Φάμελλος: Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα
Διαβάζεται σε 5'
Ο Σωκράτης Φάμελλος παρουσίασε τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο συνέδριο του ΕΕΑ και του Economist
- 24 Μαΐου 2025 16:28
Τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ανέπτυξε ο πρόεδρος του κόμματος, Σωκράτης Φάμελλος, μιλώντας στο συνέδριο του ΕΕΑ και του Economist το Σάββατο (24/05).
Όπως υπογράμμισε, «το διακύβευμα είναι σαφές: με τα καρτέλ και τα υπερκέρδη ή με την επιχειρηματικότητα και τη δυνατότητα προόδου για όλους; Τα υπερκέρδη και τα υπερπλεονάσματα είναι συμπτώματα μιας βαθιά άδικης πολιτικής».
Ο Σωκράτης Φάμελλος ξεκίνησε από τις βασικές διαπιστώσεις, όπως αναφέρει η ΕΡΤ: «Η μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα αποτελεί τον βασικό κορμό της ελληνικής οικονομίας. Οι Έλληνες μικρομεσαίοι επιχειρηματίες δίνουν καθημερινό αγώνα και ματώνουν αλλά βλέπουν τα πράγματα όλο και χειρότερα», για να υποστηρίξει: «Αυτό που ζει η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα είναι η πολιτική επιλογή της κυβέρνησης. Που υλοποιεί ένα σχέδιο συρρίκνωσης των μικρομεσαίων και πλουτισμού των καρτέλ, των ολιγοπωλίων. Εις βάρος και των καταναλωτών και των επιχειρήσεων. Ένα άδικο, θνησιγενές, επιζήμιο και για τα εθνικά συμφέροντα παραγωγικό και οικονομικό μοντέλο».
Στη συνέχεια, έθεσε μία σειρά από ερωτήματα:
Ερώτημα 1ο: Γιατί η αγορά στεγνώνει και η αγοραστική δύναμη είναι στην τελευταία θέση στην Ευρώπη;
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επέλεξε τα πρωτοφανή υπερπλεονάσματα. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;
Αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης
Συντελεστές ΦΠΑ πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. αύξηση εσόδων από ΦΠΑ 2024-2023 2,6 δισεκατομμύρια!
Μαζί με τα υπερκέρδη των καρτέλ (4,7 δισεκατομμύρια τα κέρδη των τραπεζών το 2024, 1,8 δισεκατομμύρια το EBITDA της ΔΕΗ, κλπ.) οδηγούν σε:
- Μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών
- Κατάρρευση της κατανάλωσης
Από τα 11,4 δισ. ευρώ πλεονασματικά έσοδα, μόλις 0,6 δισ. επιστρέφει στην πραγματική οικονομία, και ίσως 0.5 στο ΠΔΕ, ενώ 5,29 δισ. διοχετεύονται στην πρόωρη αποπληρωμή δανείων του πρώτου μνημονίου. Εθελοντική λιτότητα!
Ερώτημα 2ο: Γιατί το κράτος είναι αντίπαλος και τροχοπέδη των ΜμΕ;
Με μανδύα την ψηφιοποίηση, η κυβέρνηση ψηφιοποιεί την γραφειοκρατία και αυξάνει την ταλαιπωρία:
- myData χωρίς επαρκή υποστήριξη και δημόσιες υποδομές
- ψηφιακή κάρτα εργασίας που λειτουργεί τιμωρητικά
- δημόσιες υπηρεσίες που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους, με τον επιχειρηματία να πληρώνει το κόστος
Ερώτημα 3ο: Γιατί δεν υπάρχει ρευστότητα και χρηματοδοτικά εργαλεία;
Μα αν ήταν για όλους, δεν θα μπορούσε το Ταμείο Ανάκαμψης να είναι για λίγους (1,3 δισ. ευρώ δάνεια και επιδοτήσεις ο Όμιλος ΔΕΗ, ο μεγαλύτερος αποδέκτης κεφαλαίων του ΤΑΑ, δανειακή χρηματοδότηση 2,9 δισ. ευρώ, 56% του «Ελλάδα 2.0», σε μόλις 41 εταιρείες, πολλές από τις οποίες μάλιστα ανήκουν στον ίδιο επιχειρηματικό όμιλο).
Η κομματική διαφθορά είναι σε ιλιγγιώδη ύψη με την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Από την άλλη το τραπεζικό σύστημα παραμένει ερμητικά κλειστό για τη μικρή και μεσαία επιχείρηση. Πρόσβαση στη χρηματοδότηση έχουν οι «καλοί πελάτες» που πήραν και τα καλά επιτόκια του ΤΑΑ, τα funds, το real estate.
Οι τράπεζες λειτουργούν ως ολιγοπώλιο, με όρους καρτέλ, χωρίς καμία στρατηγική χρηματοδότησης και στήριξης της καινοτομίας ή της βιώσιμης επιχειρηματικότητας. Η κυβέρνηση στηρίζει το καρτέλ και εισπράττει κομματικά κέρδη. Τα εργαλεία ρύθμισης ιδιωτικού χρέους έχουν εξελιχθεί σε διοικητικό λαβύρινθο.
Ο εξωδικαστικός μηχανισμός είναι άκαμπτος και συχνά αποσυνδεδεμένος από την οικονομική πραγματικότητα των επιχειρήσεων.
Αλλά το μεγάλο πρόβλημα είναι η έλλειψη ρευστότητας που ακυρώνει τις ρυθμίσεις οφειλών, δανείων και εισφορών. Οι άνθρωποι που κράτησαν ανοιχτές τις επιχειρήσεις τους στα χρόνια των μνημονίων και της πανδημίας, με προσωπικό κόστος και χωρίς στήριξη, σήμερα οδηγούνται μεθοδικά στην πτώχευση.
Αυτό είναι το σχέδιο, το μεγάλο ψάρι να τρώει το μικρό. Με στόχο τον γρήγορο πλουτισμό αλλά όχι την παραγωγή.
Ακολούθως ανέπτυξε τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ:
1. Φορολογική δικαιοσύνη
Τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, για να μην ροκανίζει ο πληθωρισμός τα εισοδήματα.
Μείωση του ΦΠΑ στον μέσο ευρωπαϊκό όρο (21%) και άμεση επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, είναι δικαίωμα, όχι χάρη.
Αύξηση του ορίου απαλλαγής ΦΠΑ, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες – και όχι τα “ψίχουλα” που υπόσχεται η κυβέρνηση.
2. Αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους
- Φτηνότερο ρεύμα, ρύθμιση αγοράς ενέργειας, πλαφόν στα κέρδη
- Μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα.
- Επαναφορά του μεταφορικού ισοδύναμου στην αντλία και όχι σε καθυστερημένες επιδοτήσεις.
3. Νέα ρύθμιση οφειλών, μακροχρόνια με κούρεμα προσαυξήσεων, αυτόματες διαδικασίες πρόληψης ληξιπρόθεσμων.
Εξωδικαστικός μηχανισμός χωρίς αδιέξοδα και με πραγματική δυνατότητα επανεκκίνησης.
4. Προστασία της κατοικίας
Καμία πρώτη κατοικία σε πλειστηριασμό για οφειλές που σχετίζονται με επιχειρηματικά δάνεια, η στέγη δεν είναι εμπόρευμα.
5. Τραπεζικό σύστημα
Ενίσχυση των συνεταιριστικών τραπεζών, των μικροπιστώσεων και των εναλλακτικών χρηματοδοτικών εργαλείων.
Ρυθμιστικός ρόλος στην Εθνική Τράπεζα με ενίσχυση του ρόλου του Δημοσίου.
Κατάργηση των “χαρατσιών” και χρεώσεων που επιβαρύνουν άδικα τις επιχειρήσεις.
6. Νέο εθνικό Ταμείο Ανάκαμψης
- Με πόρους από φορολόγηση υπερκερδών
- Με στόχο την ανθεκτικότητα, την ψηφιακή μετάβαση και την πράσινη μεταμόρφωση των επιχειρήσεων
7. Ψηφιοποίηση με γνώμονα τον πολίτη
Δωρεάν δημόσιος πάροχος τιμολόγησης. Ενιαίο, απλοποιημένο ψηφιακό πλαίσιο ειδικά σχεδιασμένο για μικρές επιχειρήσεις, αγρότες, κτηνοτρόφους αλιείς και συνεταιρισμούς.