Για να θυμούνται οι νεότεροι και να μαθαίνουν οι παλιότεροι, το ΜΕΝ 24 παρουσιάζει το κίνημα της ψυχεδέλειας μέσα από τα 45άρια που έγραψαν τη δική τους ιστορία στη μουσική. Οι μικροί δίσκοι των 45 στροφών ζωντανεύουν τη μουσική μαγεία μιας αξέχαστης εποχής. Κάθε φορά που πιάνουμε τους μικρούς αυτούς θησαυρούς στα χέρια μας για να τους βάλουμε στο πικάπ, ο χώρος γεμίζει με νοσταλγία και με εκείνη την ηχητική ιδιαιτερότητα που μόνο η βελόνα στην επαφή της με το βινύλιο μπορεί να αποδώσει.
Το ΜΕΝ 24 ξεκινά ένα μικρό «φωτογραφικό» αφιέρωμα στα ιστορικά «σαρανταπεντάρια», φιλοδοξώντας να γυρίσει μερικές δεκαετίες πίσω όσους μεγάλωσαν με αυτά, αλλά και να τα γνωρίσει στη νεότερη γενιά της ψηφιακής τεχνολογίας και του i-pod.
Το μουσικό κίνημα της ψυχεδέλειας
Η «ψυχεδέλεια» προέρχεται από τη λέξη ψυχεδελικός («αυτός που αποκαλύπτει την ψυχή» σύμφωνα με την ελληνική ετυμολογία) και είναι όρος που προτάθηκε από τον Βρετανό ψυχίατρο Χάμφρεϊ Όσμοντ σε επιστολή του προς τον Άλντους Χάξλεϊ, ως ο καταλληλότερος για να περιγράψει την εμπειρία των παραισθησιογόνων ναρκωτικών ουσιών. Επεκτάθηκε στη συνέχεια σε κίνημα της ροκ μουσικής που συνδεόταν με την κατανάλωση των ουσιών αυτών.
Από το 1965 με την εισαγωγή του LSD στη δραστήρια μουσική σκηνή του Σαν Φρανσίσκο, αρχίζει να πνέει ένας άνεμος τρέλας και γεννιέται μια αντικουλτούρα ισχυρή τόσο εξαιτίας της ακτινοβολίας της, όσο και εξαιτίας της επινοητικότητάς της, ειδικότερα στο πεδίο της μουσικής. Αν όταν μιλάμε για ψυχεδέλεια αναφερόμαστε κυρίως στη μουσική, αυτό συμβαίνει επειδή εκεί το ψυχεδελικό μήνυμα αφού συνοψίστηκε σε έναν ηδονισμό απαλλαγμένο από συμπλέγματα, εξελίχθηκε σε ουτοπία τόσο δυνατή και τόσο «αφελή» που παρέμεινε περισσότερο γνωστή από την κατάσταση μέθης που ακολούθησε.
Υπήρξε μεγάλος αριθμός θυμάτων που έμειναν για πάντα «εγκλωβισμένα» σε έναν παράλληλο κόσμο, πιο χαρακτηριστικά από αυτά είναι οι Μπράιαν Ουίλσον, Σιντ Μπάρετ, Ρόκι Έρικσον και Σκάι Σάξον.
Η τραγουδίστρια Γκρέις Σλικ του συγκροτήματος Jefferson Airplane διατύπωσε καθαρά αυτό που αποτελεί το μεγαλείο αλλά και την ουτοπία της ψυχεδελικής εμπειρίας: «Η γενιά μας δεν είχε να απαντήσει σε κάποια πρόκληση. Κατά κάποιο τρόπο επιχειρήσαμε να προκαλέσουμε τους εαυτούς μας». Μια γενιά που πέρασε από το ασπρόμαυρο στο έγχρωμο, τη διαρκή γιορτή, την καλή μουσική, τον ελεύθερο έρωτα και την αδελφοσύνη.
Στο Photostory μπορείτε να δείτε εξώφυλλα και σαρανταπεντάρια – σταθμούς στην ψυχεδελική δισκογραφία. Διάλεξα τέσσερα από τα πιο αγαπημένα μου και θα προσπαθήσω μέσα από αυτά να σας δώσω μερικά παραπάνω στοιχεία για το κίνημα της ψυχεδελικής σκηνής των 60΄s.
1. «Alone again or» των Love
![]()
![]()
Το πιο αγαπημένo 45άρι της μικρής συλλογής μου είναι το «Alone again or» με φλιπ-σάιντ το «Andmoreagain» που κυκλοφόρησαν το 1967 οι Love από το LP «Forever Changes».
Oι Love υπήρξαν ένα από τα κορυφαία σχήματα της ψυχεδέλειας στην αμερικανική δυτική ακτή. Δημιουργήθηκαν το 1965 στο Λος Άντζελες και τα μέλη τους ήταν οι Arthur Lee (κιθάρα και φωνητικά), Bryan MacLean (κιθάρα και φωνητικά), John Echols (lead κιθάρα), Alban “Snoopy” Pfisterer (τύμπανα) και Ken Forssi (μπάσο).
Ο αρχηγός τους Arthur Lee θεωρείται μαζί με τους Syd Barrett και Rocky Erickson, από τους μεγαλύτερους συνθέτες και ερμηνευτές της Ψυχεδελικής σκηνής στη δεκαετία του 60. Η μουσική των Love, ένα μείγμα από ψυχεδελικό ροκ, φολκ ροκ, μπαρόκ ποπ, R&B, γκαράζ και πρώιμο πανκ, προκάλεσε μεγάλη αίσθηση, αν και δεν είχε την ανάλογη προώθηση από τις δισκογραφικές εταιρείες και τα ραδιοφωνικά κυκλώματα της Αμερικής για τον λόγο ότι ο Arthur Lee ήταν έγχρωμος. Πολλοί τους θεωρούν ανώτερους των Doors – με τους οποίους είχαν παράλληλη πορεία – και θα συμφωνήσω μαζί τους.
Οι Love ηχογράφησαν με την αρχική τους σύνθεση τρία άλμπουμ. Το ομώνυμο «Love» (1966) είναι το πιο σκληρό από τα τρία, κυριαρχούν το χαρντ ροκ και το πανκ. Ακολουθεί το «Da Capo» (1977) με γκαράζ και R&B στοιχεία και την ίδια χρονιά κυκλοφορεί το αριστούργημά τους «Forever Changes», ένα από τα καλύτερα άλμπουμ του ροκ. Θυελλώδη πνευστά, μπαρόκ ενορχηστρώσεις εγχόρδων, κλασικές κιθαριστικές φόρμες συνδυασμένες με την πιο προσεγμένη τεχνική επεξεργασία, δίνουν ένα αριστούργημα ψυχεδελικής πανδαισίας. Ακούστε και τα τρία LPs και αγοράστε οπωσδήποτε το τελευταίο – ει δυνατόν σε βινίλιο.
Ο Lee μετά το Forever Changes διέλυσε τους Love και στην πορεία των χρόνων δημιούργησε πολλά σχήματα με διαφορετικούς μουσικούς κάθε φορά, πάντα όμως με την αρχική ονομασία. Τον Απρίλιο του 2006 του διαγνώστηκε οξεία λευχαιμία στο μυελό των οστών. Δεν σταμάτησε να περιοδεύει μέχρι το τέλος, που ήρθε στις 3 Αυγούστου της ίδιας χρονιάς στο Τενεσί του Μέμφις.
Love – Alone again