Αναμνήσεις από το μέλλον

Πολλά από τα πρωτότυπα μοντέλα (concept cars) έμοιαζαν, μοιάζουν και θα μοιάζουν σαν αναμνήσεις από το μέλλον. Αρκεί ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο για να θυμηθεί κανείς ευφάνταστες κατασκευές της προηγούμενης… χιλιετίας που δεκαετίες αργότερα δρομολόγησαν την εξέλιξη της αυτοκίνησης.
- 11 Οκτωβρίου 2012 09:45
Υπάρχουν κάποια πρωτότυπα αυτοκίνητα που έχουν γράψει ιστορία. Και αν δεν βγήκαν ποτέ στην παραγωγή, μικρή σημασία έχει. Δεδομένου ότι αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για μοντέλα που είδαμε στους δρόμους. Άλλωστε, αυτή είναι η μοίρα των περισσοτέρων concept cars. Ας κάνουμε μια αναδρομή στον περασμένο αιώνα με την βοήθεια του caroto.gr.
Ήταν για αρκετούς μήνες το προσωπικό αυτοκίνητο του Harley Earl, του «στυλίστα» της GM, και αρκετά από τα σχεδιαστικά του στοιχεία πέρασαν σε μοντέλα παραγωγής την δεκαετία του 1940. Έχει μείνει στην ιστορία ως το πρώτο concept car που παρουσιάστηκε ποτέ.
Το ετερόχρονο στιλ του με το κυρτό παρμπρίζ και τα πτερύγια που προεξείχαν από τα πίσω φτερά θυμίζουν κάτι από παλιό κινηματογράφο της δεκαετίας του ‘50 και ‘60. Μόδα ήταν που πέρασε αλλά κατάφερε να ωθήσει τις πωλήσεις των GM και Ford στην αμερικανική αγορά.
Σχεδιασμένο από τον Virgil Exner της Ghia το C 200 έθεσε αργότερα νέα δεδομένα στο στιλ των αμαξωμάτων με βασικά γνωρίσματα τα τονισμένα φτερά και το χαμηλωμένο πίσω μέρος. Αποτελεί τον πρεσβευτή του κλασικού Imperial του 1955.
Ανήκει στην πραγματικά επαναστατική σειρά Berlinetta AerodinamicaTecnica που είχε δημιουργήσει ο Bertone εμπνευσμένος από το αεροδυναμικό στιλ της εποχής. Το αμάξωμα με το οβάλ σχήμα παρέπεμπε σε jet και χάρη στην αεροδυναμική του η τελική έφτανε τα 200 km/h με την ώθηση των 100 ίππων από κινητήρα 1.900 κ.εκ.
Πρόκειται για ένα απίστευτο πρωτότυπο που ήταν σα να ξεπήδησε από το μέλλον εξοπλισμένο. Οι προφητικοί σχεδιαστές είχαν φανταστεί ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης, υπολογιστή ταξιδίου, σύστημα πλοήγησης και ελέγχου από μικροτσίπ. Το πιο εντυπωσιακό όμως ήταν πως υπήρχε σκέψη για κίνηση με ενεργειακές κυψέλες!
Ένα από τα πιο αυθεντικά σχήματα ήταν αυτό του Carabo που παρουσιάστηκε στο Παρίσι αναθεωρώντας την σχεδιαστική τάση στον χώρο του αυτοκινήτου. Η αιχμηρή δυναμική του, οι πάμπολλες ακμές και οι πόρτες που άνοιγαν σαν ψαλίδι όριζαν μία νέα αισθητικά εποχή που ακολούθησε κυρίως η Lamborghini.
Ένα ακόμη concept από την χρυσή εποχή του Bertone. Το εμπρός μέρος… αγαπήθηκε κυρίως από τους Ιάπωνες κατασκευαστές ενώ δάνεισε στοιχεία στην προοδευτική CX και αργότερα στην BX του ‘80 και στην XM του ‘90.
Ο Giorgetto Giugiaro είχε στο νου του την πρακτικότητα και την ευρυχωρία που μπορεί να προσφέρει ένα αυτοκίνητο. Έτσι προέκυψε η τετράγωνη φόρμα στην οποία οικοδομήθηκε η κατηγορία των MPV με πρωτοστάτες τα Nissan Prairie, Chrysler Voyager και Renault Espace.
Οι Ιάπωνες είχαν βάλει στόχο να παρουσιάσουν την δική τους κεντρομήχανη Ferrari και το πρώτο δείγμα γραφής έφερε την υπογραφή του Pininfarina στο πρωτότυπο Honda Pininfarina Xperimental (HP-X). Τελικά, πέρασαν πέντε χρόνια για το δικό τους mid-engine πισωκίνητο σπορ μοντέλο και το 1989 παρουσίασαν στο Τόκιο το πρώτο NSX.
To Indy ήταν το εφαλτήριο για την αποστασιοποίηση από τα γωνιώδη σχήματα των supercar και αποκαλύφθηκε στο Detroit. Ήταν τετρακίνητο και με ενεργητική τετραδιεύθυνση. Στην κατασκευή του συνεργάστηκε η Lotus που επιμελήθηκε και τον 2.6 V8 κινητήρα με διπλά turbo. Σχεδιάστηκε τρία χρόνια προτού το Mythos του Pininfarina στο οποία βασίστηκε η εξαιρετική Ferrari F50.
Στο πρωτότυπο ηλεκτροκίνητο Impact αργότερα βασίστηκε το πολυσυζητημένο EV1 του οποίου η παραγωγή ξεκίνησε το 1996. Το Impact ξεχωρίζει ως η αρχή για την σύγχρονη ιστορία της ηλεκτροκίνησης.
Επιτέλους, η σουηδική εταιρία απομακρύνεται από το τετράγωνο μοτίβο με την βοήθεια του Peter Horbury, Βρετανού σχεδιαστή της Ford. To πρωτότυπο παρουσιάστηκε στην Καλιφόρνια, συνδύαζε υβριδικό σύστημα με αεριοστρόβιλο ενώ στην σχεδίαση του βασίστηκε το S80.
Την δεκαετία του ‘90 η Fiat αναζητούσε το νέο Cinquecento και η Italdesign της παρουσίασε το πρωτότυπο Lucciola. Προς μεγάλη έκπληξη της Italdesign το χαριτωμένο «μικρό» της απορρίφθηκε και το σχέδιο πωλήθηκε στην Daewoo από το οποίο προέκυψε το πετυχημένο Matiz.
Ουσιαστικά κανείς δεν θα περίμενε πως ένα μικρό πρωτότυπο -είχε ήδη κάνει την εμφάνισή του περίπου τέσσερα χρόνια νωρίτερα- που παρουσιάστηκε ξανά στο Τόκιο θα άλλαζε τον χάρτη των 4×4. Βασίστηκε σε αυτοφερόμενο πλαίσιο και τα εξαιρετικά του οδικά χαρακτηριστικά άνοιξαν τους ορίζοντες για την κατηγορία των SUV.
Αρχικά δημιουργήθηκε για να φιλοξενήσει κινητήρες με εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές ρύπων. Στη συνέχεια όμως η εξαθέσια διάταξη του εσωτερικού στάθηκε ως έμπνευση για την παραγωγή ενός από τα πιο πρακτικά αυτοκίνητα: του Fiat Multipla.
Πηγή www.caroto.gr