Εισαγωγή σε ΑΕΙ, ΤΕΙ χωρίς εξετάσεις

Εισαγωγή σε ΑΕΙ, ΤΕΙ χωρίς εξετάσεις
Σήμερα ξεκινούν σε όλα τα σχολεία της χώρας οι εισακτήριες εξετάσεις (Πανελλαδικές εξετάσεις) για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ.Φωτογραφία απο το εξεταστικό κέντρο του 28ου Λυκείου στο Παγκράτι,Τρίτη 20 Μαϊου 2008 (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI) EUROKINISSI

Την απεξάρτηση του Λυκείου από τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την κατάργηση των τριών κύκλων στο νέο πρόγραμμα σπουδών και την ενίσχυση του μορφωτικού και διδακτικού χαρακτήρα ζητούν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί

Με μελανά χρώματα ζωγράφισε η ΟΙΕΛΕ την εικόνα του Λυκείου, με βάση τα συμπεράσματα πανελλαδικής έρευνας που διενήργησε το Εκπαιδευτικό Ινστιτούτο της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ) στο προσωπικό των ιδιωτικών σχολείων.

Η έρευνα έγινε σε δείγμα 350 ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Όπως είπαν ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Μιχάλης Κουρουτός και ο εκπρόσωπος του Ινστιτούτου Νίκος Παΐζης το βασικό συμπέρασμα, που προκύπτει από τις απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα της έρευνας είναι ότι το Λύκειο πρέπει να απεγκλωβιστεί συνολικά και οριστικά από την διαδικασία εισαγωγής σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις που έδωσαν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, διαπιστώνεται ότι οι συνεχείς θεσμικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών δεν έχουν αναβαθμίσει τη λειτουργία του.

Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί των ιδιωτικών σχολείων απάντησαν σε ποσοστό 64% ότι ο εκπαιδευτικός ρόλος του λυκείου υποβαθμίστηκε σε πολύ μεγάλο ή μεγάλο βαθμό από τις συνεχείς αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών, ενώ το 56,5% των εκπαιδευτικών εκτιμούν ότι η μορφωτική αυτονομία του λυκείου έχει απολεσθεί σε μεγάλο ή πολύ μεγάλο βαθμό.

Στη θέση του νέου προγράμματος σπουδών που ανακοίνωσε πριν από λίγες εβδομάδες το υπουργείο Παιδείας, η ΟΙΕΛΕ αντιπροτείνει την ύπαρξη υποχρεωτικών μαθημάτων, ο αριθμός των οποίων θα μειώνεται από την Α΄ προς την Γ΄ Λυκείου και μαθημάτων επιλογής τα οποία αντιστρόφως θα αυξανόνται, με πολλαπλές δυνατότητες επιλογών.

Τα επτά “κακά” του Λυκείου

Αναποτελεσματικό, χωρίς στόχευση, μορφωτική αυτοτέλεια και ποιότητα φαίνεται ότι είναι το Λύκειο, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας που διενήργησε το ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ για λογαριασμό της ΟΙΕΛΕ.

Αναλυτικότερα: 

* δεν ανταποκρίνεται στις ουσιαστικές ανάγκες των εφήβων μαθητών αφού παραγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες και τα φυσικά χαρακτηριστικά της  ηλικίας τους. Συνεχίζει να τους εμπλέκει στη μαθησιακή διαδικασία με τρόπο ψυχαναγκαστικό, νοσηρά ανταγωνιστικό και παρωχημένο.

*  δεν αντιμετωπίζει το Λύκειο ως μια, πραγματικά περιεκτική και σύγχρονη, βαθμίδα γενικής παιδείας. Αντίθετα το διαμορφώνει ως βαθμίδα εξειδίκευσης μέσα από ένα πλήθος μαθημάτων που ανταγωνίζονται το ένα το άλλο αφήνοντας το μαθητή αδιάφορο και παθητικό.

* δεν παρέχει στους μαθητές πραγματική δυνατότητα επιλογής μαθημάτων, επιλογή που να τους διασφαλίζει την ελευθερία να διαμορφώνουν το πρόγραμμα σπουδών σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητές τους.  Η «ελευθερία των επιλογών» με τον τρόπο που παρέχεται στην πρόταση του Υπουργείου είναι ψευδεπίγραφη και περιοριστική, γι’ αυτό θα ακυρωθεί, ουσιαστικά, στην πράξη της εκπαιδευτικής καθημερινότητας.

* δεν οδηγεί στη μορφωτική αυτοτέλεια και στην παιδαγωγική αυτονομία του Λυκείου. Εξακολουθεί να εγκλωβίζει το Λύκειο σε παθητικό προθάλαμο της επόμενης βαθμίδας αφού το κρατά όμηρο του συστήματος πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο. Υπό την έννοια αυτή θα διευρυνθεί η φροντιστηριακή λογική της εκπαιδευτικής διαδικασίας με συνέπεια τη διαιώνιση της ίδιας νοσηρής νοοτροπίας που ταλανίζει εδώ και δεκαετίες το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

* δε δημιουργεί μια βαθμίδα διασφαλισμένης ποιότητας. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει ένα σοβαρό και αξιόπιστο εξεταστικό σύστημα που πιστοποιεί με κύρος την επάρκεια ενός εθνικού απολυτηρίου το οποίο θα ανοίγει διεξόδους προς όλες τις κατευθύνσεις.

* δε διασυνδέει το Λύκειο, ως ενεργό μαθησιακό κέντρο, με την τοπική κοινωνία, αφού εξακολουθεί να το αντιμετωπίζει ως απονεκρωμένο κύτταρο της εκπαιδευτικής γραφειοκρατίας που εθίζει τους μαθητές στην απομνημόνευση και την τυπολατρία.

* δεν αντιμετωπίζει στο ίδιο πλαίσιο συζήτησης το τεχνικό – επαγγελματικό Λύκειο και τη σχέση των δυο σχολείων μεταξύ τους, καθώς και με την προηγούμενη και επόμενες βαθμίδες τους.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα