ΑΕΙ κάτω από τη βάση

Απελπισία προκαλεί η αξιολόγηση των ΑΕΙ και ΤΕΙ, καθώς σύμφωνα με έκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση, το επίπεδο σε όλους τους τομείς είναι πολύ χαμηλό
- 06 Αυγούστου 2010 13:19
Στοιχεία φωτιά για τη κατάσταση λειτουργίας των Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων φέρνει στο φως η έκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) μετά την αξιολόγηση 238 από τα 507 τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Ειδικότερα, παρατηρήθηκε ότι 22 ΑΕΙ και 16 ΤΕΙ δε διαθέτουν επαρκές εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό αλλά και τις κατάλληλες υποδομές, ενώ ο εργαστηριακός εξοπλισμός είναι πεπαλαιωμένος.
Ως ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχουν σαφείς εθνικοί στόχοι ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού κάτι που καθιστά αμφισβητήσιμη την απορρόφηση του μεγάλου αριθμού πτυχιούχων ορισμένων επιστημονικών πεδίων αλλά και την σκοπιμότητα της ύπαρξης πολλών τμημάτων ΑΕΙ. Επιπλέον, η γεωγραφική διασπορά των ΑΕΙ δεν δικαιολογείται με κριτήρια ποιότητας, ενώ συνεπάγεται αδικαιολόγητο κόστος και πολλά λειτουργικά προβλήματα.
Μάλιστα ο αριθμός των ΑΕΙ είναι υπερβολικά μεγάλος για μια χώρα σαν την Ελλάδα, ενώ το επίπεδο των φοιτητών είναι χαμηλό, κυρίως λόγω του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Όπως αναφέρει η Καθημερινή,τα ιδρύματα πάσχουν από έλλειψη οργάνωσης, και οι πανεπιστημιακοί οφείλουν να βελτιώσουν τον τρόπο διδασκαλίας τους δίνοντας έμφαση στην έρευνα και αξιοποιώντας την ηλεκτρονική τεχνολογία.
Μεταξύ άλλων, η έκθεση της ΑΔΙΠ τονίζει ότι υπάρχουν τμήματα και προγράμματα σπουδών τα οποία είναι «μόνο στα χαρτιά», αφού δέχονται φοιτητές πριν καν αποκτήσουν στοιχειώδη αριθμό μόνιμου προσωπικού και υποδομές, ενώ πολλά τμήματα και προγράμματα σπουδών δεν έχουν ως αντικείμενο σπουδών συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο, όπως αρμόζει σε προπτυχιακές σπουδές, αλλά κάποια ειδίκευση.
Επιπλέον, αναπτύσσονται αυθαίρετα προπτυχιακά προγράμματα, με ακραίες -μεταπτυχιακές στην ουσία- ειδικεύσεις, σε αντίθεση με τις διεθνείς τάσεις, ενώ έχει δημιουργηθεί μεγάλος αριθμός μεταπτυχιακών προγραμμάτων, χωρίς σαφείς διαδικασίες επιλογής φοιτητών και επαγγελματικές προοπτικές, με αποτέλεσμα τον πληθωρισμό πτυχίων.
Χαρακτηριστικό είναι ότι λιγότερα από τα μισά τμήματα συμμετέχουν στη διαδικασία αξιολόγησης, περί τα 238 από τα 507 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ βρίσκονται σε κάποια διαδικασία αξιολόγησης, ενώ τα 269 δεν έχουν καν ξεκινήσει.
Η ΑΔΙΠ εφιστά τη προσοχή στο τομέα της Παιδείας και υπογραμμίζει ότι τα προβλήματα των ΑΕΙ “προεκλήθησαν από αβασάνιστες αποφάσεις των τελευταίων 30 χρόνων”- και ζητά από το υπ. Παιδείας και τα ΑΕΙ να προχωρήσουν σε δραστικές παρεμβάσεις.
Για να διαβάσετε αναλυτικά την έκθεση της ΑΔΙΠ πατήστε εδώ.