Καύσιμα: Ευρωπαϊκή πρωτιά της Ελλάδας στην αμόλυβδη – Τα ρίσκα της επόμενης μέρας για το ντίζελ κίνησης

Καύσιμα: Ευρωπαϊκή πρωτιά της Ελλάδας στην αμόλυβδη – Τα ρίσκα της επόμενης μέρας για το ντίζελ κίνησης
Πρατήριο καυσίμων INTIME NEWS

Σε μηνιαία βάση οι τιμές του πετρελαίου μπρεντ στις διεθνείς αγορές έχουν αποκλιμακωθεί σε ποσοστό 15,69%, ωστόσο αυτό δεν αποτυπώνεται στην αντλία, στην οποία η Ελλάδα, ειδικά στην αμόλυβδη, κάνει "πρωταθλητισμό".

Δεν αποτυπώνεται στην αντλία η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, κάτι που οδηγεί την Ελλάδα στην κορυφή της λίστας με την πιο ακριβή αμόλυβδη στην ΕΕ των 27.

Πιο συγκεκριμένα, με βάση το εβδομαδιαίο δελτίο τιμών της Κομισιόν στις 11/07, η Ελλάδα έχει την ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 χωρών και στην Ευρωζώνη των 19 χωρών.

Αναλυτικά, η Ελλάδα, έχει για την αμόλυβδη, μέση τιμή στα 2,344 ευρώ το χιλιόλιτρο ή 2,34 ευρώ το λίτρο. Ακόμη και χώρες, με μεγάλες φορολογικές επιβαρύνσεις, όπως η Φινλανδία, αυτήν την εβδομάδα, βρέθηκαν κάτω από την Ελλάδα, στη λίστα της “ακρίβειας” καυσίμων. Επίσης και στην Ολλανδία, παραδοσιακά μια χώρα με μεγάλες επιβαρύνσεις στους φόρους, η τιμή είναι στα 2,25 για την αμόλυβδη βενζίνη.

Σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό Μέσο Όρο, που για τη συγκεκριμένη εβδομάδα είναι στα 1,96€ η ελληνική τιμή είναι πιο ακριβή κατά 19,6% ή κατά 38 λεπτά, σε απόλυτες τιμές. Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν 50 ημέρες , η μέση τιμής στη χώρα βρισκόταν στα 2,267€/λίτρο και η Ελλάδα ήταν στην 7η θέση.

Τιμές “φωτιά” στα νησιά

Βέβαια, εάν δει κάποιος τι ισχύει σε νησιωτικές περιοχές, όπου υπάρχει και αυξημένη κίνηση λόγω τουρισμού, αντιλαμβάνεται το πόσο δύσκολη είναι η κατάσταση για τους νησιώτες, που αντιμετωπίζουν ένα πολλαπλάσιο μεταφορικό ισοδύναμο για τα καύσιμα.

Δηλαδή, το κόστος μεταφορά ενός τόνου καυσίμων στα νησιά σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα, για την ίδια χιλιομετρική απόσταση, είναι πολύ παραπάνω. Έτσι, ειδικά σε νησιά με ΦΠΑ (π.χ. Πάτμος, Μήλος) οι τιμές είναι πιο πάνω με τους μέσους εθνικούς όρους και ξεπερνούν τα 2,40 ή και τα 2,50 ή ακόμη και το 2,60 ευρώ ανά λίτρο.

Μια σύγκριση που “πονάει”

Πάντως, χώρες όπως η Ουγγαρία ή η Μάλτα έχουν πολύ χαμηλές τιμές (1,20 και 1,38 ευρώ ανά λίτρο) ενώ στη Γερμανία, όπου τρέχουν και σχετικές μειώσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, οι τιμές είναι στο 1,88 ευρώ ανά λίτρο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση στοιχεία που έδωσε ο Χάρης Δούκας, Γραμματέας του Τομέα Ενέργειας του ΠΑΣΟΚ σε συνέντευξη τύπου για θέματα ακρίβειας την περασμένη Τετάρτη η Τιμή Αμόλυβδης Διυλιστηρίου Προ ΦΠΑ (€/λίτρο) σε ένα μήνα έχει αποκλιμακωθεί κατά 5%, από το 1,83 ευρώ ανά λίτρο στο 1,75 ευρώ ανά λίτρο, ωστόσο αυτό δε φαίνεται στην αντλία.

Ντίζελ κίνησης

Στο, δε, ντιζελ κίνησης, η Ελλάδα είναι μεταξύ των 10 κρατών μελών με τιμές άνω των 2 ευρώ ανά λίτρο. Να σημειωθεί ότι σε μηνιαία βάση οι τιμές του πετρελαίου μπρέντ στις διεθνείς αγορές έχουν αποκλιμακωθεί σε ποσοστό 15,69%, ωστόσο στο ντίζελ κίνησης η τιμή παραμένει πάνω από τα 2 ευρώ, στα 2,01.

Υπενθυμίζεται, ότι στο ντίζελ κίνησης ισχύει οριζόντια επιδότηση στην αντλία κατά 15 λεπτά, κι έτσι η Ελλάδα έχει τη 10η πιο ακριβή τιμή με 2,012€/λίτρο (17 λεπτά πάνω από τον μέσο όρο) όταν την προηγούμενη εβδομάδα βρισκόταν στην 5η. Στην πρώτη 3αδα με τις ακριβότερες τιμές πετρελαίου κίνησης είναι οι Σκανδιναβικές χώρες, Σουηδία και Φινλανδία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Τιμή Ντίζελ Κίνησης Διυλιστηρίου, Προ ΦΠΑ (€/λίτρο) σε ένα μήνα έχει αποκλιμακωθεί κατά 5%, από το 1,54 ευρώ ανά λίτρο στο 1,43 ευρώ ανά λίτρο.

Βέβαια, πολλά σε σχέση με τις τιμές στην Ελλάδα για τα καύσιμα οφείλονται και στη χρηματιστηριακή διαπραγμάτευση. Άλλωστε οι τιμές Platts, που είναι παράγωγο χρηματιστηριακό προϊόν καθορίζουν εν πολλοίς τις διακυμάνσεις,

Η πολιτική κόντρα

Μιλώντας, πάντως, στη θεματική συνέντευξη τύπου του ΠΑΣΟΚ -Κινήματος Αλλαγής για την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους διαβίωσης εξαιτίας των ανατιμήσεων στην ενέργεια, του αυξημένου πληθωρισμού και των υψηλών δαπανών στέγασης, ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ -Κινήματος Αλλαγής Νίκος Aνδρουλάκης σημείωσε ότι “αναλογικά με τα εισοδήματα, έχουμε την ακριβότερη βενζίνη καθώς για 60 λίτρα οι Έλληνες ξοδεύουν το 5,58% του μισθού τους, το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ όλων των χωρών του ΟΟΣΑ.

Την ίδια ώρα, απέναντι στην άρνηση της κυβέρνησης να μειώσει τους ΕΦΚ καυσίμων, σε άρθρο του ο βουλευτής Μεσσηνίας και τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ, Αλέξη Χαρίτση, στο «Anatropinews.gr» επισήμανε ότι “χρειαζόμαστε πολιτική σύγκρουσης με τον πυρήνα της ακρίβειας. Επιβολή πλαφόν στην χονδρεμπορική τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, φορολόγηση των υπερκερδών των παραγωγών ενέργειας, μείωση του ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα και του ΦΠΑ στα τρόφιμα και γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού. Τα μέτρα αυτά, που αποτυπώθηκαν στις 5+1 δεσμεύσεις που διατύπωσε ο Αλ. Τσίπρας στο πρόσφατο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ, πρέπει να συνδυαστούν με τις αναγκαίες μεταρρυθμιστικές τομές στην ενέργεια, στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, την ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους, την αποφασιστική ενίσχυση του κοινωνικού κράτους, με αιχμές το ΕΣΥ και την δημόσια παιδεία.”

Τι λέει η αγορά

Στο μεταξύ στο πλαίσιο της τελευταίας Γενικής Συνέλευσης της ΕΛΙΝΟΙΛ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) κ. Γιάννης Αληγιζάκης αναφέρθηκε στα όσα συμβαίνουν στην αγορά. Όπως είπε οι τιμές καταγράφουν μια σχετική αποκλιμάκωση με το μπρεντ να είναι λίγο πάνω από τα 100 δολάρια, λόγω της ανησυχίας των αγορών για επερχόμενη ύφεση το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Να σημειωθεί βέβαια, με βάση παράγοντες της αγοράς, ότι η κίνηση στην αντλία δεν έχει πάντα άμεση συνάφεια με την πορεία του αργού καθώς κυρίως βασίζεται στις τιμές Platts που καθορίζονται εν πολλοίς και χρηματιστηριακά. Βέβαια, όπως τονίζεται, η τιμή του ντίζελ κίνησης αναμένεται να πιεσθεί, ανεξάρτητα από την πορεία του αργού καθώς πολλά πρόσθετα που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγή του στα διυλιστήρια παράγονται στη Ρωσία, όπου από το τέλος του χρόνου αναμένεται να ενισχύσουν νέες κυρώσεις με αιχμή τη διακίνηση πετρελαίου και πετρελαιοειδών.

Αρνητικά τα μηνύματα της αγοράς

“Η μεγάλη εικόνα δεν είναι καλή” τόνισε ο κ. Αληγιζάκης και προσέθεσε: “Υπάρχει μια επιβράδυνση της παγκόσμιας και της ευρωπαϊκής οικονομίας, αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο με την μεγάλη αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου και ολοκληρώθηκε στο τέλος του Φεβρουαρίου με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, τις κυρώσεις στην Ρωσία, με αποτέλεσμα τις σημαντικές αυξήσεις της τιμής των καυσίμων.

Δύο κρίσεις με κάποια κοινά χαρακτηριστικά, που σίγουρα αλληλοεπηρεάζονται, αφού οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου και η έλλειψη που υπάρχει στην αγορά οδήγησαν σε μια αυξημένη ζήτηση ορυκτών καυσίμων.”

Αποεπένδυση

Όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ “η επανεκκίνηση της αγοράς μετά την διετία του Covid, αλλά και η αποεπένδυση στα Διυλιστήρια λόγω της στροφής στην πράσινη ενέργεια, είχαν σαν αποτέλεσμα να μην μπορούν τα Διυλιστήρια να καλύψουν επαρκώς την ζήτηση σε ορυκτά καύσιμα, με αποτέλεσμα οι τιμές να ανέβουν σημαντικά, 60% πάνω από τον περσινό Ιούνιο, ένα ποσοστό πολύ υψηλό, αλλά σαφώς μικρότερο του 300% που ανέβηκε το φυσικό αέριο.

Οι τιμές και του φυσικού αερίου, και κατ` επέκταση του ηλεκτρικού ρεύματος, και οι τιμές των καυσίμων θα παραμείνουν σε πολύ υψηλά επίπεδα, τουλάχιστον τους προσεχείς μήνες.”

Οι λόγοι είναι οι εξής:

Στο φυσικό αέριο «παίζει ρόλο» η μειωμένη τροφοδοσία της Ευρώπης από την Ρωσία, μετά την πρόσφατη απόφαση να μειώσει κατά 60% τις ποσότητες προς την Γερμανία και την Ιταλία, και η ανησυχία ότι η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει προβλήματα ελλείψεων τον χειμώνα.

Ταυτόχρονα, η αποεπένδυση που ακολούθησαν τα Διυλιστήρια, σε συνδυασμό με τις κυρώσεις στην Ρωσία, αλλά και τα προβλήματα παραγωγής σε κάποιες χώρες του OPEC, διατηρούν τις τιμές των καυσίμων του αργού σταθερά στην περιοχή των 120 δολαρίων.”

Ο κ. Αληγιζάλκης εστίασε σε 3 μεγάλους κινδύνους που είναι πιθανό να επηρεάσουν την ελληνική αγορά. “Άλλωστε τα πρώτα σημάδια τα είδαμε τον Ιούνιο” είπε και εξειδίκευσε:

  1. Διατήρηση πληθωρισμού πάνω από 12%, ποσοστό που κατέγραψε ο πληθωρισμός το Ιούνιο. Ένα ποσοστό υψηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό του Μέσου Όρου της Ε.Ε. που ήταν 8,6%.
  2. Ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον που δεν επιτρέπει σκέψεις για μείωση των τιμών.
  3. Αύξηση κόστους δανεισμού, με την αύξηση των επιτοκίων από τον Σεπτέμβριο.

Η μεγάλη εικόνα είναι αυτή, και είναι η αιτία που σήμερα ο καταναλωτής πληρώνει τόσο ακριβά βενζίνη και diesel, ιδιαίτερα σε μια χώρα όπου έχει τόσο υψηλή φορολογία στα καύσιμα.

Αυτό δεν θα αλλάξει το επόμενο διάστημα και οι όποιες επιδοτήσεις, οι οποίες ανάλογα και με τον δημοσιονομικό χώρο που υπάρχει σήμερα, είναι σαφώς σημαντικές, απλώς θα περιορίσουν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό το πρόβλημα των νοικοκυριών, που θα εξακολουθήσει να υπάρχει.

Οι έντονες πληθωριστικές πίεσες, αποτέλεσμα των τεράστιων ενεργειακών αυξήσεων, επιβράδυναν την ανάπτυξη και της ελληνικής αγοράς και σταδιακά οδήγησαν τον καταναλωτή σε ένα περιορισμό της κατανάλωσης.

Η Τράπεζα της Ελλάδος προχθές προχώρησε σε υποβάθμιση της αρχικής της εκτίμησης, για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2022.

Από το αρχικό 3,8% που εκτιμούσε τον Απρίλιο, η σημερινή εκτίμηση είναι στο αισιόδοξο σενάριο ότι η ανάπτυξη θα κινηθεί στο 3,2% και στο απαισιόδοξο στο 1,8%.

Συγχρόνως, πρόσφατη έρευνα της PULSE δείχνει μια τάση του καταναλωτή να περιορίσει κατά 25% τις ενεργειακές ανάγκες του.”

Η πορεία της αγοράς

“Κλείνουμε ένα α΄ πεντάμηνο, όπου η αγορά χάρις στην καλή πορεία των 4 πρώτων μηνών, παρουσίασε αύξηση στις βενζίνες 17,7% και στο πετρέλαιο κίνησης 13,5%.

Με τα ποσοστά αυτά, καλύφθηκε το 70% των απωλειών που είχε η αγορά λόγω Covid στις βενζίνες, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης υπερκαλύφθηκε η διαφορά με ένα ποσοστό 120%.

Όμως, τον Μάιο παρατηρήθηκε μια μικρή επιβράδυνση, η οποία συνεχίσθηκε τον Ιούνιο με πολύ πιο έντονους πτωτικούς ρυθμούς, όπου η αγορά υποχώρησε 9% στις βενζίνες που δείχνουν να αντιμετωπίζουν πρόβλημα ανάπτυξης, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινήθηκε στο +5% με χαμηλότερους ρυθμούς αύξησης από το προηγούμενο διάστημα” ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ περιγράφοντας το στοίχημα της επόμενης μέρας.

“Κλειδί” ο τουρισμός

“Το στοίχημα της αγοράς τους επόμενους μήνες είναι ένα. Κατά πόσο, η διαφαινόμενη πτώση της εσωτερικής κατανάλωσης θα υπερκαλυφθεί από μια πολύ καλή τουριστική σεζόν, όπως σήμερα τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία.”

Σύστημα εισροών εκροών

Σε σχέση, δε, με το σύστημα εισροών εκροών ο κ. Αληγιζάκης ανέφερε ότι ακόμη δεν λειτουργεί επαρκώς.

“Δε λειτουργεί το σύστημα εκροών, όπως είναι. Δεν μπορεί να γίνει σωστή επεξεργασία των δεδομένων που μεταφέρονται από τα πρατήρια, καθώς δεν είναι πιστοποιημένο το λογισμικό. Κάναμε πολλές συζητήσεις.

Θα έπρεπε να υπάρχει ένα μανατζερ να το τρέχει το όλο έργο λόγω της εμπλοκής πολλών υπηρεσιών. Πρέπει να λυθεί το θέμα της παραβατικότητας. Είναι το πρώτο και βασικό. Αν υπάρχουν συντονισμένοι έλεγχοι και επιβάλλονται οι ποινές γιατί υπάρχει επαρκές πλαίσιο, κάτι θα γίνει σημείωσε.

Παράλληλα, ήδη, ο ΣΕΕΠΕ παρέδωσε στην ΑΑΔΕ, στο πλαίσιο υπογεγραμμένου μνημονίου διμερούς συνεργασίας, σχετική μελέτη από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής για την προώθηση της διαδικασίας πιστοποίησης των συστημάτων που έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια.

“Κάναμε πρόταση να χρηματοδοτήσουμε μια μελέτη από μια εταιρεία η οποία να δει, χωρίς να αλλάξει το λογισμικό, πώς θα μπορέσει να λειτουργήσει το σύστημα. Προχωρήσαμε στο μνημόνιο με την ΑΑΔΕ κι αποδώσαμε ανεπίσημα την εισήγηση για να λειτουργήσει αποτελεσματικά το όλο σύστημα. Θα πρέπει ως το 2024 να μπει μπρος. Έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις για μπορεί να λειτουργήσει μέχρι το 2024. Τις επόμενες δύο εβδομάδες θα έχουμε συναντήσεις με την ΑΑΔΕ και ανακοινώσεις” ανέφερε ο Γιάννης Αληγιζάκης.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα