Έρευνα καταδεικνύει τα βλαβερά πρότυπα περιποίησης στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης
Διαβάζεται σε 4'
Πανεπιστημιακή έρευνα καταδεικνύει πως τα βίντεο περιποίησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές και μόνιμες αλλεργίες σε εφήβους και παιδιά.
- 10 Ιουνίου 2025 13:20
Σύμφωνα με έρευνα επιστημόνων του αμερικανικού συστήματος υγειονομικής περίθαλψης «Northwestern Medicine», που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Pediatrics αναφέρει πως τα βίντεο περιποίησης για έφηβους στα κοινωνικά δίκτυα, όπως το TikTok, θέτουν τους νέους σε κίνδυνο για δια βίου δερματική αλλεργία.
Στην έρευνα μελετήθηκαν 100 βίντεο από την πλατφόρμα TikTok. Οι ερευνητές δημιούργησαν λογαριασμούς στην πλατφόρμα δηλώνοντας ότι είναι 13 ετών, προκειμένου να συγκεντρώσουν τα βίντεο αυτά και να συλλέξουν δημογραφικά στοιχεία των δημιουργών περιεχομένου, του αριθμού και των τύπων των προϊόντων που χρησιμοποιήθηκαν, των συστατικών τους, καθώς και του συνολικού κόστους των προϊόντων αυτών.
Η έρευνα διαπίστωσε πως υπάρχει μεγάλη άνθηση στην δημιουργία των βίντεο περιποίησης των νεαρών κοριτσιών. Επίσης παρατηρήθηκε ότι κορίτσια ηλικίας επτά έως 18 ετών χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο έξι προϊόντα περιποίησης προσώπου, ενώ ορισμένα χρησιμοποιούν περισσότερα από δώδεκα. Αυτά τα προϊόντα, σύμφωνα με τη μελέτη, ενέχουν υψηλό κίνδυνο ερεθισμού του δέρματος και αλλεργίας. Συγκεκριμένα, τα βίντεο με τις περισσότερες προβολές που μελετήθηκαν περιείχαν κατά μέσο όρο έντεκα δυνητικά ερεθιστικά ενεργά συστατικά, που ενέχουν τον κίνδυνο ανάπτυξης δερματικού ερεθισμού, ευαισθησίας στον ήλιο και δερματικής αλλεργίας, γνωστής ως αλλεργική δερματίτιδα εξ επαφής.
Επιπλέον, μόνο το 26% των ημερήσιων σχημάτων περιποίησης δέρματος περιλάμβανε αντηλιακό, που είναι το πιο σημαντικό προϊόν περιποίησης δέρματος για κάθε ηλικία, αλλά ιδιαίτερα για τα παιδιά.
«Αυτός ο υψηλός κίνδυνος ερεθισμού προήλθε τόσο από τη χρήση πολλαπλών ενεργών συστατικών ταυτόχρονα, όπως τα υδροξυοξέα, όσο και από την εφαρμογή του ίδιου ενεργού συστατικού ξανά και ξανά εν αγνοία τους, όταν αυτό το ενεργό συστατικό βρισκόταν σε τρία, τέσσερα, πέντε διαφορετικά προϊόντα», σημειώνει η Μόλι Χέιλς, μία από τους συγγραφείς της μελέτης, μεταδιδακτορική ερευνήτρια και δερματολόγος στο Τμήμα Δερματολογίας της Ιατρικής Σχολής Feinberg του Πανεπιστημίου Northwestern.
Σε ένα βίντεο που περιλαμβάνεται στη μελέτη, η δημιουργός περιεχομένου εφάρμοσε δέκα προϊόντα στο πρόσωπό της σε έξι λεπτά. «Καθώς εφαρμόζει τα προϊόντα, αρχίζει να εκφράζει δυσφορία και κάψιμο και στα τελευταία λεπτά, αναπτύσσει ορατή δερματική αντίδραση», περιγράφει η συγγραφέας, Τάρα Λάγκου, επίκουρη καθηγήτρια Ιατρικής και Ιατρικών Κοινωνικών Επιστημών στην ίδια Ιατρική Σχολή.
Ακόμα η έρευνα κατέδειξε πως πέρα από το πόσο επίπονη είναι η όλη διαδικασία χρήσης των προϊόντων για το δέρμα, είναι και αρκετά ακριβή αλλά και βλαβερή ενώ “αναγκάζει” πολλά κορίτσια να ξυπνούν από τις 4:30 για να μπορέσουν να εντάξουν όλα αυτά τα “βήματα περιποίησης” στην ρουτίνα τους. Παρατηρήθηκε πως το κόστος όλων αυτών των προϊόντων φτάνει ακόμα και τα $500.
Οι συγγραφείς τονίζουν ότι αυτά τα βίντεο προσφέρουν ελάχιστα έως καθόλου οφέλη για τους παιδιατρικούς πληθυσμούς στους οποίους απευθύνονται. Επίσης, δεδομένου του τρόπου λειτουργίας των αλγορίθμων, είναι σχεδόν αδύνατο για τους γονείς ή τους παιδιάτρους να παρακολουθούν ακριβώς τι βλέπουν τα παιδιά ή οι έφηβοι. Η Μόλι Χέιλς συμπληρώνει ότι υπάρχουν κίνδυνοι πέρα από τη βλάβη του δέρματος στα βίντεο αυτά. «Είναι προβληματικό να δείχνουμε κορίτσια να αφιερώνουν τόσο πολύ χρόνο και προσοχή στο δέρμα τους. Θέτουμε ένα πολύ υψηλό πρότυπο για αυτά τα κορίτσια. Η επιδίωξη της υγείας έχει γίνει ένα είδος αρετής στην κοινωνία μας, αλλά το ιδανικό της “υγείας” είναι επίσης πολύ συνυφασμένο με τα ιδανικά της ομορφιάς, της λεπτότητας και της λευκότητας».
Η Dr Tess McPherson της Βρετανικής Ένωσης Δερματολόγων, παρά το γεγονός πως η ίδια δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε ότι η έρευνα είναι σημαντική, καθώς επιβεβαιώνει ανεπίσημες αναφορές για αύξηση των νέων που επισκέπτονται δερματολογικές κλινικές με ερεθισμούς στο δέρμα. «Βλέπουμε σίγουρα μια τεράστια αύξηση σε ανθρώπους που θέλουν κάτι που αποκαλούν τέλειο ή αψεγάδιαστο δέρμα, κάτι που ξέρουμε πως είναι ανέφικτο και άχρηστο – και δεν είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους», είπε.
Η McPherson είπε ότι γνωρίζει νέους που ζητούν χρήματα για τα γενέθλιά τους ώστε να αγοράσουν ακριβά καλλυντικά προϊόντα, πολλά από τα οποία απευθύνονται σε νεαρά κορίτσια μέσω ελκυστικών συσκευασιών. Εκτός από τους κινδύνους που επισημάνθηκαν στη μελέτη, η McPherson είπε ότι τα βίντεο περιποίησης του δέρματος συμβάλλουν στην αύξηση του στίγματος γύρω από παθήσεις όπως η ακμή και το έκζεμα, καθώς και στον φόβο για τη γήρανση.
«Παιδιά όλο και μικρότερης ηλικίας ζητούν προϊόντα περιποίησης δέρματος όταν δεν τα χρειάζονται και δεν τους βοηθούν», είπε. «Αυτή είναι μια πολύ ανησυχητική δήλωση για την κοινωνία και τον τρόπο που βλέπουμε πώς θα έπρεπε να είναι το δέρμα μας».