Επίτροπος Mεταφορών: Μετά τη συμφωνία των Πρεσπών όλα είναι δυνατά για τα Βαλκάνια

Η Επίτροπος μεταφορών, Βιολέτα Μπάλκ
Η Επίτροπος μεταφορών, Βιολέτα Μπάλκ AP

Συνέπεια στα χρονοδιαγράμματα των έργων υποδομών και συνεργασία ειδικά στις χώρες του δυτικού Βαλκανικού «διαδρόμου» μπορούν να φέρουν επενδύσεις 170 δισ. ευρώ και 705.000 νέες θέσεις εργασίας στην Ανατολική Μεσόγειο ως το 2030.

Αυτό τόνισε σήμερα η επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ κ. Βιολέτα Μπάλκ σημειώνοντας ότι ειδικά οι Βαλκανικές χώρες θα πρέπει να ξεπεράσουν τις επιμέρους διαφορές τους και να συνεργαστούν. Στο σημείο αυτό έδωσε τα εύσημα για την συμφωνία των Πρεσπών λέγοντας ότι «αποδεικνύει ότι όλα είναι πιθανά, αλλά μόνο με διάλογο και ώριμες πολιτικές αποφάσεις».

Παράλληλα ανέφερε ότι η ανάπτυξη των υποδομών για τις μεταφορές θα αλλάξει το τοπίο της περιοχής και θα συνδέσει την Ευρώπη με τις γύρω περιοχές. «Πρόκειται για ένα πολύ ξεκάθαρο μήνυμα για όσους από εσάς εργάζεστε στην προετοιμασία ή ολοκλήρωση project, που συνδέονται με τον Διάδρομο. Αξίζει πραγματικά να κάνετε προσπάθεια να ολοκληρωθούν τα έργα αυτά εγκαίρως, καθώς τα οφέλη για την περιοχή θα είναι σπουδαία» είπε χαρακτηριστικά.

Η Ελλάδα, όπως είπε, είναι κοντά στο να δει ορισμένα από τα οφέλη αυτά, αφού αξιοποιώντας και τα κεφάλαια του Ταμείου Συνοχής, έχει κάνει αξιοσημείωτη πρόοδο θέτοντας σε λειτουργία τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων Τιθορέας - Δομοκού. Τόνισε όμως ότι οι προσπάθειες θα πρέπει να συνεχιστούν και με τα περιφερειακά έργα καθώς θα υπάρξει πολύ μεγάλο όφελος για τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδα και κυρίως της Θεσσαλονίκης αλλά και όλη την περιφέρεια της Μακεδονίας.

Σπίρτζης: Στρατηγικό σχέδιο για το σύνολο των υποδομών

Ο υπουργός υποδομών κ Χρήστος Σπίρτζης προανήγγειλε ότι μετά την κοινή εταιρία με την Βουλγαρία για τον συντονισμό των υποδομών θα ακολουθήσει και η ίδρυση νέας κοινής εταιρίας και με την Βόρεια Μακεδονία. Ο στόχος θα είναι ο συντονισμός υποδομών που θα δημιουργήσουν κάθετες συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τις βόρειες Βαλκανικές χώρες.

Σημείωσε δε ότι η αλλαγή σκηνικού ήρθε μετά από ένα στρατηγικό σχέδιο για το σύνολο των υποδομών μεταφορών που έχει εκπονήσει το υπουργείο του που τώρα θα επεκταθεί λόγω της συνθήκης των Πρεσπών η οποία όπως είπε έβγαλε την Ελλάδα από μια πολυετή απομόνωση από τους Βόρειους γείτονες.

Στο ίδιο σχέδιο εντάσσεται η επέκταση των πράσινων μεταφορών που βρίσκει την υλοποίησή του με την ολοκλήρωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης την ολοκλήρωση της γραμμής 4 για το Μετρό της Αθήνας και στο άμεσο μέλλον της κυκλοφορίας αμιγώς ηλεκτρικών λεωφορείων στα αστικά κέντρα.

Τόνισε επίσης τα σχέδιο για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τους οδικού δικτύου που έχει συμφωνηθεί να χρηματοδοτηθεί κατά ένα μέρος από την ΕΤΕπ και προανήγγειλε την αλλαγή στον Κ.Ο.Κ και δράσεων για την ανάπτυξης παιδείας οδικής ασφάλειας.

Πεδίο σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα προανήγγειλε ο Χατζηδάκης

Ο αντιπρόεδρος της ΝΔ κ Κωστής Χατζηδάκης στην δική του εισήγηση τόνισε ότι η Ελλάδα έχει την δυνατότητα να γίνει μεταφορικός κόμβος μεταφορών στα Βαλκάνια και την Ευρύτερη περιοχή φτάνει να χρησιμοποιήσει όλα τα σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Στην περίπτωση που η ΝΔ κερδίσει την εθνικές εκλογές προανήγγειλε ότι ένα πεδίο σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα θα μπορεί να είναι το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου.

Προσυπέγραψε στις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης που έγιναν σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη υποστηρίζοντας ότι με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να διαχειριστούμε σε τον ίδιο τρόπο και τα μικρότερα περιφερειακά λιμάνια της χώρας .

Άφησε αιχμές για την μερική αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ λέγοντας ότι θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 66% για υπάρξει ενδιαφέρον από τον ιδιωτικό τομέα για την ανάπτυξη και την επέκταση της εταιρίας που είναι κομβικής σημασίας για τα ηλεκτρικά δίκτυα.

Δεν απέφυγε όμως το προεκλογικό πνεύμα των ημερών τονίζοντας ότι δυστυχώς σήμερα δεν υ πάρουν « ώριμα» μεγάλα έργα για να δώσουν ώθηση σε υποδομές μεταφορών. Κατέληξε λέγοντας ότι τα περίπου 4 δις που έχουν δεσμευτεί από το ΕΣΠΑ για έργα υποδομών θα αξιοποιηθούν από μια Κυβέρνηση της ΝΔ με μόχλευση μέσω συμβάσεων παραχώρησης και ΣΔΙΤ.

Περιστέρης: Ιδανικός επενδυτικός προορισμός η Ελλάδα

Την ανάγκη ίσης μεταχείρισης των Ελλήνων επιχειρηματιών και των ξένων επενδυτών, σε επίπεδο κόστους δανεισμού, αλλά και πολιτικής και γραφειοκρατικής αντιμετώπισης στη χώρα μας αλλά και από τις Ευρωπαϊκές αρχές ανέδειξε, στην ομιλία του στο συνέδριο του Economist με θέμα "Οι υποδομές στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο την επόμενη δεκαετία" ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης.

Τόνισε παρόλα αυτά ότι ο όμιλος του και ο ίδιος πιστεύουν ότι η Ελλάδας είναι ιδανικός επενδυτικός προορισμός. Προς επίρρωση των λόγων του τόνισε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έκανε επενδύσεις 1,8 δις μέσα στα χρόνια της κρίσης «Κατά την γνώμη μου η Ελλάδα μετά από μία μεγάλη περίοδο αποεπένδυσης αποτελεί σήμερα μοναδική επενδυτική ευκαιρία. Οι αναπτυξιακές της δυνατότητες πιστεύω ότι είναι πολλαπλάσιες από τους ρυθμούς στους οποίους αναφέρονται οι δανειστές της, οι οποίοι από υπερβολικά αισιόδοξοι στην αρχή της κρίσης έχουν πλέον φτάσει στο άλλο άκρο. Τις δυνατότητες αυτές δεν τις βλέπουν μόνο οι Έλληνες επιχειρηματίες. Τις αναγνωρίζουν πλέον και διεθνείς επενδυτές, όπως για παράδειγμα η ολλανδική REGGEBORGH INVEST, η οποία επένδυσε στον δικό μας όμιλο εξαιρετικά σημαντικά ποσά τον τελευταίο χρόνο, που αναγνωρίζουν στην πράξη αυτές τις προοπτικές".

"Θα πρέπει να καταλάβουν οι πολιτικοί και οι γραφειοκράτες μας, εγχώριοι και Ευρωπαίοι, την διαπίστωση που έχει κάνει η Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία έχει εξηγήσει ότι για να προωθηθούν οι επενδύσεις σε μια χώρα πρώτα και πάνω απ’ όλα πρέπει να κινητοποιηθούν οι εγχώριοι επιχειρηματίες» είπε.

Μάλιστα αντλώντας από την εμπειρία του μίλησε για τις δυνατότητες που υπάρχουν στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας της αποθήκευσης και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις "ένα ενιαίο και συμπληρωματικό σύνολο, το οποίο αθροιστικά μπορεί να ξεπεράσει τα επόμενα πέντε χρόνια τα 8 δισ. ευρώ σε επενδύσεις, αθροίζοντας στο ΑΕΠ 1,5% πρόσθετη ανάπτυξη στη διάρκεια της αντίστοιχης περιόδου και δημιουργώντας τις βάσεις για να γίνει η Ελλάδα στη δεκαετία του 2030 για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της καθαρός εξαγωγέας ενέργειας και "μπαταρία" του Ευρωπαϊκού νότου, που είναι στο σύνολό του σχεδόν μεγάλος εισαγωγέας ενέργειας κατέληξε ο κ. Περιστέρης.

SHARE: