Ριάλιτι, σεξισμός και ελληνική μυθοπλασία - Όσα είδαμε το 2020

Η επιτυχημένη σειρά του ΑΝΤ1 "Άγριες Μέλισσες"
Η επιτυχημένη σειρά του ΑΝΤ1 "Άγριες Μέλισσες" ΑΝΤ1

Η έκρηξη των ριάλιτι και η άνθιση της ελληνικής μυθοπλασίας χαρακτήρισαν το 2020, αλλά και οι μεγάλες αποχωρήσεις και επιστροφές ανθρώπων και καναλιών. Πώς διαμορφώθηκε το τηλεοπτικό τοπίο.

Η χρονιά που φεύγει μόνο αδιάφορη δεν ήταν, όχι μόνο για τον κόσμο (όπως μπορείτε να δείτε στην ανασκόπηση του 2020), αλλά και για την ελληνική τηλεόραση, καθώς είδαμε τις συνθήκες της να αλλάζουν και το περιεχόμενό της να τροποποιείται, από την πρωινή μέχρι και την prime time ζώνη, διαμορφώνοντας ένα νέο πλαίσιο στη μικρή οθόνη. Είδαμε αποχωρήσεις, όπως εκείνη της Ελένης Μενεγάκη, αλλά και νέες αφίξεις, όπως είναι η Δανάη Μπάρκα, ενώ η χρονιά «σημαδεύτηκε» και από την επιστροφή του Mega μετά το «μαύρο» του 2018.

Η ελληνική TV του 2020 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ποικιλόμορφη, ωστόσο, δύο είναι οι κύριοι άξονες πάνω στους οποίους στηρίχθηκε: η μυθοπλασία και τα ριάλιτι.

Όσον αφορά τη μυθοπλασία, είδαμε να επιστρέφουν δυναμικά στην τηλεόραση οι ελληνικές σειρές, αρχής γενομένης από τη δραματική σειρά εποχής του ΑΝΤ1 «Άγριες Μέλισσες». Η τεράστια επιτυχία τους έδωσε το έναυσμα για τη δημιουργία και άλλων σειρών μυθοπλασίας, ενώ ώθησε τα κανάλια να εντάξουν το εν λόγω είδος στο πρόγραμμά τους, με την ΕΡΤ να αποτελεί ευχάριστη έκπληξη στον τομέα αυτό.

Από την άλλη, είδαμε τα ριάλιτι να επανέρχονται με μεγάλη ορμή στη μικρή οθόνη και να κατακλύζουν την ελληνική τηλεόραση, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το “Big Brother” που επανήλθε μετά από 20 χρόνια ανανεωμένο. Με περισσότερες ίντριγκες, με προσεκτικά επιλεγμένους παίκτες που να ανταποκρίνονται στα κοινωνικά στερεότυπα και επικεντρωμένα στην κουλτούρα της «κλειδαρότρυπας», τα ριάλιτι είχαν την «τιμητική» τους.

Ισορροπώντας ανάμεσα στα ποιοτικά και στα trash προγράμματα, η ελληνική τηλεόραση στιγματίστηκε αυτή τη χρονιά από ένα πολύ σοβαρό περιστατικό, την περίπτωση του Αντώνη Αλεξανδρίδη στο “Big Brother” και τις δηλώσεις του περί βιασμού. Ο επικίνδυνος σεξισμός του πρώην παίκτη on air, αλλά και η μαζική κατακραυγή που οδήγησε στην αποβολή του από το ριάλιτι, υπήρξαν ένα αξιοσημείωτο τηλεοπτικό γεγονός με κοινωνικές διαστάσεις που αξίζει να αναλυθεί.

Στροφή στην ελληνική μυθοπλασία

Τα τελευταία χρόνια η ελληνική τηλεόραση αντιμετώπιζε την απαξίωση του τηλεοπτικού κοινού και όχι άδικα, καθώς τα ψυχαγωγικά προγράμματα και οι παραγωγές της έμοιαζαν να έχουν χάσει την ποιότητά τους. Μετά από τις ελληνικές σειρές που σάρωσαν τη δεκαετία του ’90, αλλά και του ’00, λίγα ήταν τα σίριαλ που είχαν όντως κάτι να «πουν». Σε αυτό έπαιξε, φυσικά, πολύ μεγάλο ρόλο η οικονομική κρίση, που «χτύπησε» την τηλεόραση, όπως και όλους τους κλάδους και τα επαγγέλματα.

Το κυριότερο πρόβλημα ήταν ότι έλειπαν οι ελληνικές παραγωγές από την τηλεόραση, εφόσον δεν υπήρχαν πια τα απαιτούμενα χρήματα και, έτσι, ήταν μειωμένες έως ανύπαρκτες. Γίνονταν κάποιες προσπάθειες, αλλά στην πλειονότητά τους βασίζονταν σε χιλιοπαιγμένα σενάρια και ηθοποιούς που ανακυκλώνονταν σε πανομοιότυπους ρόλους. Αντ’ αυτού είχαν πολλαπλασιαστεί τα αγορασμένα τηλεοπτικά προϊόντα από το εξωτερικό, που, όμως, φαίνεται πως δεν ικανοποιούσαν το κοινό.

Στο μεταξύ, η είσοδος του Netflix και άλλων συνδρομητικών / streaming πλατφορμών στην καθημερινότητα του τηλεθεατή, τον έφεραν μπροστά σε ένα νέο κόσμο γεμάτο σειρές και ταινίες όλων των ειδών, ενώ τον βοήθησαν να πάρει το «τηλεκοντρόλ» στα χέρια του και να αποφασίζει ο ίδιος τι θέλει να βλέπει. Η πληθώρα των επιλογών και η εύκολη πρόσβαση σε αυτές, προφανώς τον απομάκρυναν από προγράμματα που δεν τον ικανοποιούσαν, με αποτέλεσμα η τηλεόραση να χάσει ακόμη περισσότερο την δυναμική της.

Άγριες Μέλισσες: Το τηλεοπτικό φαινόμενο της χρονιάς

Η έλευση της δραματικής σειράς εποχής «Άγριες Μέλισσες» στον ΑΝΤ1 «ταρακούνησε» τα βαλτωμένα νερά της ελληνικής μυθοπλασίας στην τηλεόραση και άνοιξαν ένα νέο δρόμο. Ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς στα τέλη του 2019 και στην πορεία η επιτυχία της σειράς κορυφώθηκε μέσα στο 2020, καταφέρνοντας να γίνει το απόλυτο “talk of the town” και να εξελιχθεί στο τηλεοπτικό φαινόμενο της χρονιάς. Η μεγάλη τους επιτυχία, που θύμισε περασμένες εποχές, όταν η ελληνική τηλεόραση βρισκόταν στο απόγειό της, αποτυπώθηκε και στα νούμερα τηλεθέασης που έφτασαν μέχρι και το 40%, μετρήσεις που τα κανάλια είχαν χρόνια να δουν.

Αναλύοντας τους λόγους στους οποίους οφείλεται αυτή η μεγάλη επιτυχία της, προεξέχων ρόλο έχει το ενδιαφέρον σενάριο, που βασίζεται στις συνεχείς εξελίξεις και ανατροπές, αφήνοντας κάθε φορά σε αγωνία τον τηλεθεατή. Η προσεγμένη δουλειά όλων των συντελεστών φάνηκε από την πολύ καλή σκηνοθεσία, την προσοχή στις λεπτομέρειες, αλλά και την εξαιρετική εικόνα, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι για τις ανάγκες του έργου χτίστηκε, στην πραγματικότητα, ένα ολόκληρο χωριό στα στούντιο του ΑΝΤ1.

Ήρωες από τις Άγριες Μέλισσες
Ήρωες από τις Άγριες Μέλισσες

Το μεγάλο στοίχημα που κέρδισαν, όμως, οι «Άγριες Μέλισσες» ήταν η πιστή απόδοση της εποχής, καθώς το έργο διαδραματίζεται στην περίοδο 1959 έως 1965. Η σειρά κατάφερε να ενσωματώσει τα στοιχεία της συγκεκριμένης χρονολογικής περιόδου και να αποδώσει πιστά το ιστορικοκοινωνικό πλαίσιο, τη μόδα της εποχής, τη γλώσσα που χρησιμοποιούσαν τότε, τις συνήθειες των ανθρώπων της επαρχίας, τα ήθη, τα έθιμα, την υποβαθμισμένη θέση της γυναίκας και όλους τους άγραφους κανόνες που της κοινωνίας της δεκαετίας του ’60. Σε κάθε ευκαιρία, όμως, μετέφερε δυνατά κοινωνικά μηνύματα μέσα από αυτή την σκιαγράφηση της εποχής.

Στα μεγάλα πλεονεκτήματα προστίθενται οι εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών, οι οποίοι σε μεγάλο μέρος τους προέρχονται από τον χώρο του θεάτρου, προσδίδοντας θεατρικότητα στη σειρά και φέρνοντας στη μικρή οθόνη κάτι από τη μαγεία του σανιδιού. Επιπλέον, είναι εμφανές ότι έχουν χημεία μεταξύ τους, αλλά και ότι ο καθένας ταιριάζει απόλυτα στον χαρακτήρα που υποδύεται. Σημαντικό υπήρξε, επίσης, το γεγονός πως δόθηκε χώρος σε νέους ηθοποιούς να εμφανιστούν στην τηλεόραση και να αναδείξουν το ταλέντο τους, σε πρόσωπα τα οποία δεν έχουν «καεί» και ήταν άγνωστα στο ευρύ κοινό.

Ένας ακόμη σημαντικός λόγος που σίγουρα συνέβαλε στο να αγαπηθεί και να αποθεωθεί η σειρά, ήταν και η πρωτότυπη μουσική της. Πέρα από το τραγούδι των τίτλων («Μέλισσες» -Φωτεινής Βελεσιώτου), το οποίο είναι ένα από τα αγαπημένα της ελληνικής έντεχνης μουσικής, τα υπόλοιπα τραγούδια που ακούγονται στη σειρά έχουν γραφτεί αποκλειστικά για τις σκηνές του έργου από τον Αλέξανδρο Σιδηρόπουλο, με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Alex Sid. Ο καλλιτέχνης έγραψε τραγούδια για συγκεκριμένες σκηνές των «Άγριων Μελισσών», τα οποία «δένουν» εξαιρετικά με το εκάστοτε σημείο του σεναρίου.

Είχαμε πολλά χρόνια να δούμε σε ελληνική σειρά πρωτότυπη μουσική, η οποία να μην αφορά μόνο τους τίτλους έναρξης ή τέλους, αλλά να κυριαρχεί σε όλη τη διάρκεια της σεζόν. Δεν ήταν τυχαίο που το τηλεοπτικό κοινό «αγκάλιασε» τα τραγούδια του Alex Sid, τα έψαχνε με αγωνία στο διαδίκτυο και μπήκε στη διαδικασία να τα ακούει και να τα αναπαράγει ακόμη και εκτός σειράς, στην καθημερινότητά του. Έτσι, μαζί με το τηλεοπτικό σύμπαν της σειράς, αναδύθηκε και ένα παράλληλο μουσικό σύμπαν, που ενίσχυσε το φαινόμενο «Άγριες Μέλισσες».

Καθώς βρισκόμαστε στην εποχή του διαδικτύου και των social media, η όλη συζήτηση γύρω από τις «Άγριες Μέλισσες» δεν άργησε να μεταφερθεί από τα πρώτα κιόλας επεισόδια στο Twitter, όπου κατά τη διάρκεια της προβολής της σειράς οι χρήστες σχολίαζαν τις εξελίξεις και αντάλλαζαν πληροφορίες. Το hashtag #AgriesMelisses είχε την τιμητική του κάθε βράδυ τις καθημερινές, ενώ βρέθηκε πολλές φορές στην πρώτη θέση των ελληνικών trends, γιγαντώνοντας το αντίκτυπο που είχε η σειρά τόσο στους ίδιους τους τηλεθεατές, όσο και στην τηλεοπτική επικαιρότητα γενικότερα.

Αξίζει, τέλος να σημειωθεί πως οι «Άγριες Μέλισσες» έφεραν τα λεγόμενα “spoilers” και στη μυθοπλασία, ενώ συνήθως το ενδιαφέρον για το «τι θα γίνει στη συνέχεια» αφορούσε τα ριάλιτι και τις αποχωρήσεις των παικτών τους.

Η νέα σειρά της ΕΡΤ
Η νέα σειρά της ΕΡΤ "Τα καλύτερα μας χρόνια" ΕΡΤ

Η γενικότερη άνθιση της ελληνικής μυθοπλασίας

Η περίπτωση των «Άγριων Μελισσών» έγινε παράδειγμα προς μίμηση, με τα κανάλια να επιλέγουν να εντάξουν σειρές μυθοπλασίας στο πρόγραμμά τους, ακολουθώντας τη γραμμή που χάραξε ο ΑΝΤ1. Οι υπεύθυνοι των καναλιών αποφάσισαν να στραφούν στην ίδια κατεύθυνση και όσοι σταθμοί δεν πρόλαβαν να το κάνουν στις αρχές της χρονιάς, λόγω και του lockdown που ακολούθησε, το υλοποίησαν στη φθινοπωρινή σεζόν του 2020, ενώ κάποια κανάλια ετοιμάζονται να εισάγουν σειρές με το 2021.

Αρχικά, ο ίδιος ο ΑΝΤ1 αποφάσισε να επενδύσει ακόμη περισσότερο στη μυθοπλασία, προσθέτοντας και άλλες σειρές στο πρόγραμμά του, όπως τις κωμωδίες «Η Φαμίλια» και «Παρουσιάστε!», αλλά τη δραματική σειρά «Ήλιος». Το Open, που είχε σημειώσει τεράστια επιτυχία με το «Κόκκινο Ποτάμι» το 2020, μια σειρά εποχής κινηματογραφικών προδιαγραφών, δεν προχώρησε σε νέα βήματα, αλλά ο Alpha πρόσθεσε στις υπάρχουσες σειρές του τη δραματική σειρά «Αγγελική», μπαίνοντας ξανά στον ανταγωνισμό.

Το μεγαλύτερο βήμα στη στροφή προς τη μυθοπλασία το έκανε η ΕΡΤ, η οποία ενέταξε όχι μία, αλλά τρεις πολύ καλές σειρές στο πρόγραμμά της. Συγκεκριμένα, ξεκίνησε να προβάλλει τις σειρές «Χαιρέτα μου τον Πλάτανο», «Η τούρτα της μαμάς», «Τα καλύτερά μας χρόνια», οι οποίες συμπεριλαμβάνουν καταξιωμένους ηθοποιούς και συντελεστές (ανάμεσα στους σεναριογράφους είναι και το επιτυχημένο τηλεοπτικό δίδυμο Αλέξανδρος Ρήγας-Δημήτρης Αποστόλου), ενώ αποτελούν πολύ προσεγμένες δουλειές.

Χαιρέτα μου τον Πλάτανο
Χαιρέτα μου τον Πλάτανο ΕΡΤ

Οι σειρές «αγκαλιάστηκαν» από το τηλεοπτικό κοινό, παρόλο που δεν είχαν υψηλά νούμερα τηλεθέασης. Κέρδισαν τις καρδιές τους με την ποιότητα που έδειξε το κανάλι ότι μπορεί να προσφέρει, σε μια εποχή, που όπως είπαμε, οι σειρές ήταν πενιχρές. Παράλληλα, η ΕΡΤ απέδειξε πως, αφενός, μπορεί να ανταγωνιστεί τα ιδιωτικά κανάλια και, αφετέρου, είναι ικανή να παρουσιάσει παραγωγές που να απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό. Η μεγάλη της ιστορία, δεν την εμποδίζει από το να έχει προγράμματα πιο εμπορικά, χωρίς να χάσει την ποιότητά της.

Νέες σειρές ετοιμάζεται να εντάξει στο πρόγραμμά του και το Mega, που είχε μια μακρά ιστορία στην ελληνική μυθοπλασία, προτού πέσει το «μαύρο». Το Mega είχε στα σκαριά την κωμωδία της Μυρτώς Κοντοβά με τίτλο «Ενήλικες», που θα έκανε πρεμιέρα τον Δεκέμβριο 2020, όπως και το ερωτικό αστυνομικό δράμα «Έξαψη», αλλά λόγω της πανδημίας και του lockdown αποφάσισε να τις μεταφέρει για τη νέα χρονιά. Το κανάλι, αφού βρήκε τα πατήματά του, ετοιμάζεται να μπει δυναμικά στον ανταγωνισμό και να επιστρέψει σε προγράμματα που οι τηλεθεατές είχαν αγαπήσει τα προηγούμενα χρόνια.

Είναι, λοιπόν, γεγονός πως πλέον τα κανάλια επιστρέφουν στην ελληνική μυθοπλασία, την οποία ο τηλεθεατής φαίνεται, όχι μόνο να προτιμά, αλλά και να αποζητά. Ναι μεν μπορούν να τον καλύψουν οι σειρές του Netflix, αλλά απέδειξε τον τελευταίο χρόνο ότι αν υπάρχει κάτι ποιοτικό, αξιόλογο και καλοδουλεμένο στην εγχώρια τηλεόραση, θα το τιμήσει και θα το στηρίξει και με το παραπάνω.

Η μάστιγα των ριάλιτι

Παρά την επιστροφή των ελληνικών σειρών μυθοπλασίας, το μεγαλύτερο μέρος των προγραμμάτων των καναλιών στηρίζεται στα παντός είδους ριάλιτι, τα οποία αυξάνονται ολοένα και περισσότερο. Το 2020 είδαμε μια πρωτοφανή «έκρηξη» των ριάλιτι, εκ των οποίων κάποια ήταν καινούργιες παραγωγές ή φορμάτ του εξωτερικού που προσαρμόστηκαν στα ελληνικά δεδομένα, ενώ κάποια άλλα ήταν αναβιώσεις προγραμμάτων που είχαν κάνει θραύση τις περασμένες δεκαετίες, με τρανό παράδειγμα την επιστροφή του «Big Brother», αλλά και του Ανδρέα Μικρούτσικο, που αποτελούσε το απόλυτο πρόσωπο του ριάλιτι και των εκπομπών της trash tv.

Τα ριάλιτι μέσα στο 2020 σημείωσαν υψηλά νούμερα τηλεθέασης και είχαν πολύ μεγάλη απήχηση στο τηλεοπτικό κοινό, παρά τα αρνητικά σχόλια που ακούστηκαν κατά καιρούς για το περιεχόμενό τους. Η αλήθεια είναι πως τα στερεότυπα, οι ίντριγκες και το λεγόμενο «ξεκατίνιασμα» αποτελεί τον βασικό κορμό τους, ενώ το να πατήσει κανείς επί πτωμάτων και να επικρατήσει έναντι του άλλου με κάθε κόστος, μοιάζει να είναι το ζητούμενο για να βγει κανείς νικητής.

Σε αυτή τη διαδρομή της καταπάτησης κάθε ηθικής αρχής και κάθε ίχνους αξιοπρέπειας, έχουμε δει σεξιστικές συμπεριφορές, λεκτική βία, ακόμη και bullying. Μπορεί να υπήρχε πάντοτε στα ριάλιτι, αλλά βρισκόμαστε στο 2020 και μπαίνουμε στο 2021 - δεν υπάρχει πλέον ανοχή. Τα πράγματα έχουν αλλάξει, οι κοινωνίες έχουν προχωρήσει και το τηλεοπτικό κοινό δεν καταπίνει αμάσητο ό,τι βλέπει.

Big Brother: Στερεότυπα, χυδαιότητες και σεξισμός

Το ριάλιτι – φαινόμενο της χρονιάς ήταν αναμφισβήτητα το «Big Brother» στον ΣΚΑΙ, που επέστρεψε ανανεωμένο μετά από περίπου 20 χρόνια. Η παραγωγή του «Big Brother» αποφάσισε να επενδύσει στο "diversity" και στην προβολή ανθρώπων από ποικίλες κοινωνικές ομάδες και από διαφορετικά ιδεολογικά, θρησκευτικά και πολιτικά στρώματα, ενώ επέλεξε παίκτες με εμφανείς διαφορές ανάμεσά τους και με κριτήρια που στηρίχθηκαν ακόμη και στην εξωτερική εμφάνιση των ανθρώπων που μπήκαν στο παιχνίδι.

Αυτό αποδείχθηκε πως δεν συνέβη επειδή η παραγωγή είναι ευαισθητοποιημένη σε τέτοιου είδους ζητήματα και ήθελε να προβάλει και να στηρίξει επί της ουσίας τη διαφορετικότητα. Η διαλογή παικτών άμεσα συνδεδεμένων με τις κοινωνικές και σεξιστικές απεικονίσεις της ελληνικής κοινωνίας μόνο τυχαία δεν ήταν, αφού μπορούσαν εύκολα να φέρουν σε ρήξη τους διαγωνιζόμενους και να δημιουργήσουν εντάσεις και τσακωμούς, στοιχεία "απαραίτητα" σε ένα τηλεοπτικό ριάλιτι.

Το νέο Big Brother
Το νέο Big Brother ΣΚΑΙ

Το «Big Brother» επιχείρησε μια τηλεοπτική αναπαράσταση των στερεοτύπων της ελληνικής κοινωνίας. Γι’ αυτό και η παραγωγή του show επέλεξε ανάμεσα στους παίκτες του σπιτιού ομοφυλόφιλα άτομα, "λαϊκά" παιδιά, υπερπατριώτες, ένα plus size μοντέλο, μία καλλονή τραγουδίστρια, μία γυναίκα που παίζει πόκερ, ένα Κρητικό και μετανάστες. Με άλλα λόγια, η ανθρωπογεωγραφία του show στηρίχθηκε σε στερεότυπα όπως «ο γκέι», «ο ομοφοβικός», «ο μάγκας», «η μπάρμπι» και φρόντισε, μάλιστα, να παρουσιάσει με τον ίδιο στερεοτυπικό τρόπο τα πρόσωπα του παιχνιδιού ήδη από την πρεμιέρα, για να μπουν οι "κανόνες" από την αρχή.

Η τακτική, όμως, του «Big Brother», υλοποίησε τον στόχο της παραγωγής μόνο κατά ένα μέρος. Ναι μεν - λόγω όλων των παραπάνω διαφορετικών και στρατηγικά επιλεγμένων χαρακτήρων - δημιουργήθηκαν καβγάδες, εντάσεις και παρεξηγήσεις μεταξύ των παικτών, που με τη σειρά τους προκάλεσαν «ντόρο» και, επομένως, έφεραν υψηλά νούμερα τηλεθέασης στο show, ωστόσο, όλο αυτό εν τέλει «γύρισε μπούμερανγκ», οδηγώντας σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις και καταλήγοντας στην απαξίωση του show από το τηλεοπτικό κοινό.

Από την αρχή του «Big Brother» μέχρι και τα τελευταία επεισόδια, ακούστηκαν απίστευτες αθλιότητες, παρουσιάστηκαν χυδαίες συμπεριφορές και προβλήθηκαν απαράδεκτες σκηνές, ενώ, παράλληλα, η παραγωγή και το κανάλι κρατούσαν μία απαθή στάση καθόλη τη διάρκεια του show. Είδαμε από κοντινά πλάνα σε επίμαχα σημεία των παικτών και βίντεο με bullying μέχρι βίαια ξεσπάσματα των συγκατοίκων και απειλές για χειροδικία, ενώ ακούσαμε από άθλιες βρισιές και προθέσεις βιασμού, μέχρι ρατσιστικά, ομοφοβικά και σεξιστικά παραληρήματα.

Ο Αντώνης Αλεξανδρίδης του Big Brother
Ο Αντώνης Αλεξανδρίδης του Big Brother ΣΚΑΙ

Ο Αντώνης Αλεξανδρίδης και η δύναμη της κοινωνίας

Το αποκορύφωμα όλων των παραπάνω ήρθε από τα πρώτα κιόλας επεισόδια με την ατάκα του Κρητικού παίκτη Αντώνη Αλεξανδρίδη περί βιασμού, που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στα social media. Συγκεκριμένα, το απόσπασμα που έκανε τον γύρο του διαδικτύου προερχόταν από την 24ωρη live streaming μετάδοση του παιχνιδιού στο διαδίκτυο και σε αυτό ακουγόταν ο Αντώνης, να λέει σε παρέα ανδρών: «Πάω κάθε μέρα σε μια, να αδειάσω το πακέτο...αλλιώς έχει βιασμό».

Το βίντεο αναπαράχθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συνοδευόμενο από σχόλια οργής και με πλήθος χρηστών να απαιτεί από την παραγωγή και το κανάλι να λογοδοτήσουν, αλλά και να αποβάλουν τον παίκτη. Το θέμα πήρε τεράστιες διαστάσεις μέσα σε ελάχιστο χρόνο, ενώ οι αντιδράσεις ολοένα και πλήθαιναν, με τον κόσμο να συσπειρώνεται και να καταδικάζει μαζικά τις απαράδεκτες δηλώσεις του, μη αφήνοντας κανένα περιθώριο ανοχής.

Την επόμενη μέρα η παραγωγή αποφάσισε να αποβάλει τον παίκτη - ο κόσμος δεν είχε αφήσει άλλη επιλογή. Ο «Big Brother» με ένα στεγνό και στημένο λόγο, αναφέρθηκε σε "επαίσχυντη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων", "πράξεις ηθικά και ποινικά κολάσιμες", "υπονόμευση των θεμελιωδών δικαιωμάτων", "κανόνες του "Big Brother" που δεν χωρούν τέτοιου είδους τοποθετήσεις" και "θέματα που δεν χωρούν πλάκα", ζητώντας έπειτα από τον Αντώνη Αλεξανδρίδη να αποχωρήσει.

Φυσικά, τα περί «παραβίασης και υπονόμευσης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων» που είπε ο «Big Brother» για να καλύψει τη θέση του και για να σταματήσει ο όλος ντόρος, δεν συνάδουν με όσα το παιχνίδι προβάλλει και πρεσβεύει. Η παραγωγή και το κανάλι έφεραν τεράστια ευθύνη εκ των προτέρων, αφού ένταξη του εν λόγω παίκτη στο ριάλιτι εξυπηρετούσε τα συμφέροντα και τους σκοπούς της παραγωγής, που ήθελε να συμπεριλάβει στο σπίτι τον ομοφοβικό, ρατσιστή, σεξιστή, εθνικιστή παίκτη.

Άλλωστε, πολύ πριν το συγκεκριμένο περιστατικό ο παίκτης είχε προχωρήσει και σε άλλα χυδαία σχόλια τόσο για τις γυναίκες, όσο και για τους ομοφυλόφιλους, αναφέροντας μεταξύ άλλων πως "τις χοντρές γυναίκες δεν τις θεωρεί γυναίκες", ότι "στην Κρήτη δεν υπάρχουν γκέι", αλλά και πως η συμπαίκτριά του η Χριστίνα "χρειάζεται κ...ι για να στρώσει". Είναι, λοιπόν, ξεκάθαρο πως αν το σχόλιο του Αντώνη περί βιασμού περνούσε απαρατήρητο χωρίς αντιδράσεις και ξεσηκωμό από την κοινωνία, ο παίκτης δεν θα αντιμετώπιζε καμία «ποινή».

Αυτό, εξάλλου, φάνηκε και αργότερα στο παιχνίδι, καθώς είδαμε σεξιστικές και ρατσιστικές συμπεριφορές και από άλλους παίκτες, όπως και εκφοβισμό και απειλές για βία. Η παραγωγή αντιμετώπισε όλα τα περιστατικά με απάθεια, κάνοντας δήθεν συστάσεις και μοιράζοντας ποινές του στυλ «δεν θα λάβεις μέρος στην δοκιμασία του βέτο».

Το μεγαλείο της Trash Tv

Αν νομίζαμε πως η ελληνική trash tv φθίνει, κάναμε σίγουρα μεγάλο λάθος, καθώς βλέπουμε τελικά πως εκπομπές και προγράμματα τέτοιου είδους, όχι μόνο υπάρχουν ακόμη, αλλά αυξάνονται. Ειδικά, με την είσοδο του νέου ριάλιτι του Alpha με τίτλο «Bachelor», είδαμε το 2020 πως η «κιτρινίλα» δεν αποτελεί παρελθόν. Άλλωστε, τα περισσότερα τηλεοπτικά ριάλιτι φέρουν αυτό το χαρακτηριστικό σε μεγαλύτερο ή σε μικρότερο βαθμό.

Ο Παναγιώτης Βασιλάκος του Bachelor
Ο Παναγιώτης Βασιλάκος του Bachelor ALPHA TV

Το «Bachelor» είναι ένα ριάλιτι που βασίζεται στο εξής concept: 20 γυναίκες συγκατοικούν σε μία βίλα και διεκδικούν έναν ψηλό, όμορφο, γαλανομάτη άντρα – εν προκειμένω τον Παναγιώτη Βασιλάκο - ενώ κάνουν τα πάντα - κυριολεκτικά – για να τον κερδίσουν. Παράλληλα, περνούν από διάφορες δοκιμασίες για να βγουν ραντεβού μαζί του και για να του αποδείξουν πόσο πολύ τον θέλουν. Κάθε βδομάδα μία κοπέλα αποχωρεί, καθώς δεν παίρνει τριαντάφυλλο από τον πολυπόθητο άντρα.

Το ριάλιτι προκάλεσε αντιδράσεις από τις πρώτες μέρες της προβολής του, λόγω του σεξιστικού χαρακτήρα του και της υποτίμησης του γυναικείου φύλου. Η γυναίκα παρουσιάζεται ως «χαζή», «κατίνα» και «πονηρή», που έχει ως μοναδικό σκοπό της ζωής της να βρει έναν άντρα για να ολοκληρωθεί. Σε αυτή τη διαδρομή ανταγωνίζεται χωρίς ίχνος αξιοπρέπειας τις υπόλοιπες γυναίκες και κάνει ό,τι μπορεί «για να τον τυλίξει», ενώ ο άντρας, που ζητάει από αυτές να προσαρμοστούν στον χαρακτήρα, τις συνήθειες και τα «θέλω» του, παρουσιάζεται σαν έπαθλο, που αν η γυναίκα το κερδίσει τότε θα έχει αξία σ’ αυτόν τον κόσμο.

Παρόλο που πιθανότατα το συγκεκριμένο ριάλιτι βασίζεται σε σενάριο, είναι απαράδεκτο που εν έτει 2020 παρουσιάζονται στην τηλεόραση τέτοιου είδους στερεότυπα. Οι γυναίκες παλεύουν ακόμη για ισότητα μεταξύ των δύο φύλων, μάχονται με νύχια και με δόντια να περιφρουρήσουν το δικαίωμά τους στο «όχι» απέναντι σε κάθε άντρα, τη στιγμή μάλιστα που ακούνε από χιλιάδες στόματα πως «ο φεμινισμός είναι περιττός», αλλά το «Bachelor» πήγε τις προσπάθειες και τους αγώνες τους δεκάδες χρόνια πίσω, αναπαράγοντας όλα τα στερεότυπα που αγωνίζονται να αποτινάξουν.

Παράλληλα, το 2020 είδαμε και άλλα ριάλιτι να πρωταγωνιστούν στην ελληνική τηλεόραση, όπως το GNTM που είχε πολύ μεγάλη απήχηση για τρίτη συνεχή χρονιά. Για άλλη μία σεζόν νεαρά άτομα (κορίτσια και αγόρια αυτή τη φορά) μπήκαν στη διαδικασία να ανέβουν σε ύψος 30 μέτρων ή να κοντέψουν να πνιγούν σε πισίνες, για να υλοποιήσουν το όνειρό τους να γίνουν μοντέλα. Τουλάχιστον, το ριάλιτι του Star έχει κάποια ενδιαφέροντα concepts και ενδιαφέρουσες δοκιμασίες, που φαίνεται πως ελκύουν τον τηλεθεατή.

GNTM 3
GNTM 3 GLOMEX

Η θεαματική αύξηση των ριάλιτι φέτος ήταν γεγονός, ενώ το 2021 θα μας βρει με νέα ριάλιτι στην ελληνική τηλεόραση, αφού όσο τα κανάλια βλέπουν πως αυτά έχουν απήχηση, τόσο περισσότερο τα εντάσσουν στο πρόγραμμά τους. Επίσης, αξιοσημείωτη είναι η στροφή προς την αναβίωση παλαιότερων ριάλιτι, αφού τη νέα χρονιά θα δούμε την «Φάρμα» να επιστρέφει μέσα από τον ΑΝΤ1 (την είχαμε δει για πρώτη φορά το 2002), το «Survivor» να κάνει άλλη μια προσπάθεια στον ΣΚΑΙ, αλλά και το «MasterChef» να επαναλαμβάνεται με τον 5ο κύκλο του. Τέλος, φήμες θέλουν τον Alpha να υποδέχεται και το «Bachelorette», τη γυναικεία εκδοχή του «Bachelor».

Η νέα μορφή της πρωινής ζώνης

Η χρονιά που φεύγει στιγματίστηκε από μια αποχώρηση στην τηλεόραση, που κανείς δεν περίμενε να δει. Ο λόγος για την «βασίλισσα» της πρωινής (και μεσημεριανής) ζώνης της ελληνικής τηλεόρασης, την Ελένη Μενεγάκη, που πήρε την απόφαση να σταματήσει την εκπομπή της «Ελένη» στον Alpha και να αποσυρθεί από το «γυαλί», μετά από 30 χρόνια επιτυχημένης πορείας. Ήταν μια συγκινητική αποχώρηση τόσο για την παρουσιάστρια όσο και για τους τηλεθεατές, αφού οι δεσμοί που είχαν αναπτύξει αυτές της δεκαετίες ήταν ιδιαίτερα ισχυροί.

Η Ελένη Μενεγάκη είχε καταφέρει να μπει σε κάθε σπίτι και να γίνει αγαπητή σε κάθε target group: από την απλή νοικοκυρά που περνούσε τα πρωινά της κάνοντας δουλειές στο σπίτι, μέχρι τη σύγχρονη γυναίκα του σήμερα που θαύμαζε τη δυναμική της παρουσία στο γυαλί όλα αυτά τα χρόνια. Η ευγένειά της, ο αυθορμητισμός της, η λαμπερή της εμφάνιση, το χιούμορ της, ακόμη και οι «αφελείς» ερωτήσεις της πολλές φορές, την έκαναν συμπαθή στο τηλεοπτικό κοινό, που την ακολουθούσε σε όλα της τα εγχειρήματα. Τα οποία ήταν πολλά!

Η Ελένη Μενεγάκη ξεκίνησε τη καριέρα της ως παρουσιάστρια το 1991, από τη συχνότητα του MEGA και την εκπομπή, "Κοκτέιλ", στο πλευρό του Ιάσωνα Τριανταφυλλίδη, ενώ όλοι την θυμόμαστε ως Ελένη Αλεξάκη στην επιτυχημένη κωμική σειρά του ΑΝΤ1 "Πάτερ Ημών", κατά τα πρώτα της βήματα, στο μακρινό 1995, στο πλευρό του Κώστα Καρρά. Αξιοσημείωτη, ήταν επίσης η συμμετοχή της το 1992 στο τηλεπαιχνίδι "Mega Banca" ως συμπαρουσιάστρια του Γιώργου Πολυχρονίου για δύο τηλεοπτικές σεζόν.

Μεγάλο κεφάλαιο στην καριέρα της υπήρξε η ψυχαγωγική εκπομπή «Πρωινός καφές», την οποία η Ελένη Μενεγάκη ανέλαβε το 1995 και έμεινε στη θέση αυτή για 10 ολόκληρα χρόνια. Παράλληλα, μεγάλο κομμάτι της καριέρας της ήταν και τα λαμπερά "Καλλιστεία του ΑΝΤ1", τα οποία παρουσίαζε κατά τα "χρυσά χρόνια" της μόδας στην Ελλάδα και με την οποία τη συνέδεσε στο μυαλό του το τηλεοπτικό κοινό.

Το 2005, η Ελένη εξέπληξε όλους τους θαυμαστές της, καθώς πήρε μια απρόσμενη μεταγραφή για το κανάλι του ALPHA και ανέλαβε την παρουσίαση της πρωινής ψυχαγωγικής εκπομπής "Καφές με την Ελένη", η οποία ολοκληρώθηκε σε έξι σεζόν, με μεγάλη μάλιστα επιτυχία. Από το 2011 μέχρι σήμερα, παρουσίαζε την μεσημεριανή ψυχαγωγική εκπομπή "Ελένη". Στα 15 χρόνια της παραμονής της στον ALPHA, καθιερώθηκε ως ένα από τα πλέον αγαπημένα πρόσωπα του σταθμού, τόσο από τους ιθύνοντες τους καναλιού, όσο και από το τηλεοπτικό κοινό.

Ανήμερα της ονομαστικής της εορτής η Ελένη Μενεγάκη ανακοίνωσε μέσα από την εκπομπή της ότι την επόμενη σεζόν δεν θα είναι στην τηλεόραση, αφού όπως είπε, θέλει να δοκιμάσει άλλα πράγματα και λίγες μέρες αργότερα είπε το «αντίο» με δάκρυα στα μάτια. Βέβαια, δεν διευκρίνισε έως τώρα αν πρόκειται για ένα διάλειμμα από το «γυαλί» ή αν έχει σκοπό κάποια στιγμή να επιστρέψει. Το σίγουρο είναι πως αγαπήθηκε όσο καμία άλλη παρουσιάστρια και πως όλα αυτά τα χρόνια έχει γράψει μια μεγάλη σελίδα στην ελληνική τηλεοπτική ιστορία.

Η τελευταία της εκπομπή προβλήθηκε την 1η Ιουλίου του 2020 και το «αντίο» της ήταν θεαματικό και λαμπερό, όπως και η ίδια. Συγκεκριμένα, στο πλατό της τελευταίας εκπομπής «Ελένη» βρέθηκαν οι νυν και οι παλαιότεροι συνεργάτες της παρουσιάστριας, οι οποίοι μοιράστηκαν με έντονη διάθεση νοσταλγίες τις πιο έντονες στιγμές μαζί της. Ανάμεσα τους οι Νίκος Μουτσινάς, Κατερίνα Ζαρίφη, Βασίλης Καλλίδης, Γρηγόρης Γκουντάρας, Πάνος Σταματόπουλος, Βαλεντίνο, Αργυρώ Μπαρμπαρίγου και Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος, οι οποίοι μίλησαν με εγκάρδια λόγια για την παρουσιάστρια και την επαίνεσαν για τον επαγγελματισμό, την αυθεντικότητα και το κέφι που έφερνε κάθε φορά στο τηλεοπτικό πλατό. Σε μια ευχάριστη στιγμή, μέλη της παραγωγής εμφανίστηκαν on camera, φορώντας μπλουζάκια που έγραφαν «Ήμουν κι εγώ στην #Eleni»...

Μια από τις παρουσίες που ξεχώρισε ήταν αναμφίβολα εκείνη της Νατάσσας Θεοδωρίδου. Η δημοφιλής τραγουδίστρια «εισέβαλε» στην εκπομπή και έκανε έκπληξη στην παρουσιάστρια, η οποία μόλις την είδε να μπαίνει τραγουδώντας στο πλατό, βούρκωσε. Μετά την αιφνιδιαστική είσοδο της Νατάσας Θεοδωρίδου στο πλατό αλλά και την αναφορά στα αγαπημένα πρόσωπα της οικογένειά της που βρίσκονταν στα παρασκήνια η Ελένη Μενεγάκη δήλωσε ότι θέλει να πάει να αγκαλιάσει ένα αγαπημένο της πρόσωπο. Τότε σηκώθηκε, κατευθύνθηκε πίσω από τις κάμερες, αγκάλιασε και φίλησε τον σύζυγό της Μάκη Παντζόπουλο, στη συνέχεια αγκάλιασε τον μεγάλο της γιο Άγγελο, ενώ έκατσε για λίγα δευτερόλεπτα μπροστά και από τις τρεις κόρες της.

Την ίδια στιγμή μια άλλη όμορφη, ξανθιά και ευχάριστη παρουσιάστρια απασχόλησε τα τηλεοπτικά ρεπορτάζ του 2020. Ο λόγος για την Ιωάννα Μαλέσκου που έχει πολλάκις χαρακτηριστεί ως «η Μενεγάκη της Κρήτης», η οποία από το Κρήτη TV πήρε μεταγραφή στον ΣΚΑΙ, μετά τη διασημότητα που πήρε μέσα από την εκπομπή «Καλό Μεσημεράκι» του Νίκου Μουτσινά. Η προβολή αποσπασμάτων από την εκπομπή της και ο σχολιασμός τους από τον Μουτσινά, έκανε τη Μαλέσκου viral, οδηγώντας την σε ένα μεγαλύτερο κανάλι. Η όμορφη παρουσιάστρια μέσα από το “Love it” χαράζει τη δική της πορεία στον χώρο.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση που απασχόλησε πολύ τη χρονιά που φεύγει, ήταν και εκείνη της Δανάης Μπάρκα, κόρης της γνωστής ηθοποιού Βίκυς Σταυροπούλου, η οποία ανέλαβε τη δική της εκπομπή στο Mega, ένα κανάλι στο οποίο είχαμε απολαύσει πολλές φορές στο παρελθόν τη μητέρα της. Η Δανάη Μπάρκα έφερε νέο αέρα στην πρωινή ζώνη της ελληνικής τηλεόραση, καθώς είναι ένα νέο, φρέσκο και δροσερό κορίτσι, γεμάτο όρεξη για ζωή και με διάθεση να μάθει ακόμη κι η ίδια μέσα από το νέο της εγχείρημα.

Ακομπλεξάριστη και με χιούμορ, η Δανάη Μπάρκα έσπασε μια και καλή το στερεότυπο της «ανάλαφρης ξανθιάς παρουσιάστριας», που κυριαρχεί από την έναρξη της ιδιωτικής τηλεόρασης στην Ελλάδα μέχρι σήμερα. Το παρουσιαστικό της, ο «έξω καρδιά χαρακτήρας» της και η μη στημένη εμφάνισή της, την καθιστούν το κορίτσι της διπλανής πόρτας που όλοι έχουμε ανάγκη στην τηλεόραση, όπως και ο σχολιασμός που κάνει στην εκπομπή της, που πολλές φορές έχει μια πιο κοινωνική και λιγότερο «κουτσομπολίστικη» χροιά.

Η επιστροφή του Mega

Κλείνοντας την ανασκόπηση της χρονιάς που φεύγει, δεν θα μπορούσε να μη γίνει αναφορά στην μεγάλη επιστροφή του MEGA, που επανήλθε τον Φεβρουάριο του 2020 στην ελληνική τηλεόραση. Μετά από το μαύρο που έπεσε τον Οκτώβριο του 2018, με το μουσικό σήμα του, το MEGA είχε κάνει μια θεαματική πρεμιέρα με πλάνα από τις παλιές, αγαπημένες σειρές του μεγάλου καναλιού και με αναφορές στο ξεκίνημά του το 1989, στο κλείσιμό του και σε όλες τις μεγάλες στιγμές του, κατά τα 30 χρόνια ζωής του στην τηλεόραση.

Το νέο πρόγραμμα του MEGA ξεκίνησε με την εκπομπή "Κοινωνία ώρα Mega", που υπήρχε και παλιότερα, με παρουσιαστές τους Νίκο Φιλιππίδη και Μπάγια Αντωνοπούλου, ενώ μαζί τους βρίσκονταν ο Ντίνος Σιωμόπουλος και η Τζίνα Μοσχολιού και οι τηλεθεατές ήταν μπροστά στις τηλεοράσεις τους για να το υποδεχτούν - με αρκετούς να ξυπνούν από χαράματα, αφού η πρεμιέρα έγινε στις 06:00 το πρωί.

Πολλοί ήταν εκείνοι που αισθάνθηκαν συγκίνηση με την επιστροφή του και έσπευσαν να παρακολουθήσουν τις πρώτες στιγμές του ανοίγματός του, ενώ όταν, μετά την ενημερωτική εκπομπή, ακολούθησε σε επανάληψη η κωμική σειρά "Το Ρετιρέ" που χρονολογείται από το 1990, το τηλεοπτικό κοινό χάρηκε και ένιωσε σαν να μην πέρασε μια μέρα. Η επιστροφή του μεγάλου καναλιού χαροποίησε την πλειονότητα των τηλεθεατών, οι οποίοι αισθάνθηκαν έντονη νοσταλγία και πως επιστρέφει ένα κομμάτι από το παρελθόν τους. Ιδιαίτερες αναφορές έγιναν στις σειρές που επιστρέφουν, καθώς η ταινιοθήκη του MEGA αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ατού του.

Από τότε μέχρι σήμερα το MEGA προσπαθεί να βρει ακόμη τα πατήματά του, αλλά φαίνεται πως το 2021 θα έχει ένα πιο ολοκληρωμένο και ποικίλο πρόγραμμα, με το οποίο θα κάνει δυναμική είσοδο στον ανταγωνισμό.

Το κανάλι MEGA
Το κανάλι MEGA EUROKINISSI

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Ανασκόπηση 2020, Τηλεόραση, Big Brother, ΣΚΑΙ, ΕΡΤ, ΑΝΤ1, Άγριες Μέλισσες, MEGA, Δανάη Μπάρκα, The Bachelor, Alpha, Ιωάννα Μαλέσκου, Star, Open, Παρουσιάστε, Κόκκινο Ποτάμι, Netflix
SHARE:

24Media Network