Αντώνης Παπαδεράκης: Η κυβέρνηση οδηγεί ξανά τις Λαϊκές Αγορές σε περιπέτειες

Αντώνης Παπαδεράκης: Η κυβέρνηση οδηγεί ξανά τις Λαϊκές Αγορές σε περιπέτειες
Λαϊκή αγορά Eurokinissi

Ο  Αντώνης Παπαδεράκης γράφει στο News 24/7 για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης για το Υπαίθριο Εμπόριο που φέρνει "τρικυμίες" σε παραγωγούς και πωλητές.

Τρικυμίες για τους 40.000 περίπου δραστηριοποιούμενους παραγωγούς και επαγγελματίες πωλητές, επιφυλάσσει το κυοφορούμενο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης για το Υπαίθριο Εμπόριο. Τρικυμίες οι οποίες ενδεχομένως να προκαλέσουν ναυτία στους κυβερνητικούς παράγοντες και εμπνευστές του, αν τελικά αποφασίσουν να προχωρήσουν στην κατάθεσή του. Και για όσους δε από αυτούς δεν ξέρουν, ας συμβουλευτούν τον κ. Χατζηδάκη για τη περίοδο που ήταν Υπουργός Ανάπτυξης.

Ένα ερώτημα είναι γιατί το Υπουργείο καταργεί στην ουσία τον υφιστάμενο Νόμο 4497/2017. Ένα νόμο που σχετικά πρόσφατα ψηφίστηκε από τη Βουλή με ευρύτατη πλειοψηφία( και από την ΝΔ) μετά από εξαντλητική διαβούλευση18 μηνών με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς .Ένα νόμο που δημιούργησε πλαίσιο νομιμότητας σε όλο το φάσμα των υπαίθριων Εμπορικών δραστηριοτήτων έναντι της πολυνομοθεσίας και αρρυθμίας που επικρατούσε μέχρι τότε.

Κατοχύρωσε το δικαίωμα όλων των παραγωγών να δραστηριοποιούνται στο υπαίθριο εμπόριο με τα προϊόντα τους και καθιέρωσε σύστημα μοριοδότησης, αποκλειστικά σχεδόν με κοινωνικά κριτήρια ,για την απόδοση άδειας σε μη παραγωγούς αλλά και θέσης σε επίπεδο λαϊκής αγοράς για όλους. Θεσμοθέτησε κανόνες και διαδικασίες διαφάνειας με την ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής όλων λαϊκών, των θέσεων και των αντίστοιχων αδειούχων. Κατοχύρωνε τον αποφασιστικό ρόλο των Δήμων και των Περιφερειών (για Αττική και Κεντρ. Μακεδονία) για την λειτουργία του Υπαίθριου Εμπορίου στο χώρο ευθύνης τους .Προωθούσε κλίμα συνεργασίας και συνευθύνης, με την θεσμοθέτηση των Επιτροπών λαϊκών αγορών σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας ή Περιφέρειας (για Αττική και Κεντρ. Μακεδονία) με την συμμετοχή και των εκπροσώπων παραγωγών και Επαγγελματιών. Εξορθολόγησε κυρώσεις και πρόστιμα(όλοι θυμούνται τα 3.000 Ευρώ για τα κουλούρια!!) και κατάργησε την φορολογική-ασφαλιστική ενημερότητα από τις αιτίες αποκλεισμού δραστηριοποίησης.

Γιατί λοιπόν η κυβέρνηση και η αρμόδια Γεν. Γραμματεία Εμπορίου ενώ δεν έκανε ουσιαστικά τίποτε προκειμένου να εφαρμοστεί το παραπάνω πλαίσιο (χαρακτηριστικά η Πλατφόρμα παρελήφθη πριν ένα μήνα) προχωρά σε νέο νόμο;

Είναι αλήθεια ότι η «μανία» σε ότι θυμίζει ΣΥΡΙΖΑ περισσεύει στους «αρίστους» του επιτελικού κράτους. Εμφανής είναι ακόμα και η αλαζονική συμπεριφορά με την οποία αντιμετωπίζουν συλλήβδην τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στις λαϊκές ως εχθρούς και «απατεώνες» . Κυρίως όμως είναι αυτή η βαθιά νεοφιλελεύθερη αντίληψη με την οποία αντιμετωπίζουν όλα τα προβλήματα και τους οδηγεί στην ουσιαστική μετατροπή του θεσμού ,που δημιούργησε ο Ελ.Βενιζέλος το 1929 , σε πεδίο εμπορικής κερδοσκοπίας.

Εκεί βρίσκεται και η ουσία των αλλαγών που φέρει το νομοσχέδιο και είδε το φως της δημοσιότητας.

Καταργεί στην ουσία τα κοινωνικά κριτήρια για τη δραστηριοποίηση των επαγγελματιών και για την απόδοση θέσης στους παραγωγούς , και καθιερώνει ως βασικό κριτήριο την πλειοδοσία πράγμα που ακυρώνει το πυρήνα της φιλοσοφίας ύπαρξης και λειτουργίας του Υπαίθριου Εμπορίου.

Καταργεί τον ανταποδοτικό χαρακτήρα των τελών δραστηριοποίησης και ανοίγει η πόρτα για εμπορική εκμετάλλευση του Δημόσιου χώρου. Πολύ περισσότερο μάλιστα ,όταν δίνεται η δυνατότητα στις Περιφέρειες Αττικής και Κ. Μακεδονίας να παραχωρήσουν την διαχείριση των λαϊκών αγορών μέσω ΣΔΙΤ σε ιδιωτικές Εταιρείες και όταν επίσης ιδιωτικές Εταιρείες μπορούν να πάρουν θέσεις δραστηριοποίησης σε λαϊκές αγορές σε όλη τη χώρα. Δημιουργεί δηλαδή στην ουσία υπαίθρια εμπορικά καταστήματα με πλειοδοσία , λες και οι δρόμοι και οι πλατείες της χώρας είναι λαχαναγορές.

Η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδιασμού θα οδηγήσει βαθμιαία στον ολιγοπωλιακό έλεγχο των λαϊκών με τις ανάλογες επιπτώσεις στις τιμές των προϊόντων και θα οξύνει ακόμα περισσότερο τις συγκρούσεις με τον αστικό ιστό και το στεγασμένο Εμπόριο. (ρωτήθηκαν άραγε η ΚΕΔΕ, η ΕΝΠΕ και η ΕΣΕΕ για το νομοσχέδιο όπως είχε γίνει το 2017;).

Αυτά και μόνο δημιουργούν ένα πλαίσιο λειτουργίας των λαϊκών αγορών ,που χιλιόμετρα απέχει από τον ουσιώδη σκοπό τους. Την διασφάλιση δηλαδή της δυνατότητας για τους μεν παραγωγούς να διαθέτουν τα προϊόντα παραγωγής τους σε προσιτές τιμές απευθείας στους καταναλωτές, για τους δε επαγγελματίες , οι οποίοι ανήκουν σε αδύναμες ή ευάλωτες κοινωνικές ομάδες ,το βιοπορισμό τους.

Επιπλέον καταργεί τις Αγορές Καταναλωτών και ακυρώνει κάθε συμμετοχική διαδικασία των δραστηριοποιούμενων (παραγωγών και επαγγελματιών ) στη διευθέτηση θεμάτων με πνεύμα της συνευθύνης και διαλόγου αφού καταργεί τις Επιτροπές λαϊκών αγορών.

Τέλος πολλά ερωτηματικά δημιουργούνται για μια σειρά ζητήματα όπως οι κυρώσεις που δεν έχουν δηλωθεί, η κατάργηση των τριμελών επιτροπών ελέγχου διακινούμενων ποσοτήτων,η λειτουργία των υπαίθριων χώρων συγκέντρωσης επιχειρήσεων φαγητού δρόμου με τη δυνατότητα διαχείρισης από εταιρίες μέσω ΣΔΙΤ και μια σειρά άλλα τεχνικά ζητήματα όπως η διασφάλιση λειτουργίας των επαγγελματιών για 5 ημέρες τη βδομάδα και τα οποία όμως δημιουργούν επιπλέον κινδύνους δημιουργίας χαοτικών καταστάσεων.

Τρικυμίες λοιπόν… Η νηνεμία όμως προϋποθέτει σοφία και διάλογο από του αρμόδιους, αρετές όμως που δεν συνάδουν με την αλαζονεία και τη λογική του «τσαμπουκά» που οι αρμόδιοι επιδεικνύουν.

*O Αντώνης Παπαδεράκης είναι πρώην Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα