Τον περιορισμό της Shein ζητούν ΕΕ και ΗΠΑ
Διαβάζεται σε 4'
Στο επίκεντρο των συζητήσεων σε Ευρώπη και Αμερική βρίσκεται η Shein για τον άμεσο περιορισμό της γρήγορης μόδας που αυτή πρεσβεύει.
- 10 Ιουνίου 2025 13:37
Σύμβολο των κοινωνικών και περιβαλλοντικών καταχρήσεων της γρήγορης, φθηνής μόδας η Shein αποτελεί στόχο πολλών πρωτοβουλιών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ για τον περιορισμό των δραστηριοτήτων της, μεταξύ των οποίων ένα νομοσχέδιο στη Γαλλία που θα τεθεί σήμερα σε ψηφοφορία στη Γερουσία.
Η Shein, που ιδρύθηκε το 2012 στην Κίνα και πλέον έχει την έδρα της στη Σιγκαπούρη, είναι μια εταιρεία που πουλά κυρίως ρούχα και αξεσουάρ μέσω του διαδικτύου. Η εταιρία ξεχωρίζει για τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές της, την πληθώρα προϊόντων και το επιθετικό της μάρκετινγκ.
Η εταιρεία απασχολεί 16.000 άτομα παγκοσμίως ενώ το 2022 είχε κύκλο εργασιών 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων (20 δισεκατομμύρια ευρώ), σύμφωνα με την Wall Street Journal. Οι κύριες αγορές της είναι η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Παρόλο που η πλειονότητα των προϊόντων της κατασκευάζεται στην Κίνα από τους 7.000 προμηθευτές της, η Κίνα δεν αποτελεί χώρα αγοράς αυτών των προϊόντων.
Ο μεγάλος κατάλογος των προϊόντων της – «470.000 διαθέσιμα μοντέλα σε πραγματικό χρόνο», σύμφωνα με τη μη κυβερνητική οργάνωση Les Amis de la Terre – δέχεται επικρίσεις από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις που κατηγορούν τη Shein ότι προωθεί την υπερκατανάλωση.
Πρόβλημα αποτελεί και η αποστολή των προϊόντων της σε όλο τον κόσμο, καθώς το 99,8% μεταφέρονται μέσω αεροπλάνου. Αυτό σημαίνει ότι η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της Shein έχει οδηγήσει σε «αύξηση 80% των εκπομπών άνθρακα της εταιρείας από το 2022 ως το 2023», σύμφωνα με το Paris Good Fashion, μια οργάνωση που συγκεντρώνει ΜΚΟ, εταιρείες και ομοσπονδίες που υποστηρίζουν μια πιο βιώσιμη μόδα.
Η Shein κατηγορείται επίσης ότι χρησιμοποιεί υποαμειβόμενους υπαλλήλους που εργάζονται σε κακές συνθήκες.
Παράλληλα υπάρχουν ανησυχίες και για τη συμμόρφωση του ασιατικού γίγαντα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Το 94% των προϊόντων που πωλούνται μέσω των μεγάλων πλατφορμών, δεν συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, εκ των οποίων το 66% θεωρούνται επικίνδυνα, σύμφωνα με πρόσφατη εκτίμηση της γαλλικής κυβέρνησης.
Επιπλέον, αποστέλλοντας τα προϊόντα της σε μικρά δέματα που δεν υπόκεινται σε τελωνειακούς δασμούς, η Shein δημιουργεί «αθέμιτο ανταγωνισμό» με τις ευρωπαϊκές εταιρείες.
Επίσης εξαπατά τους καταναλωτές με ψεύτικες εκπτώσεις και παραπλανητικές πληροφορίες για να τους ενθαρρύνει να αγοράσουν τα προϊόντα της, καταγγέλλει η ΕΕ.
Από την πλευρά της η εταιρεία διαφημίζει το μοντέλο παραγωγής «on demand», το οποίο μειώνει τη «σπατάλη υλικών και τα αποθέματα απούλητων προϊόντων».
Επισημαίνει ότι ο «στόχος της για επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα έως το 2050» έχει επικυρωθεί από την πρωτοβουλία Science Based Targets (SBTi), έναν οργανισμό που πιστοποιεί την κλιματική στρατηγική των εταιρειών.
Όσον αφορά τις συνθήκες εργασίας στα εργοστάσιά της, η Shein δηλώνει ότι εφαρμόζει έναν «κώδικα δεοντολογίας που συμμορφώνεται με τη Σύμβαση του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας», δήλωσε ο εκτελεστικός πρόεδρός της Ντόναλντ Τανγκ.
Η εταιρεία διαβεβαιώνει ότι η αλυσίδα εφοδιασμού της ελέγχεται τακτικά από ανεξάρτητους φορείς.
Η Shein ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα επενδύσει φέτος «13 εκατομμύρια ευρώ στην ασφάλεια και τη συμμόρφωση των προϊόντων της» ενώ έχει επεκτείνει τις συνεργασίες της «με 15 διεθνώς αναγνωρισμένους οργανισμούς πιστοποίησης, συμπεριλαμβανομένου του Bureau Veritas».
Τέλος, η εταιρεία τονίζει ότι συνεργάζεται «εποικοδομητικά» με τις ευρωπαϊκές αρχές «για να αποδείξει τη δέσμευσή της να συμμορφώνεται με τους νόμους και τους κανονισμούς».
Η εξάπλωση της Shein στις ΗΠΑ έχει περιοριστεί μετά την επιβολή τον Μάιο δασμών 120% στα μικρά πακέτα που προέρχονται από την Ασία και εταιρείες όπως η Temu, η Shein και η AliExpress, με τις αποστολές αυτές να μειώνονται κατά 54%.
Στη Γαλλία, η Γερουσία πρόκειται να ψηφίσει την Τρίτη επί ενός νομοσχεδίου που στοχεύει στην «υπερταχεία μόδα», το οποίο περιλαμβάνει κυρίως απαγόρευση των διαφημίσεων, οικονομικές κυρώσεις, υποχρέωση ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με τις επιπτώσεις των ρούχων τους στο περιβάλλον και πολλά άλλα.
Οι βασικές γαλλικές ομοσπονδίες εμπορίου θεωρούν το νομοσχέδιο ανεπαρκές και στις αρχές Ιουνίου ζήτησαν να μην εμφανίζεται η πλατφόρμα στις αναζητήσεις στο διαδίκτυο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τον Μάιο την επιβολή τέλους δύο ευρώ για κάθε μικρό δέμα που εισέρχεται στην Ευρώπη, με την πλειονότητά τους να προέρχονται από την Κίνα.