Νομοσχέδιο για τα τυχερά παιχνίδια: Ο παράνομος τζόγος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Νομοσχέδιο για τα τυχερά παιχνίδια: Ο παράνομος τζόγος κρύβεται στις λεπτομέρειες
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας AP

Στην τελική ευθεία ψήφισης το σχέδιο νόμου για την ρύθμιση της αγοράς τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο. Η πρόβλεψη που μπορεί να οδηγήσει στα αντίθετα αποτελέσματα και η ευθύνη του υπουργείου Οικονομικών.

Μεταρρύθμιση. Σε όλες τις προηγμένες χώρες, η λέξη αυτή περικλείει την προσδοκία για αλλαγές προς το καλύτερο, με σκοπό τη λύση προβλημάτων.

Στην Ελλάδα, είναι μια ταλαιπωρημένη έννοια, καθώς πολλές φορές μια μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία, είτε καταλήγει σε απορρύθμιση, είτε παρά τις καλές προθέσεις ακυρώνεται από μαξιμαλισμούς ή από κάθε είδους παράθυρα και παραθυράκια.

Ένα πρόσφατο παράδειγμα, αλλά πλήρως διαφωτιστικό είναι το νέο ρυθμιστικό νομοθετικό πλαίσιο για την αγορά τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο, που έχει μπει στην τελική ευθεία ψήφισης από το Υπουργείο Οικονομικών μετά από αρκετών μηνών διαβούλευση.

Η κυβέρνηση και ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, ορθά πράττοντας, προχωρούν στη μετάβαση από το καθεστώς προσωρινών αδειών (όπως αυτό ίσχυσε από το 2012 με βάση το άρθρο 50 του Ν.4002/2011) στη οριστική ρύθμιση αυτής της αγοράς.

Στόχος, του νόμου και των σχετικών κανονισμών είναι να ρυθμιστεί μια αγορά, που μπορεί να προσφέρει μεγάλες ανάσες στα φορολογικά έσοδα του κράτους, να εξασφαλίσει συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού, να διασφαλίσει την ασφαλή και ελεγχόμενη συμμετοχή των παικτών, να δημιουργήσει συνθήκες για προσέλκυση επενδύσεων αλλά και για να αντιμετωπιστούν οι “λαθρεπιβάτες” του χώρου.

Η νέα εποχή αδειοδότησης για την ελληνική αγορά τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο, πέρα από τη φορολόγηση 35%, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και ένα ιδιαίτερα υψηλό αντίτιμο ύψους 5 εκατ. Ευρώ ανά άδεια (7ετούς διάρκειας) για κάθε πάροχο, για την παροχή υπηρεσιών αθλητικού στοιχήματος & παιγνίων καζίνο, σε μία πρόσθετη προσπάθεια τόνωσης των κρατικών ταμείων, πέρα από την οριστική ρύθμιση του κλάδου.

Ο νομοθέτης λοιπόν, στοχεύει τόσο στην ελεγχόμενη παροχή τυχερών παιγνίων και στην προστασία του παίκτη όσο και στην ενίσχυση των κρατικών ταμείων και τη διαφύλαξη σταθερής ροής εσόδων διά της νόμιμης οδού, όσο και στην πάταξη κάθε παράνομης δραστηριότητας.

Μια ματιά στα μεγέθη της αγοράς, αρκεί για να γίνει αντιληπτή η σημασία της επίτευξης των δύο παραπάνω στόχων.

Η αγορά τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο συνεχίζει να αναπτύσσεται σταθερά για ακόμη ένα έτος, παρά τον αστάθμητο παράγοντα του κορονοϊού, ο οποίος χτύπησε (και) τον κλάδο από τα μέσα Μαρτίου.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, για το πρώτο πεντάμηνο του 2020 η αγορά (στοίχημα & καζίνο) αγγίζει τα 200 εκατ. Ευρώ GGR (Gross Gaming Revenue, σ.σ. Μικτά Κέρδη), με κύκλους της να προβλέπουν ότι το έτος θα κλείσει με ρεκορ εσόδων σε επίπεδα 480-500 εκατομμύρια Ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση, που θα ξεπερνά το 15% συγκριτικά με το 2019.

Σε βάθος τετραετίας, η ανάπτυξη αγγίζει το 75%, καθώς το τέλος του 2017 βρήκε τον κλάδο με έσοδα (μικτά κέρδη, GGR) 276 εκατ. Ευρώ, εξέλιξη, άξια αναφοράς, η οποία προκαλεί αισιοδοξία και για τη φετινή συνεισφορά του κλάδου στα ταμεία της χώρας. Αυτό σίγουρα ενδιαφέρει πολύ και τον Χρήστο Σταϊκούρα, καθώς δεν υπάρχει υπουργός Οικονομικών, ειδικά σε μια τόσο δύσκολη περίοδο, που δεν προσδοκά την εισροή επιπλέον πόρων στον κρατικό κορβανά.

Δυστυχώς και σε αυτή την μεταρρύθμιση, υπάρχουν προβλέψεις, που μπορούν να οδηγήσουν σε αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα σε έναν κλάδο τέτοιου μεγέθους και σημασίας.

Ένα παράδειγμα είναι η εκτός λογικής επιβολή ορίου των 2 € ανά ποντάρισμα (Spin) στα RNG παιχνίδια (Slots/Φρουτάκια), κάτι που μέχρι σήμερα δεν υπήρχε (πρακτικά το όριο ήταν ό,τι επέτρεπε το κάθε παιχνίδι). Αυτός ο περιορισμός σε κάποιον που δεν έχει συνολική εικόνα και δεν μπορεί να προβλέψει τις συνέπειες που το μέτρο αυτό μπορεί να έχει, ίσως να φαίνεται ως ένα μέτρο προστασίας του παίκτη. Ωστόσο μάλλον το ακριβώς αντίθετο ισχύει.

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η αγορά του ηλεκτρονικού καζίνο (RNG) -χωρίς το live casino- στην Ελλάδα έχει φτάσει στο 1ο 5μηνο του 2020 τα 55εκατ. € και αναμένεται να φτάσει στα 140-150 εκατ. € μέχρι το τέλος του έτους.

Βλέποντας και μόνο τα μεγέθη, θα ήταν κανείς αιθεροβάμων, αν πίστευε ότι το όριο των 2€ ανά Spin, αν και πρακτικά εφαρμόσιμο θα είναι και αποτελεσματικό. Αξιζει να σημειωθεί ότι σε ολόκληρη την Ευρώπη, δεν υπάρχει όριο στο οnline ποντάρισμα, εκτός από την Τσεχία, που είναι λίγο πάνω από τα 30 ευρώ.

Η επιβολή ενός τέτοιου περιοριστικού ορίου στην Ελλάδα, θεωρείται βέβαιο ότι θα στρέψει τους περισσότερους παίκτες στο παράνομο και non-regulated παιχνίδι, από το οποίο φυσικά δεν προκύπτουν φορολογικά έσοδα για το ελληνικό κράτος αλλά όπου πρακτικά δεν ισχύει κανένας περιοριστικός έλεγχος ούτε και ουσιαστική προστασία του παίκτη.

Μπορεί να μοιάζει υποπερίπτωση, μπροστά στη ρύθμιση που επιχειρεί να φέρει το νομοσχέδιο, ωστόσο αν ανατρέξουμε στην αρχή του κειμένου, διαπιστώνουμε ότι περιλαμβάνει δυο βασικά χαρακτηριστικά που πλήττουν μια μεταρρύθμιση. Μαξιμαλισμό και παραθυράκια για τους παράνομους.

Βάζει σε κίνδυνο τους παίκτες αντί να τους προστατεύει και κλείνει το μάτι στους λαθρόβιους του χώρου, που επιζούν δια της παρανομίας.

Οι αρμόδιοι θα πρέπει να κλείσουν τα μικρά και μεγάλα παράθυρα και να διορθώσουν τις όποιες ανορθογραφίες, ώστε και οι παίκτες να προστατευθούν και το κράτος να κερδίσει και η προσέλκυση επενδύσεων να προχωρήσει. Άλλωστε ο κανονισμός τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο περιλαμβάνει κανόνες και περιορισμούς στην συμμετοχή του κάθε παίκτη, περιορισμούς που πρώτα από όλα ο ίδιος ο παίκτης μπορεί να ορίζει και να εφαρμόζει. Είναι προτιμότερο να προσελκύει ο Κανονισμός τους παίκτες στο ρυθμιζόμενο από τον νόμο τυχερό παιχνίδι παρά να τους οδηγεί σε μη ελεγχόμενους/παράνομους παρόχους.

Επαφίεται στον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, η διόρθωση μιας ανορθογραφίας στο νομοσχέδιο, η οποία μπορεί να αποτελέσει κερκόπορτα για τον παράνομο τζόγο με ό,τι αυτό σημαίνει για τα έσοδα του κράτους, αλλά και για το κοινωνικό σύνολο. Ο κ. Σταϊκούρας, απέδειξε ότι έχει τη βούληση να δώσει λύση χωρίς καθυστερήσεις στο συγκεκριμένο ζήτημα. Θα ήταν λάθος να ακολουθήσει την πεπατημένη στην Ελλάδα, προχωρώντας σε μια μεταρρύθμιση, που θα κρύβει μέσα της στοιχεία ανατροπής των θετικών της προβλέψεων.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα