθήνα, αλλά και η Ασία, δεν έγιναν καθόλου συνέδρια, ούτε είχαμε αφίξεις από κρουαζιέρα, που συνεισφέρουν στα ταμεία.

Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, δεν φαίνεται ότι κάτι από τα παραπάνω θα ανακάμψει το 2021. Ισως να περιοριστεί η οικονομική ζημιά, μολονότι η μέση τιμή δωματίου έχει μειωθεί, όπως και η ζήτηση.

Πάντως, στα θετικά ανήκει το γεγονός ότι η Αθήνα και ευρύτερα η περιοχή, έχουν καλή υγειονομική εικόνα απέναντι στους επισκέπτες, δηλαδή τη θεωρούν ασφαλή για να την επισκεφθούν, ενώ και τα μέτρα που εφαρμόζουν τα ξενοδοχεία ενδυνάμωσαν την αίσθηση ασφάλειας στους επισκέπτες, οι οποίοι σε μεγάλο βαθμό ήρθαν για τουρισμό.

Lockdown: 700 εκατ. ευρώ έχασαν τα ξενοδοχεία της Αθήνας

Συνολικά τα συμπεράσματα της έρευνας της GBR Consulting

  • Ο δεύτερος κύριος λόγος μετά τους αρχαιολογικούς χώρους και τον πολιτισμό της πόλης για την επιλογή της Αθήνας ήταν πράγματι η ασφάλεια σε σχέση με την Covid-19: περίπου το 43% των τουριστών αναψυχής που ήρθαν στην Αθήνα δήλωσαν ότι επέλεξαν την Αθήνα επειδή τη θεώρησαν ασφαλή προορισμό. Μεταξύ των επισκεπτών αναψυχής ηλικίας 18-25 ετών αυτό το ποσοστό ήταν 60%.
  • Επιπλέον, οι αλλοδαποί αισθάνθηκαν, με βαθμολογία 7,6 στα 10, ότι ήταν αρκετά καλά ενημερωμένοι για τα μέτρα Covid-19 της Ελλάδας. Η ηλικιακή ομάδα άνω των 55 ετών φαίνεται ότι είναι πιο ενημερωμένη για τα μέτρα συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Αυτό ίσως οφείλεται στο ότι είναι πιο ευάλωτοι στον Covid-19 και επομένως θέλουν να νιώθουν ασφαλείς στον προορισμό που θα ταξιδέψουν.
  • Οι ξενοδόχοι κάνοντας συστηματική προσπάθεια εφαρμογής μέτρων ασφαλούς διαμονής είχε ως αποτέλεσμα τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί να νιώθουν πολύ ασφαλείς στο ξενοδοχείο βαθμολογώντας με 8,9 και 9,2 αντίστοιχα.
  • Παρόμοια αξιολόγηση έγινε για τα αξιοθέατα, τα εστιατόρια και τα ταξί, όλα με βαθμό υψηλότερο από 8. Μικρότερη βαθμολογία πήραν η ασφάλεια στους δρόμους, στα καταστήματα και στα bar / cafe, ενώ οι αλλοδαποί αξιολόγησαν πολύ χαμηλά, με 6,9 τα ΜΜΜ. Οι Έλληνες δεν ένιωθαν ασφαλείς στις δημόσιες συγκοινωνίες με βαθμολογία 5,6 και επίσης αξιολόγησαν την ασφάλεια στα ταξί σημαντικά χαμηλότερα από τους ξένους με βαθμό 7,2. Από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες ένιωθαν ασφαλέστεροι στα εστιατόρια και στους δρόμους.
  • Συνολικά, με βαθμό 7,3 οι αλλοδαποί πιστεύουν ότι τα μέτρα Covid-19 δεν επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία τους στην Αθήνα, ενώ η εμπειρία των Ελλήνων επηρεάστηκε περισσότερο από τα μέτρα βαθμολογώντας με  6,9.
  • Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η πανδημία δεν είχε αντίκτυπο στις δαπάνες στην πόλη, που κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2018 και το 2019, ήτοι € 115 ημερήσια δαπάνη ανά άτομο. Επίσης, η συνολική εμπειρία στην πόλη δεν επηρεάστηκε.
  • Στην πραγματικότητα, ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης αυξήθηκε από 8,1 το 2019 σε 8,2 το 2020.
  • Παρά την υψηλή ικανοποίηση των τουριστών και την ασφάλεια που ένιωσαν από την εμπειρία τους στην Αθήνα, η τουριστική ζήτηση για τον προορισμό παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Μετά το Lockdown την περίοδο Ιούλιο - Οκτώβριο η ζήτηση αυξήθηκε, αλλά οι διεθνείς αφίξεις κατοίκων του εξωτερικού στο αεροδρόμιο της Αθήνας κυμάνθηκαν στο 35% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Τον Νοέμβριο του 2020, η ζήτηση κατέρρευσε ξανά με νέα μέτρα που λήφθηκαν στην Ελλάδα και τις κύριες αγορές της. Οι Αμερικανοί, που αποτελούν μακράν τη πιο σημαντική αγορά για την Αθήνα, δεν είχαν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν στην Ευρώπη από τον Μάρτιο 2020. Ένας σημαντικός αριθμός ξενοδόχων αποφάσισε να κρατήσει κλειστή τη μονάδα του για όλο το χρόνο παρά τη δυνατότητα ανοίγματος την 1 η Ιούνιου, λόγω της χαμηλής ζήτησης. Τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε το υψηλότερο επίπεδο δωματίων σε λειτουργία που ήταν 78%. Τον Δεκέμβριο μόνο το 56% των αθηναϊκών δωματίων ήταν διαθέσιμα.
Lockdown: 700 εκατ. ευρώ έχασαν τα ξενοδοχεία της Αθήνας

 

  • Συνολικά το 2020 ήταν καταστροφικό έτος για τον ξενοδοχειακό τομέα. Λαμβάνοντας υπόψη τα ξενοδοχεία που δεν ήταν σε λειτουργία λόγω του Covid-19 (μέθοδος TRI - Total Room Inventory), η πληρότητα το 2020 ήταν μόλις 19,7%.
  • Η απώλεια των συνολικών εσόδων για τον ξενοδοχειακό τομέα της Αττικής εκτιμάται σε € 700 εκατ. Τα επίπεδα πληρότητας σε Βαρκελώνη και Ρώμη, ήταν ακόμη χαμηλότερα από αυτά της Αθήνας με βάση τη μέθοδο TRI με 17% και 15% αντίστοιχα, ενώ η Μαδρίτη έφτασε σε παρόμοιο επίπεδο με την Αθήνα.

Από τις πόλεις της Μεσογείου μόνο η Κωνσταντινούπολη παρουσίασε σχετικά καλύτερη απόδοση, αλλά με πληρότητα μόλις 30% YTD Δεκέμβριος 2020 (TRI).

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Τουρισμός, Κορονοϊός, Lockdown
SHARE:

24Media Network