Λιανεμπόριο: Κόστος χωρίς έσοδα δημιουργούν οι κυβερνητικές αποφάσεις

Προετοιμασία καταστημάτων για το άνοιγμα του λιανεμπορίου
Προετοιμασία καταστημάτων για το άνοιγμα του λιανεμπορίου EUROKINISSI

Οργή στο λιανεμπόριο για το αιφνιδιαστικό "απαγορευτικό" σε τρεις νομούς αλλά και δυσθυμία για όσους λειτουργήσουν από σήμερα. Το κόστος επανεκκίνησης αλλά και το κόστος λειτουργίας, που μοιάζει ασύμφορο στο πλαίσιο αγορών με click…

Από το "ακορντεόν" στο "σκωτσέζικο ντους" πέρασε το λιανεμπόριο – όπως χαρακτηριστικά ανάφερε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γ. Καρανίκας, απηχώντας μόνον κατά τι την αγανάκτηση του εμπορικού κόσμου για τις αιφνιδιαστικές αποφάσεις της κυβέρνησης και μάλιστα λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Παρασκευής.

Έτσι μέσα στο Σαββατοκύριακο, οι έμποροι σε Θεσσαλονίκη, Αχαϊα, και Κοζάνη έμαθαν ότι δεν θα ανοίξουν τελικώς σήμερα, αν και είχαν προηγηθεί ανακοινώσεις (και πολύ πιο νωρίς υποσχέσεις) ότι τον Απρίλιο ενόψει Πάσχα θα ανοίξουν σχεδόν κανονικά…

Η αγανάκτηση που οδήγησε τον Εμπορικό Σύλλογο Πατρών, σχεδόν να ανακοινώσει "ανταρσία", τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Ν. Ζέρβα να κάνει εκκλήσεις αντιστροφής της απόφασης και τους Περιφερειάρχες να ζητούν έκτακτες ενισχύσεις, αποδίδεται στο γεγονός πως χιλιάδες λιανεμπορικές επιχειρήσεις εκτός από τη "ζημιά" που έγραψαν τους τελευταίους μήνες, έρχονται αντιμέτωπες με νέες ανατροπές.

Κατ’ αρχήν αγνοούν ποια επιδημιολογικά στοιχεία επιτρέπουν το άνοιγμα καταστημάτων σε βαθιά «κόκκινες» περιοχές, όπως η Αττική, και δεν επιτρέπουν το άνοιγμα στις δικές τους περιοχές.

Πέραν τούτου, καθώς πρόκειται για μια σύνθετη απόφαση ειδικών και κυβέρνησης, αξίζει να σημειωθεί ότι το εμπόριο στο σύνολο του επέδειξε σημαντική "στωϊκότητα", αναμένοντας το Πάσχα για την επαναλειτουργία του, ζητώντας μια κάποια επιστροφή στην κανονικότητα. Το αίτημα του «ακούμπησε» και στην αγωνία της κυβέρνησης καθώς συνολικά ένας μήνας χωρίς λιανεμπόριο κοστίζει στο ελληνικό Δημόσιο περί τα 2 δισ. ευρώ, (τόσο λόγω των ενισχύσεων όσο και των απωλειών εσόδων από φόρους).

Παρόλα αυτά, και με θεσμικούς φορείς του εμπορίου να εκτιμούν ότι οι απώλειες του κλάδου αγγίζουν για το 2020 τα 10 δις. ευρώ, (χωρίς βεβαίως να συνυπολογιστούν οι πρώτοι μήνες της φετινής χρονιάς), διατηρήθηκε η ψυχραιμία των περισσότερων έως ότου εκπληρωθούν οι κυβερνητικές αποφάσεις.

Η νυχτερινή έκδοση της ΚΥΑ την περασμένη Παρασκευή υπήρξε ωστόσο η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Όπως σημειώνουν έμποροι στο news247.gr, η προετοιμασία ανοίγματος των καταστημάτων απαιτεί ταυτόχρονα και έξοδα. Άρση αναστολών εργαζομένων, προσαρμογή στα συστήματα εξυπηρέτησης του click away και click inside (τόσο για τις μικρές όσο και για τις μεγάλες επιχειρήσεις αποτελεί ένα σημαντικό διοικητικό κόστος), αλλά και η αυτονόητη δαπάνη για την προμήθεια ανοιξιάτικου εμπορεύματος.

Ακόμη κι εκείνες που προσπαθούν να «σπρώξουν» το περυσινό ανοιξιάτικο απόθεμα (πέρα από το χειμωνιάτικο…) έρχονται πλέον αντιμέτωπες με την πλήρη απαξίωση των αποθεμάτων τους, και κυρίως με τη μηδαμινή δυνατότητα να επιστρέψουν στην αγορά, παρά τις επιστρεπτέες προκαταβολές και τις όποιες ενισχύσεις, ή ακόμη και το σενάριο χορήγησης κεφαλαίων επανεκκίνησης.

Η απαγόρευση δε δεν πλήττει μόνον τις τοπικές επιχειρήσεις αλλά κι εκείνες πανελλαδικής εμβέλειας, που οφείλουν να κινούνται με πολλαπλά σενάρια για κάθε νομό και περιφέρεια, και ταυτόχρονα να ελέγχουν κεντρικά το στοκ και τις λειτουργίες τους. Σημειώνεται επίσης ότι στις περιοχές που είναι ενταγμένες στο «βαθύ κόκκινο» δεν λειτουργούν και δεν εμπορικά καταστήματα, λειτουργούν όμως, φαρμακεία και supermarket. Τα τελευταία μάλιστα μπορούν να διαθέτουν και διαρκή καταναλωτικά αγαθά, χωρίς τις απαγορεύσεις της προηγούμενης περιόδου.

Εκνευρισμός και στους "ανοιχτούς νομούς"

Πέρα από τις τρεις περιοχές, που έφαγαν «πόρτα» την τελευταία στιγμή, ουσιαστικά εμπόδια λειτουργίας αντιμετωπίζει το εμπόριο και στις υπόλοιπες περιοχές, όπου θεωρητικώς από σήμερα λειτουργούν μέσω ραντεβού.

Τα εμπορικά κέντρα εντάχθηκαν την τελευταία στιγμή στην ΚΥΑ για το λιανεμπόριο, ωστόσο η λειτουργία τους αφορά αποκλειστικά τη μέθοδο του click away, δηλαδή τη συνεννοημένη παραλαβή εμπορευμάτων (στους εξωτερικούς χώρους και τα parking), όπου επί της ουσίας επιχειρείται η εκτόνωση «εγκλωβισμένων» παραγγελιών από τον περασμένο Γενάρη… Εν ολίγοις δεν επιτρέπεται το click inside και άρα η περιήγηση εντός των καταστημάτων των εμπορικών κέντρων, τα οποία δύνανται βέβαια να εξυπηρετήσουν νέες παραγγελίες, σε εξωτερικούς χώρους.

Αντιθέτως, όλα τα πολυκαταστήματα της χώρας ( Attica, Notos Com, Factory Outlet) τίθενται εκτός κάθε πρόνοιας λειτουργίας, με οποιαδήποτε μέθοδο, γεγονός που έχει δημιουργήσει αντιστοίχως εκνευρισμό, αλλά και «ανακούφιση» καθώς η ΚΥΑ της Παρασκευής, ορίζει πως κάθε κατάστημα- ανεξαρτήτως μεγέθους- οφείλει να υποδέχεται μόνον 20 πελάτες!

Έτσι, καταστήματα 20.000 τ.μ. θα όφειλαν να ανοίξουν τους διακόπτες και να επαναφέρουν σε εργασία πολλαπλάσιους εργαζόμενους, απ’όσους πελάτες θα μπορούσαν πρακτικά να υποδεχθούν. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι η ΙΚΕΑ, θέτει τα μεγάλα της καταστήματα σε Αθήνα, και Λάρισα σε καθεστώς λειτουργίας μόνον με τη μέθοδο του click away, ενώ στα υπόλοιπα μικρότερα επιτρέπει και το click inside.

Άλλες αλυσίδες όπως η Jumbo, προγραμματίζει να ανοίξει τα καταστήματα της με την υπηρεσία click inside, αλλά θέτοντας τους δικούς της όρους. Το ραντεβού αγορών «εντός» θα ισχύει αποκλειστικά μόνο για 1 άτομο, και η παραμονή του δεν πρέπει να ξεπερνά τα 30 λεπτά, συνθήκη που μένει να φανεί πως θα λειτουργήσει στην πράξη. Όλα τα διαθέσιμα υβριδικά μοντέλα αγορών θα ακολουθήσουν οι αλυσίδες Κωτσόβολος, MediaMarkt, Πλαίσιο, Public, αλλά και οι μεγάλες αλυσίδες ένδυσης όπως Zara και H&M.

Όσο για τους μικρούς της αγοράς, το ποτήρι στη συγκυρία μοιάζει «μισογεμάτο». Αφενός έχουν μικρότερο διαχειριστικό κόστος αλλά και τη δυνατότητα να εξυπηρετούν περισσότερους πελάτες ανά ημέρα έναντι των μεγάλων ανταγωνιστών. Επιπλέον, βασίζονται στην εγγύτητα και την εφευρετικότητα, καθώς τα μηνύματα ραντεβού πελατών, κλείνονται επί της ουσίας έξω από τη βιτρίνα τους.

Τέλος, παρά το γεγονός του ότι το άνοιγμα του λιανεμπορίου δεν συνάδει με καμιά έννοια επιστροφής στην κανονικότητα, εν τούτοις οι έμποροι εκτιμούν πως οι συσσωρευμένες ανάγκες των καταναλωτών θα ενεργοποιήσουν το εφέ του «ελατηρίου», χωρίς ωστόσο να μπορούν να προβλέψουν για πόσο θα διατηρηθεί η ζήτηση αλλά και τα καταστήματα τους ανοιχτά, δεδομένου ότι τα επιδημιολογικά στοιχεία δεν επιτρέπουν αισιοδοξία.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Λιανεμπόριο, Θεσσαλονίκη, Νέα μέτρα, άρση μέτρων, click away, Πάσχα, Κορονοϊός, Covid-19
SHARE: