13 φθινοπωρινά τραγούδια

default image

Η μέρα μικραίνει, το φως λιγοστεύει κάτω από τις σταγόνες τις βροχής κι οι αναμνήσεις ζωντανεύουν υπό τον ήχο φθινοπωρινών τραγουδιών

Η μέρα μικραίνει, το φως λιγοστεύει κάτω από τις σταγόνες τις βροχής κι οι αναμνήσεις ζωντανεύουν υπό τον ήχο φθινοπωρινών τραγουδιών. Το ΜΕΝ 24 παρουσιάζει τα 13 τραγούδια του φθινοπώρου. Δεν είναι –πια– πρόκληση, σκέφτηκα από μέσα μου (είναι φορές που αν συγκεντρωθείς στην οθόνη θα με ακούσεις να σκέφτομαι και φωναχτά) να αραδιάσεις πενήντα γραμμές με τα τραγούδια και τις μουσικές που ακούς (κι) αυτό το φτηνόπωρο. Ούτε καν να βάλω νερό στο κρασί μου για να μη τρομάξουν ανύποπτα αυτιά που δε μου χρωστάνε και τίποτε να πέσουν πάνω σε νότες που δαγκώνουν.



Οι εποχές που μου άρεσε να γράφω κασέτες για αγαπημένους φίλους είναι τόσο μακρινές που δεν θυμάμαι αν οι στροφές στα βινύλια ήταν 78 ή 33 κι αν είχε ακόμη περίοδο η Τίνα Τέρνερ. Πάντως, Οκτώβρη ήταν όταν αγόρασα το πρώτο κασσετόφωνο θυμάμαι πως περίμενα να περάσουν τα σαράντα του παππού για να μη με φάνε οι τύψεις. Στις σαρανταμία μέρες έφαγα εγώ εικοσιπέντε χιλιάρικα από το βιβλιάριο που μου άφησε φεύγοντας. Μαζί πρέπει να κατάπια και τις τύψεις γιατί μετά δεν τις βρήκα στο πιάτο, ούτε στο βιβλιάριο.



Πέρασε καιρός και κάποια μεγάλη μέρα –πάλι Οκτώβρης ήταν- πήρα την απόφαση να επενδύσω σε cds. Ζήτησα με βαριά καρδιά συγγνώμη από τα βινύλια – κι από την Τίνα- και τους υποσχέθηκα πως ότι και να γίνει, θα έχουν την πρώτη θέση στην ηρωική βιβλιοθήκη μου (αν μπορούσα ας έκανα κι αλλιώς, πού να βρεις ντουλάπια σε διαμέρισμα για να κρύψεις τόσες στοίβες ;). Όταν αγόρασα βιαστικά-βιαστικά τον πρώτο Yamaha (να το πιστέψεις , πάλι Οκτώβρης ήταν) για να μη χάσω το χαϊλίκι του –και καλά- home cinema , τον επέστρεψα έντρομος όταν ανακάλυψα πως είχε από πίσω πιο πολλές τρύπες κι από έμμενταλ, αλλά έξοδο aux/phono για το πικάπ δεν είχε. Ο δεύτερος Yamaha ήταν κι αυτός διάτρητος αλλά με ένα παράσημο: είχε την τρύπα που θα με έκανε να μη προδώσω τα βινύλιά μου.




Γιατί Yamaha Θα ρώταγε κανείς αδιάκριτος…



Δεν είμαι σίγουρος, ίσως να ήταν κατάλοιπο από την πίκρα που η μάνα μου δεν με άφησε ποτέ να αποκτήσω ένα παπί γιατί φοβόταν πως θα σκίσω το καλό μου παντελόνι μου αν σαβουριαζόμουν σε κανένα πλακόστρωτο. Τώρα που το ξανασκέφτομαι , είναι ευτύχημα πως το απωθημένο μου ήταν ένα 50ράκι. Aν ήταν να θέλω να κεντάω, αγοράκι πράμα, ακόμη θα έψαχνα να βρω ενισχυτή Πεταλούδα ή DMC αντί Yamaha. Kάθε εμπόδιο για καλό. Αυτός, λοιπόν, ο Yamaha περνάει ως και σήμερα μέσα από τα σπλάχνα του ότι κάνει τα δικά μου σωθικά κορσέ. Ακόμη σφίγγεται το μέσα μου όταν κάποια τραγούδια βγαίνουν βόλτα τέτοιες μέρες που το φως κλείνει την πόρτα πίσω του από τις εφτά το απόγευμα, η νύχτα ξεχνάει να φύγει και η μέρα κάνει συνέχεια εκπτώσεις. Γι αυτό σου λέω… Φτηνόπωρο….




Nick Drake , Day is done



Ο Νick πέθανε στα 26 του. Οι εγκυκλοπαιδιστές χαρακτηρίζουν τη μουσική του σαν τη Βίβλο των κατατονικών και τα τραγούδια του “autumnal”. Mισώ τους θεωρητικούς της μουσικής και σε βεβαιώνω πως τίποτε από τα δυό δεν στέκει. Απλά το φθινόπωρο αντέγραψε τον Nick.









Tracey Thorn , Plain sailing και Ben Watt , Some things don’t matter



Αυτά τα δυό πάνε μαζί, όπως ακριβώς τα ταίριαξε η Cherry Red μέσα στο Pillows and Prayers. To σαξόφωνο που συνοδεύει την φωνή και την κιθάρα του Watt είναι φωτιά και η Tracey λίγο πριν το τέλος τραγουδάει “can’t change a thing now we’ll all be plain sailing , old enough now to know there’s no such thing” , στα δεκαοχτώ σου δεν καταλαβαίνεις χριστό από αυτά , όλα είναι “εύκολες δουλειές” κι όταν έρθει η ώρα για ταμείο καμιά κάρτα δεν φτάνει για να ξεπληρώσεις αυτά που έχασες. Everything but the youth.









Jeff Buckley , We all fall in love sometimes



Cover song του Elton John είναι. Εκεί σταματούν οι συγγένειες. Ο Elton πονούσε (τότε) , ο Buckley σπαράζει. Tρεις μήνες μετά την bootleg ηχογράφηση, το σώμα του πλέει σε έναν παραπόταμο του Μισισιπή. Ήταν τριανταενός.




Παύλος Παυλίδης , Μόχα



Δεν με νοιάζει τι λές εσύ που έγραψες “
Παύλο κόψε τα ληγμένα και γύρνα στα Σπαθιά ” , εγώ πάντως το έβαλα καημό να γνωρίσω από όσο πιό κοντά μπορώ τον Παυλίδη (κι αν με ακούει κανείς που μπορεί να μεσολαβήσει, θα του χρωστώ ισόβια). Ήμουν με φάτσα τον Βόσπορο όταν πρωτάκουσα το Μόχα και θα πλήρωνα όσα όσα για να τον είχα εκεί δίπλα μου και να τον ρωτήσω “
γιατί μου το ‘κανες αυτό ρε μπαγάσα;”.Ο,τι καλύτερο άκουσα να μιλάει ελληνικά από την εποχή Χατζηδάκι. Yπερβολές; Είπα, δε με νοιάζει τι λέτε εσείς και αν τον θέλετε με λιωμένα παγωτά, εγώ παίζω μουσικές σήμερα.




Prefab Sprout , Bonny



Derham rules! , ρεφρέν εύστοχο α-λα Άλαν Σίρερ , ο Paddy δίνει ρέστα και τα δίνει απλόχερα. Και μόνο που ένα τραγούδι ξεκινάει ομολογώντας “I spend the days with my vanity” και ρίχνει αυλαία με το “save your speeches, flowers are for funerals” , δεν μπορεί να μη γίνει το αγαπημένο σου. Εκτός κι αν σε λένε Oscar Wilde και είσαι ανθοπώλης.









Βruce Springsteen , I’m on fire



Ξανάκουσέ το και δες μέσα στα 130 του εμ-τι-βι δευτερόλεπτα να παρελαύνει το αμερικάνικο νέο-noir στα καλύτερα κλισέ του που λατρεύουμε να αντιπαθούμε : ιδρώτας, τσαλακωμένα σεντόνια, ανοιχτά παράθυρα, λολίτες , αφρός από μπύρες, άσπρα φανελάκια , ροζ και λιλά λαμαρίνες , λερωμένα από γράσο χέρια, πεινασμένα στόματα , όλα εδώ είναι. Δεν είναι αυτά φθινοπωρινές εικόνες ; Ε, είχε καλό καιρό εκείνη τη μέρα κι αν σου σφηνωθεί μια bad desire , όλα είναι on fire. Viva boss !









Οrnella Vanoni , E penso a te



H Ορνέλλα είναι από μόνη της ένας λόγος να λατρέψεις τις φυσικές κοκκινομάλλες. Άσχετα αν στα εβδομηντατρία της το “φυσικές” ακούγεται γλυκόπικρο. Φωνή τόσο βαθιά και ζεστή που αν ο ερωτισμός στο τραγούδι είχε διαβαθμίσεις , η Vanoni θα είχε αγκαζάρει το πιο κόκκινο της κόλασης. Στα νιάτα της την αποκάλεσαν “cantante de la malla” , ακόμη και σήμερα εκεί κοντά είναι, παρά τις τουαλέτες , την οστεοπόρωση και τα ψηλοτάκουνα.




Εvan Dando , Hard drive



Εξομολογούμαι ότι ποτέ δεν τρελάθηκα με τους Lemonheads.Mόνον όταν ο Dando στάθηκε ειλικρινής μαζί μου και – λίγο περισσότερο τρυφερά απ’ όσο έπρεπε- μου εξομολογήθηκε “Βaby I’m bored” , του έδωσα άφεση αμαρτιών κι αυτός μου χάρισε μια χούφτα απ’ τους καλύτερους στίχους που έγραψε ποτέ : “These are the clothes i’m wearing now , this is the house i’m building here , this is the girl i’m marrying , this is the chord i’m strumming now , this is the faith i’m leaning on , this is the hard drive…”. Makes sense , Evan. Ήσουν ήδη τριάντα έξη.




John Cale , Amsterdam



Μια κιθάρα που νυστάζει και μια φωνή που ξυπνάει ότι σκοτεινό κρύβεις μέσα σου. Όχι φωνή όποια κι όποια όμως. Άκου ένα γενναίο farewell song για να καταλάβεις τι άλλο μπορούσε να είχε στο μυαλό του ο Καβάφης όταν έγραφε την Ιθάκη. Γιατί είναι και τα ταξίδια των άλλων που μπορούν να σε κομματιάσουν, γιατί δεν είσαι το κέντρο του κόσμου, γιατί she may never come back from Amsterdam. Κι ας είναι στον καναπέ δίπλα σου…στην πραγματικότητα είναι αλλουνού.




Devotchka , How it ends



Δεν ντρέπομαι να πω πως τους ανακάλυψα μόλις δυό χρόνια πριν, ακούγοντάς τους να συνοδεύουν τις εικόνες στο–αδικημένο διαμάντι – “
Όλα είναι φωτισμένα ” ενώ ηχογραφούν εδώ και 10 χρόνια. Δεν φταίω εγώ όμως, σπάνια διασταυρώνομαι με μπάντες απ’ το Colorado που βάζουν στη μηχανή του κιμά τσιγγάνικα, ρώσικα, mariachi και μπουζούκι. Η φωνή του Nick Urata είναι ότι κοντινότερο στη βροχή που ( κανονικά θα έπρεπε να) πέφτει αυτή την εποχή – μαζί με τα μαλλιά μας, τι κακό κι αυτό-.









Montgolfier Brothers , Journey’s end



Που αντίθετα με τους original Μονγκολφιέρους που πέταγαν μπαλόνια είναι τρεις και πετάνε με νότες αλλά τους συγχωρώ για την fake ταυτότητα γιατί το Journey’s end είναι το ηχητικό φετίχ μου. Λέξη δεν γράφω. Κατέβασε τηλέφωνα και πάτα το play. Tα χρειάζεσαι αυτά τα οκτώ λεπτά και πέντε δευτερόλεπτα .Όταν τελειώσουν θα καταλάβεις.









Leonard Cohen , Famous blue raincoat



Famous blue raincoat λέει. Raincoat. Όσα κι αν τραγούδησε, θα μου έφτανε και θα μου περίσσευε αν είχε πει μόνον αυτό.Aυτή η γυναικεία φωνή στο βάθος δεν έχει φύγει στιγμή απ’ τα αυτιά μου από την πρώτη φορά που την άκουσα. Αν και ο Cohen θεωρεί το τραγούδι ανολοκλήρωτο κι εμένα λόγος δεν μου πέφτει , ένα έχω να του πω : αν είναι έτσι τα ανολοκλήρωτα, προτιμώ να μείνω με τα προκαταρκτικά κι ας καίγομαι.









Μy Vitriol , Ιnfantile



Βόννη. Οκτώβριος 2005. Μετά από κακό κινέζικο με ξεθυμασμένη μπύρα, μόνος. Περπάτημα στο πλακόστρωτο στο δρόμο για το ξενοδοχείο, πτήση της επιστροφής στις έξη και δέκα. Γραββατωμένος , περασμένες εννιάμιση μπαίνω στο Mr Music. Θα αισθανόμουν άβολα ανάμεσα σε τόσα τι-σερτς και πέτσινα αλλά ο γιατρός είπε πως η κυνικότητά μου είναι πλέον ανίατη. Ψάχνω αφηρημένα ή κάνω πως ψάχνω και παρατηρώ τους γύρω. Εγώ. Αυτοί δεν δίνουν δεκάρα. Ο γιατρός μου είναι για τα μπάζα. Στα ηχεία κιθάρες. Πολλές. Kι άλλες κιθάρες. Τίποτε στ’ αλήθεια καινούριο αλλά who gives a fuck αυτή τη βραδιά για το αν είναι καινούριο…..”what’s that ? “ ….”some guys from UK , My Vitriol”…”never heard of them” …”me neither, just decided to give ‘em a chance, like ‘em ?” …”I’ll have it, it’s my last night in Bonn and need to stay awake”…








Άλλα πεντακόσια αγαπημένα μείναν έξω. Αρνήθηκαν να κατέβουν από τη βιβλιοθήκη μέχρι να τους υποσχεθώ πως θα παίζω μαζί τους συχνότερα. Κοίτα να δεις. Πάνω που το ίδιο θα τους ζήταγα όλο παράπονο κι εγώ. Δεν είναι να μεγαλώνεις τραγούδια σήμερα…

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα