To πανεπιστήμιο του μέλλοντος

To πανεπιστήμιο του μέλλοντος
a?ù--?o?`??????? ???S ???? ???????? E?I?????? ? ?? O????J??ó??`???r? c`?? ??So-???? ??????? E?I?????? ? ?????????S M? cLM????---?? ?U???ýU/EUROKINISSI Eurokinissi

Στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών ξεκίνησε σήμερα ο διάλογος για τις μεγάλες αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Tην έναρξη των εργασιών κήρυξε ο πρωθυπουργός . Σαρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα καταλήξουν σε νομοσχέδιο σε τρεις μήνες. Συνενώσεις τμημάτων προανήγγειλε η Αννα Διαμαντοπούλου. Τα "Greek Statistics" της Παιδείας και τα σενάρια για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ

Συνάντηση διαλόγου ενόψει των μεγάλων αλλαγών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, οργανώνει, σήμερα, το υπουργείο Παιδείας στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών. Ο διάλογος, θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες και θα καταλήξει με συγκεκριμένο νομοσχέδιο

Η έναρξη των εργασιών έγινε από τον πρωθυπουργό, Γιώργο Παπανδρέου και έδωσαν το παρόν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ακαδημαϊκοί, εκπρόσωποι των Διοικήσεων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, εκπρόσωποι εκπαιδευτικών φορέων και εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων.

Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του παρουσίασε τους βασικούς άξονες στους οποίους θα κινείται ο νέος νόμος για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ο κ. Παπανδρέου, προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ούτε καν σε σχολές, πολύ περισσότερο σε τμήματα όπως γίνεται σήμερα.

Συνέδεσε τον πολίτη με τη δια βίου μάθηση, αναφερόμενος στην κατάρριψη των τειχών μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης για να είναι απρόσκοπτη η γνώση υπό καθεστώς όμως πιστοποίησης των γνώσεων που λαμβάνει ο πολίτης σε οποιαδήποτε ηλικία.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την περιφερειακή ανάπτυξη, λέγοντας ότι σήμερα η μόνη σύνδεση είναι μέσω των ενοικιαζόμενων δωματίων, των μπαρ, του γαμπρού ή της νύφης που θα βρούνε τα παιδιά.

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο ψηφιακό σχολείο με τη “διαδραστική λογική”, την ψηφιοποίηση της τάξης και το νέο ρόλο του καθηγητή.

Περιέγραψε το σημερινό σύστημα ως “μια μοναχική πορεία, από την οποία πρέπει να ξεφύγουμε και να οδηγηθούμε σε μια συνδιαχείριση”.

Ριζικές αλλαγές και “Greek Statistics”

Η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου μιλώντας για την κατάσταση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, έκανε λόγο για “Greek Statistics”, όχι μόνο στην οικονομία αλλά και στην παιδεία”.

“Εδώ και εννέα μήνες προσπαθούμε με τον υφυπουργό να συλλέξουμε τα στοιχεία των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ”, είπε η κ. Διαμαντοπούλου και πρότεινε την καθιέρωση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα έχουν τον έλεγχο για τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων.

Η υπουργός προανήγγειλε αλλαγές στην οργάνωση των σπουδών, τον τρόπο εξέτασης των φοιτητών και τον τρόπο διδασκαλίας.

Συνέδεσε μάλιστα τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με το σύστημα των διδακτικών μονάδων και τη δια βίου μάθηση, ώστε να συνεχίζονται οι σπουδές για όλους τους πολίτες σε οποιαδήποτε ηλικία.

Η διοίκηση των Πανεπιστημίων, προτείνεται να γίνεται μέσα από ένα συμβούλιο διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση του.

Ταυτόχρονα μελετάται ένα νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων, που θα εφαρμοσθεί για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2013-14, έρχεται να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερες αλλαγές στον χάρτη της Παιδείας. Αφορά στους μαθητές, οι οποίοι του χρόνου θα φοιτήσουν στην πρώτη τάξη του λυκείου.

Το νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα είναι σε εντελώς διαφορετική βάση. Τα μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι, θα είναι, κατά πάσαν πιθανότητα, τέσσερα.

Τα ίδια τα Πανεπιστήμια θα έχουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή των φοιτητών τους, αφού θα βάζουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα, που επιθυμούν. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα. Το «ξεκαθάρισμα» θα γίνεται μετά το πρώτο έτος στο Πανεπιστήμιο. Θα υπάρχουν, στις σχολές πλέον, εξετάσεις και ανάλογα με τις επιδόσεις του ο φοιτητής θα εγγράφεται στο τμήμα που επιθυμεί.

Αντιδράσεις

Αρνητική κριτική στο πλαίσιο των αλλαγών που παρουσίασε από τους Δελφούς η κυβέρνηση άσκησε η αξιωματική αντιπολίτευση.

Σε δηλώσεις της, η υπεύθυνη του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, Ελίζα Βόζεμπεργκ χαρακτήρισε τις εξαγγελίες για το Νέο Πανεπιστήμιο εικονική πραγματικότητα και υπενθύμισε:

«Το μόνο που βιώνει η Πανεπιστημιακή Κοινότητα είναι οι δραστικές περικοπές κονδυλίων, εξαιτίας των οποίων τα Ιδρύματα έχουν περιέλθει σε δραματική κατάσταση. Το ΠΑΣΟΚ εισήγαγε στην εκπαιδευτική πραγματικότητα την πολιτική πρακτική: “Κάθε πόλη και ΤΕΙ κάθε χωριό και Τμήμα”».

Και συνέχισε: «Σήμερα, προαναγγέλλει συγχωνεύσεις Τμημάτων και καταργήσεις Ιδρυμάτων, ενώ η ίδια η υπουργός Παιδείας, η οποία ως αντιπολίτευση είχε επιλέξει να μετέχει, τύποις και όχι ουσία, στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία, ζητεί τώρα συναίνεση και συμμετοχή για να ξηλώσει τα πάντα και να αρχίσει από την αρχή».

Η κ. Βόζεμπεργκ κατηγόρησε την κ. Διαμαντοπούλου ότι συμπεριφέρεται σαν να ανακάλυψε την… πυρίτιδα, περιγράφοντας τις παθογένειες της ισχύουσας κατάστασης, «ενώ παρουσίασε ένα σύστημα, το οποίο για να τεθεί σε εφαρμογή χρειάζεται χρόνια».

Από την πλευρά του ο ΣΥΝ κατηγόρησε την κυβέρνηση για απόπειρα μετατροπής του δημόσιου ακαδημαϊκού πανεπιστημίου σε αγοραίο μηχανισμό παροχής υπηρεσιών κατάρτισης, ενώ έκανε λόγο για κατάλυση του αυτοδιοίκητου των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, επιβολή της λογικής διδάκτρων, αλλά και παγίωση της μείωσης των δημοσίων πόρων.

«Επί δύο δεκαετίες διαλύουν συστηματικά το πανεπιστήμιο και καταστρέφουν τους όρους της πανεπιστημιακής διδασκαλίας και έρευνας. Τώρα, για να απαντήσουν προκαταβολικά στη διαμορφούμενη δυναμική μιας ριζοσπαστικής μεταρρύθμισης που διαφάνηκε στις τελευταίες εκλογές πρυτανικών αρχών, ετοιμάζουν με σπουδή την “τελική λύση”», κατέληξε η ανακοίνωση του ΣΥΝ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα